رئیس دیوان محاسبات کشور:

هر جا که تفسیر قانون بر عهده ما باشد حتماً به نفع آموزش و پرورش تفسیر خواهیم کرد

تهران (پانا) - پانزدهمین برنامه گفتگوی هفته از سلسله نشست‌های گفتگو بر محور تحول وزارت آموزش‌وپرورش، با حضور مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات کشور، به‌عنوان مهمان ویژه و اعضای شورای معاونان آموزش و پرورش، مدیران کل استان‌ها و مدیران 760 منطقه آموزش‌وپرورش کشور، امروز چهاردهم دی‌ماه در وزارت آموزش و پروش برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۵۱۹۴۰
لینک کوتاه کپی شد
هر جا که تفسیر قانون بر عهده ما باشد حتماً به نفع آموزش و پرورش تفسیر خواهیم کرد

مهرداد بذرپاش در آغاز نشست با پرداختن به اهمیت دستگاه آموزش و پرورش فراتر از یک دستگاه اجرایی گفت: آموزش و پرورش یک دستگاه فراگیر فرهنگی است که تقریباً متعلق به همه مردم جامعه است، چون مردم همگی یا خود در این دستگاه شاغل هستند یا فرزند و بستگان درجه یک آنها در این نظام تحصیل و این ارتباط نزدیک و روزانه را با نظام آموزش و پرورش دنبال می‌کنند. امید مردم به شماست که در این نظام زحمت می‌کشید و امکان آموزش و رشد فرهنگی و اجتماعی و تربیتی فرزندانشان را فراهم می‌کنید.

وی افزود: مردم فرزندانشان را به دستان شما می‌سپارند. آموزش و پرورش یک دستگاه با آبرو است که باید آبرو مند بماند. این دستگاه باعث می‌شود که خانواده‌ها با اطمینان قلبی فرزندانشان را به دست این دستگاه بدهند و خیالشان از آینده فرزندانشان راحت باشد.

کرونا مانند رنسانسی است که در نظام تعلیم و تربیت ما اتفاق افتاده است

بذرپاش با اشاره به شیوع کرونا به عنوان یک آمل تحول آفرین در کشور گفت: در دستگاه بزرگی که بیش از یک میلیون معلم و ۱۵ میلیون مخاطب روزانه دارد اتفاقی همچون کرونا مانند رنسانسی است که در نظام تعلیم و تربیت ما اتفاق افتاده است و حتی اگر کرونا تمام شود اثرات وضعی آن تمام نخواهد شد.

وی به وجوه ارتباطی دو نهاد آموزش و پرورش و دیوان محاسبات اشاره کرد و گفت: وجود پلتفرم‌های جدید برای کار دانش‌آموزان و معلمان عزیز نظام رسیدگی‌های اداری ما را نیز دچار تغییر و تحول خواهد کرد، البته همه بخش‌های دیگر کشور نیز مشمول این تحول می‌شوند، اما به دلیل فراگیر بودن نظام آموزش و پرورش قطعاً نظام رسیدگی قانونی ما دچار تحول خواهد شد.

رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: همان طور که مستحضرید قانون یک کالبد و یک روح دارد؛ فعلا تلاش ما در حسابرسی ها این است که شکل قانون رعایت شود و هنوز حسابرسی عملکردها انجام نمی‌شود، چون هنوز بودجه عملیاتی برای حسابرسی‌های عملکردی در اختیار ما وجود ندارد. حتی در نظام آموزش و پرورش هم بودجه ریزی و ابلاغ آن به استان‌ها بودجه‌ریزی عملیاتی نیست و تا وقتی این اتفاق نیفتد انتظارات دو جانبه بی‌پاسخ می‌ماند و دست ما برای ادای مطلب بسته خواهد بود. من مطمئنم که در حوزه حسابرسی عملکردی، با توجه به منابعی که شما در آموزش و پرورش در اختیار دارید، سرتان بالا خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هیات مستشاری ما موظف به رعایت شکل قانون است و با توجه به اینکه قانون به 1.1 مشاغل آموزشی اشاره کرده است و قوانین آموزش و پرورش مشاغل آموزشی را از مشاغل اداری جدا کرده است برای ما مشکل ایجاد می‌کند؛ یعنی ما ناچاریم شکل قانون را رعایت کنیم؛ اما در جاهایی که می‌توانیم قانون را تفسیر کنیم قطعاً به کمک به نفع آموزش و پرورش آن را تفسیر خواهیم کرد. من در اینجا قول می‌دهم که کارگروه مد نظر آموزش و پرورش را تشکیل دهیم تا از طریق این کارگروه تعدادی از مشکلاتی که به آن اشاره شده است حل شود و هر جا که تفسیر قانون بر عهده ما باشد حتماً به نفع آموزش و پرورش تفسیر خواهیم کرد.

وی در ادامه به اهمیت ارزش کار متهورانه در چارچوب قانون اشاره کرد و گفت: کار متهورانه خارج از چارچوب قانون نه اسمش انقلابی‌گری است و نه تحول گرایی؛ گرچه این روزها مرسوم شده است که اگر مدیری خارج از چارچوب قانون عمل کند می‌گویند مدیر خوبی است؛ در حالی که شاید بسیاری دیگر اگر بخواهند خارج از چارچوب قانون عمل کنند چه بسا بهتر از این عمل کنند. بنابراین آنچه اهمیت دارد این است که کارهای مان را در چارچوب قانون و ضوابط و مقررات انجام دهیم ولو اینکه کمی ما را عقب بیندازد.

در میان دستگاه‌های کشور آموزش و پرورش کمترین تخلف را دارد

بذرپاش تاکید کرد: عملکرد خارج از قانون حتی اگر بسیار سخت باشد، آثار تخریبی خود را در بلند مدت می‌گذارد و در دستگاهی که شما در آن کار می‌کنید این اثر تخریبی عمیق تر خواهد بود.

رئیس دیوان محاسبات با مقایسه تخلفات موجود در دستگاه تعلیم و تربیت با سایر دستگاه‌ها گفت: باید عرض کنم که امروز در دیوان محاسبات، در میان دستگاه‌های کشور آموزش و پرورش کمترین تخلف را دارد؛ یعنی در آموزش و پرورش این انحراف از معیارها حداقلی است و این برای ما جای مباهات دارد.

وی افزود: اگر همفکری بیشتری بین ما اتفاق بیفتد این حداقل هم به سمت صفر میل خواهد کرد؛ چون قریب به اتفاق افراد شاغل در این دستگاه افرادی منضبط، فرهنگی، قائل به چهارچوب و اهل رعایت قانون هستند چون خودشان قانون را به بچه‌ها درس می‌دهند. گرچه بیش از 96-97 درصد منابع شما در بخش حقوق و دستمزد صرف می‌شود اما در همان بخش حقوق و دستمزد هم در دستگاه‌های دیگر تخلفات بسیاری اتفاق می‌افتد.

بذرپاش تنوع نوع قراردادهای نیروی انسانی را یکی از سختی‌های محاسباتی در دستگاه آموزش و پرورش برشمرد و گفت: با توجه به گستره کارکنان آموزش و پرورش و نوع متفاوت تعاملی که این دستگاه با هر یک از این کارکنان دارد، اعم از حق التدریسی، نهضتی، پیش دبستانی، پیمانی و رسمی، این موضوع همیشه یکی از مشکلات آموزش و پرورش از دوره‌های گذشته بود و فعلا هم تغییر پیدا نخواهد کرد.

تا روزی که در این مسئولیت باشید از حمایت ما برخوردار خواهید بود

وی با اشاره به سال آخر عمر دولت، خطاب به مدیران ارشد آموزش و پرورش گفت: من به شما اطمینان می‌دهم در ماه‌های پایانی دولت تصمیمات خاصی اتخاذ نخواهد شد، پس قرار نیست مدیران محافظه کار و دچار بی تصمیمی شوند. ما در بعضی از دستگاه‌ها با مدیرانی طرف هستیم که کار نمی‌کنند و تصمیمی نمی‌گیرند چون واهمه طرف شدن با نهادهای نظارتی را دارند. البته این مدیران هم حق دارند، چون ممکن است تنها با اتخاذ یک تصمیم مجبور شوند مدت‌ها از پله‌های دیوان محاسبات یا سازمان بازرسی بالا و پایین برود.

رئیس دیوان محاسبات کشور ادامه داد: البته در بسیاری از مواقع عدم النفع این تصمیم‌گیری در بسیاری از سازمان‌ها بیشتر از ضرر آن خواهد بود. من به شما قول می‌دهم تا روزی که در این مسئولیت باشید از حمایت ما برخوردار خواهید بود. از شما تقاضا می‌کنم تصمیم بگیرید تا کارها روی زمین نماند. من به شما قول می‌دهم به نفع شما تفسیر خواهیم کرد. باید تصمیم بگیرید چون در غیر اینصورت کشور از عدم تصمیم گیری شما دچار ضرر خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه این ایام در بسیاری از دستگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مدیران ما به دلیل نگرانی از این موضوع تصمیم گیری نمی‌کنند؛ چون به دلیل رویه‌های قبلی از پاسخگو شدن به نهادهایی مثل دیوان محاسبات واهمه دارند. اینجاست که شجاعت معنا پیدا می‌کند و من از وزیر و همه کسانی که در استان‌ها در مرجع تصمیم‌گیری قرار دارند خواهش می‌کنم که نگران تصمیم گیری‌های بزرگ نباشند و ما از آنها حمایت ۱۰۰ درصدی خواهیم داشت.

برای تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در خدمت شما هستیم

بذرپاش با اشاره به مشکلات بودجه ریزی های عملیاتی در بخش اجرای سند تحول بنیادین گفت: اکنون بسیاری از دستگاه‌های ما اسناد بالادستی تحولی دارند من قول می‌دهم بعد از تشکیل کارگروه مشترک هر جا که برای تحقق هر یک از بندهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیاز به کمک دیوان محاسبات داشتید ما در خدمت شما هستیم. شما می‌توانید از ظرفیت دیوان برای اجرای سند تحول استفاده کنید و این خود نوعی حسابرسی عملکرد ای محسوب می‌شود.

رئیس دیوان محاسبات کشور به برخی از قوانین اصطلاحاً بر زمین مانده مانند ماده ۱۳ قانون شوراها ، ماده ۱۸ قانون شوراها و قانون بودجه سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: بسیاری از این قوانین متاسفانه بر زمین مانده و الان زمانی است که ما می‌توانیم برای اجرایی شدن این قوانین به کمک شما بیاییم؛ مثلا در تبصره ۶ ماده واحده قانون سال ۹۹ که به معافیت بهای آب و برق و گاز در چارچوب مصرف اشاره دارد، تنها ۳۵ میلیارد آن برای آموزش و پرورش عملی شد در حالیکه شما می‌توانستید تا ۱۰۰ میلیارد آن را محقق کنید. بدن این صورت ما می‌توانیم صرفه جویی بسیاری در همین محل داشته باشیم.

وی درباره اماکن مربوط به آموزش و پرورش که در اختیار بقیه دستگاه‌ها است گفت: دیوان می تواند به آموزش و پرورش در این مورد کمک کند. درباره ماده ۱۳ قانون شوراها درباره سهم شهرداری‌ها در مواردی که این عوارض به صورت ملک دریافت شده است شهرداری‌ها می‌توانند سهم آموزش و پرورش را به صندوق ذخیره آن استان اختصاص دهند.

بذرپاش گفت: ما آموزش و پرورش را از خودمان می‌دانیم و در کلیت اداره امور جامعه در خدمت شما و در کنار شما هستیم. ما در کنار شما و با شما برای فرزندان کشورمان هر آنچه لازم باشد را در چارچوب قانون انجام می‌دهیم. همچنین باید بر پلتفرم شاد که پلتفرم اختصاصی آموزشی کشور شده است رویه‌هایی برای تسهیل نظارت حکمفرما باشد.

وی همچنین ابراز آمادگی کرد یک دوره کوتاه مدت آموزشی از طرف دیوان محاسبات برای مدیران کل و ذیحسابان استان‌ها برای آموزش رویه‌های قانونی برگزار شود که در مورد چگونگی و زمان برگزاری این دوره‌ها در کارگروه مشترک تصمیم‌گیری خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار