انتقاد اعطا از بی‌توجهی به احیا خانه نیما یوشیج

تهران (پانا) - سخنگوی شورای شهر تهران نسبت به احیا نشدن خانه نیما یوشیج به شهرداری تهران تذکر داد.

کد مطلب: ۱۱۵۱۹۷۸
لینک کوتاه کپی شد
انتقاد اعطا از بی‌توجهی به احیا خانه نیما یوشیج

علی اعطا در دویست و شصت و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، اظهار داشت: دیروز شصت و یکمین روز درگذشت نیما یوشیج بود. پدر شعر نو ایران و یا به تعبیری، کماندار شعر ایران که مرزهای شعر فارسی را، فراتر برد. آبان سال قبل به خانه نیما رفتم. خانه متروکه در دزاشیب که بعد از سال‌ها کشاکش حدود ۲سال پیش توسط شهرداری خریداری شد تا به‌عنوان یک بنای فرهنگی و تاریخی به مکان عمومی تبدیل شود.

اعطا ادامه داد: می‌دانید که آنچه پیوند نیما را با تهران و تهرانی‌ها عمیق‌تر می‌کند، زیست طولانی او در خانه دزاشیب بود. نیما در سالِ ۱۳۲۸ در قطعه زمینی که در اراضی انتهای کوچه فردوسی دزاشیب خریداری کرده بود، خانه ساخت و تا پایانِ عمر در آن زندگی کرد. بعدها در سال ۱۳۳۱جلال آل احمد در حوالی این خانه، قطعه زمینی گرفت و خانه‌ای ساخت و همسایه نیما شد. این دو خانه ماوای ۲ شاعر و نویسنده‌ای بوده است که شب‌ها و روزهای پیاپی را در آن سپری کردند.

رییس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در یکی از این خانه‌ها سرنوشت طولانی شعر در ایران دگرگون شد و دیگری در مقطعی از تاریخ معاصر مأوای روشنفکران و نویسندگان بود، گفت: شهرداری تهران بالاخره بعد از سال‌ها کشاکش، خانه دزاشیب نیما را خریداری کرد. این خانه در سال ۱۳۸۰در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. اگرچه یک‌بار با شکایت مالکین وقت از ثبت خارج شد اما بار دیگر در بهمن ۱۳۹۶به‌عنوان یک اثر واجد ارزش وارد فهرست آثار ملی ایران شد.

وی با بیان اینکه جای خوشوقتی است که تملک و خریداری این خانه در این دوره مدیریت شهری به نتیجه رسید، اضافه کرد: من ماه‌ها قبل در یادداشتی در روزنامه همشهری نوشتم که اکنون ضرورت دارد مرمت، احیا و بهره‌برداری از آن به‌زودی توسط شهرداری در دستور کار قرار گیرد و بیش از این در این‌باره تعلل نشود. تملک این بنا در همین دوره مدیریت شهری انجام شده است، مناسب است که شهرداری باید به جدیت در همین دوره پیگیر بهره‌برداری از آن باشد تا ثمره توجه مدیریت شهری به فرهنگ و ادب را شهروندان لمس کنند.

اعطا با بیان اینکه به گمان من برای ایجاد و راه‌اندازی خانه ادبیات معاصر ایران، مکانی بهتر از خانه نیما در دزاشیب متصور نخواهد بود، تصریح کرد: این خانه به لحاظ شانیت فرهنگی به‌عنوان خانه نیما، به‌عنوان ارزش معماری و نیز، با توجه به تملک آن توسط شهرداری، مناسب‌ترین مکان برای راه‌اندازی خانه ادبیات معاصر ایران است. از دیگر سو مسیر میان خانه نیما تا خانه سیمین و جلال، «گذر ادبیات معاصر» می‌تواند باشد.

وی ادامه داد: در سال جاری در ردیف بودجه‌های داخلی سازمان زیباسازی برای مرمت این خانه مناسبی پیش‌بینی شده اما حالا که در اواخر سال هستیم، هنوز اقدام مؤثری انجام نشده و صرفاً اقدامات حداقلی و اضطراری برای حفاظت انجام شده است.

سخنگوی شورای شهر تهران اضافه کرد: ابتدا گفته شد که در روز ۲۱ آبان ۹۸، زادروز نیما، عملیات مرمت خانه به اتمام می‌رسد و به عنوان مکانی برای حضور اهالی شعر، فرهنگ و ادبیات به بهره‌برداری خواهد رسید. اوایل آبان ۹۸، گفته شد به دلیل تداخل کاری، در نیمه نخست سال ۹۸ اقدامات مورد نیاز برای ساماندهی و تجهیز خانه نیما یوشیج را به نتیجه نرسید و برخی اقدامات اولیه و اضطراری دیگر انجام شده‌اند.

اعطا با بیان اینکه در ۱۷ اردیبهشت ۹۹ در خبرگزاری‌ها گفته شد امیدوارم بتوانیم بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده تا سه ماه آینده کار مرمت و بازسازی خانه نیما یوشیج را تمام کنیم، عنوان کرد: بار دیگر در تولد بعدی نیما، در آستانه زادروز نیما، گفته شد این خانه تا پایان دوره پنجم شورای شهر و در خرداد ماه افتتاح خواهد شد. اما بررسی‌ها من نشان می‌دهد که به سال تولد نیما نرسید. اکنون به سالگرد درگذشت نیما هم نرسید. به انتهای دوره پنجم هم نخواهد رسید.

وی تاکید کرد: شهرداری محترم اجازه ندهد که مواردی که به سادگی می‌تواند به عنوان اثبات رویکرد فرهنگی این دوره مدیریتی قلمداد شود، و رسیدن به دستاورد نزدیک است، آنقدر راحت و بی‌توجه و بی‌تفاوت عمل شود و دایما وعده دهیم و اتفاقی نیافتد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار