یک حافظ کل قرآن در تبریز:

قرآن را حفظ کردم تا حافظ من باشد

تبریز(پانا) - یک حافظ کل قرآن در تبریز در مورد رمز موفقیتش گفت انیس قرآن شدن جزو توفیقات حفظ قرآن است. او معتقد است قرآن را حفظ کرده تا قرآن نیز او را حفظ کند.

کد مطلب: ۱۱۵۱۹۶۲
لینک کوتاه کپی شد
قرآن را حفظ کردم تا حافظ من باشد

یک حافظ کل قرآن در تبریز، متولد 1378/11/2 و دانشجوی رشته علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز است و در حال حاضر در ترم 3 رشته علوم پزشکی مشغول تحصل است.
میلاد عاشقی در گفت و گو با پانا گفت: سابقه تلاوت و حفظ من به 10 یا 12 سال قبل زمانی که 8 ساله بودم، باز می گردد و همت خانواده ام و علاقه ای که به مباحث قرآنی داشتم سبب شد که در سن 10 سالگی حافظ کل قرآن بشوم.
وی ضمن بیان اینکه در دوران کنکور تعداد ساعات تلاوت قرآن را کاهش دادم، اظهار کرد: برای رتبه خوب آوردن در کنکور رشته تجربی نیاز به یک برنامه ریزی دقیق و صحیح است و از آنجایی که حدود 12 ساعت در روز درس می خواندم، در بعضی از مسابقات قرآنی شرکت نکردم، اما هر روز 1 الی 2 ساعت را به انس با قرآن اختصاص می دادم و سرانجام در کنکور، رتبه 306 منطقه 1 گروه آزمایشی علوم تجربی را کسب کردم.
عاشقی بیان کرد: برای حفظ قرآن، اساتید روش های مختلفی را ارائه می دهند و با گذشت زمان، روش ها به‌روزتر هم می شوند. در زمان ما کسانی که در کلاس های حفظ قرآن حضور می یافتند، از روش بصری استفاده می کردند. این روش به گونه ای بود که یک صفحه قرآن را مانند قاب عکس در نظر می گرفتیم و به صورت دقیق تصویر آن را در ذهن حک می کردیم تا کلمه به کلمه آیات را حفظ کنیم. همچنین برای حفظ قرآن نیاز است که مرور روزانه داشته باشیم و هرکسی که در مسیر الهیات قرار گیرد و در این مسیر تلاش کند قطعاً خداوند، کمک حال او خواهد بود.

مسئولیت حافظ قرآن تنها حفظ کلام نیست
عاشقی به متفاوت بودن نگاه ها بر حافظ قرآن و انتظارها از وی اشاره کرد و گفت: در دین اسلام حافظ و حامل قرآن از جایگاه ویژه ای برخوردار است و منظور از حافظ قرآن، حافظ عامل قرآن است؛ به طوری که مسئولیت حافظ قرآن فقط حفظ کلام نیست، بلکه وظایفی بر عهده وی است و جامعه هم انتظارتی از او دارد؛ به یقین حافظ قرآنی که فقط به حفظ قرآن بسنده می کند، نمی تواند هیچ تاثیر مثبتی بر انسان ها بگذارد. حافظ قرآن باید به رفتار، گفتار، نوع پوشش و هر موردی که به ظاهر و باطن وی مرتبط است، توجه ویژه ای داشته باشد؛ چرا که وی نماینده ای برای یک نماد و هدفی است که نگاه جامعه بر روی او دارد. برای نمونه اگر یک حافظ قرآن کار خوبی انجام دهد، دیدگاه مثبتی نسبت به او و قرآن به وجود می آید و وقتی دروغ یا غیبتی از وی شنیده شود، نه تنها خود فرد را تحت تأثیر قرار می دهد، بلکه دید جامعه هم نسبت به قرآن و حافظان قرآن منفی می شود و سبک و سلوکی که در پیش گرفته نیز زیر سوال خواهد رفت.
عاشقی در مورد هدف خود از شرکت در مسابقات گفت: علاوه بر فواید و مزایای دنیوی و اخروی، یک فرد وقتی در مسابقات شرکت می کند، انس و ارتباطش با خدا نیز بیشتر می شود. هم چنین در مسابقات برنده و بازنده معنایی ندارد؛ چرا که فرد برنده توانایی خواندن و تسلط بر قرآن را دارد و کسی هم که حائز رتبه در مسابقات نمی شود، توفیق مأنوس شدن با کتاب آسمانی را داشته است و برنده محسوب می شود.

عموم مسئولین قرآنی ما اهل قرآن نیستند

وی به مقام هایی که در مسابقات کسب کرده است، اشاره کرد: از 10 سالگی که حفظ قرآن را تمام کردم، وارد حیطه مسابقات شدم و بعد از قبولی در مدرسه استعدادهای درخشان در مسابقات سراسری جمهوری اسلامی در مقطع زیر 16 سال، رتبه اول را کسب کردم؛ همچنین در مسابقات بین المللی امارات و در مسابقات دانش آموزان سراسر کشور رتبه اول شدم. حتی ما برای اجرای برنامه های قرآنی به کشورهای مختلف همچون عربستان اعزام شدیم.
وی ادامه داد: سال قبل رتبه اول مسابقات ملی دانشجویی را کسب کردم و در سن 16 سالگی موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث شدم. اکنون نیز مدرس حفظ قرآن در موسسه نور هستم. هرچند بهتر است عناوین قرآن در مباحث معنوی، دینی و تقوا باشد، اما صحبت کردن در مورد مقام و رتبه ها در مسابقات به معنای ایجاد انگیزه برای افراد دیگر است و اینکه قرآن منافاتی با درس خواندن ندارد.
او در ادامه بیان کرد: یکی از مشکلاتی که ما در سطح کلان کشورمان داریم این است که عموم مسئولین قرآنی ما اهل قرآن نیستند؛ به این معنا که از لحاظ رفتار، سکنات، داشتن دغدغه قرآنی و حضور یافتن در محافل قرآنی کوتاهی می کنند و این دلیلی بر رشد نکردن در مباحث قرآنی محسوب می شود.

قرآن باید در بستر رسانه قرار بگیرد

عاشقی در مورد رمز موفقیتش چنین گفت: من قرآن را حفظ کردم تا قرآن نیز مرا حفظ کند و تاکنون این چیزی است که من برایش تلاش کرده ام. چه بسا در مسابقاتی شرکت داشتیم و گاهی برنده می شدیم و گاه رتبه کسب نمی کردیم و سوای از این مسابقات، حفظ قرآن عظمتی از نظر معنوی به فرد هدیه می بخشد. از دیگر رمز های موفقیتم، داشتن خانواده خوب و حمایتگر است که همچنان همراه و هم نفس من هستند و اساتیدی همچون استاد شریعت، زارعان و... که هم از لحاظ تدریس و هم از نظر رفتار به من آموزش دادند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: قرآن باید در بستر رسانه قرار گیرد؛ اکنون تنها بخشی که از قرآن در بستر رسانه قرار دارد، تلاوت های قرآن قبل از اذان و در قبرستان ها است. امسال مسابقات قرآنی زیادی داشتیم که حتی شبکه قرآن، همه آن مسابقات را پخش نکرد و در مقایسه با کشورهای حاشیه خلیج فارس و آفریقایی همچون سومالی که دارای چهار میلیون حافظ قرآن است، کشور ما از لحاظ قرآنی در رتبه پایین تری قرار می گیرد.

خبرنگار: الهام بالابیگ زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار