در سفر به استان کرمان ؛

خنیفر: امیدوارم مکتب شهید سلیمانی در نظام تعلیم و تربیت ما درسنامه شود

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه فرهنگیان در نشست بررسی آموزه‌های تربیتی شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان، ظرفیت‌های شخصیت و مکتب شهید سلیمانی را برای نظام تعلیم و تربیت کشور برشمرد.

کد مطلب: ۱۱۵۱۹۰۶
لینک کوتاه کپی شد
خنیفر: امیدوارم مکتب شهید سلیمانی در نظام تعلیم و تربیت ما درسنامه شود

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان کرمان، حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان که به منظور حضور در نشست علمی تخصصی بررسی آموزه های تربیتی شهید حاج قاسم سلیمانی در دانشگاه فرهنگیان کرمان در این استان حضور یافت، همزمان باایام شهادت حضرت زهرا (س) و سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور در گلزار شهدای شهر کرمان وزیارت قبور مطهر شهدا بویژه مزارمطهر سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی در گفتگویی کوتاه با خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: تبیین مبانی تربیتی شهید سلیمانی در دستور کار دانشگاه فرهنگیان است و مکتب شهید سلیمانی را در کتب درسی این دانشگاه وارد می‌شود.

خنیفر ضمن تسلیت ایام فاطمیه (س) و سالگرد شهادت شهید سلیمانی اظهار داشت: زیارت مزار مطهر شهید سپهبد قاسم سلیمانی در آستانه سالگرد شهادت این سردار رشید اسلام توفیق بسیار بزرگی بود که نصیب من شد.

وی با بیان اینکه استان کرمان شهدای شاخص و خوشنام زیادی دارد و یک استان پرافتخار در کشور است گفت: دانشگاه فرهنگیان برنامه‌های متعددی برای ترویج مکتب شهید سلیمانی در نظر گرفته است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور با اشاره به اینکه از زمان شهادت حاج قاسم تاکنون بیش از 100 برنامه در دانشگاه فرهنگیان اجرایی شده عنوان کرد: در ایام سالگرد نخستین شهادت شهید سلیمانی نیز تعدادی از این برنامه‌ها در سطح کشور و از جمله در تهران اجرا می‌شود.

خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور در نشست علمی تخصصی بررسی آموزه های تربیتی شهید حاج قاسم سلیمانی که صبح امروز در دانشگاه فرهنگیان برگزار شدگفت: شهید سلیمانی پر از ارزش و مُبرا از لغزش؛ خودساخته غیر خودباخته و... بود که از منیت عبور کرد تا امنیت را برای ما به ارمغان بیاورد و از اثبات خود عبور کرد و به ثبات میهن می اندیشید.

وی در ادامه و در نشست تخصصی بررسی آموزه های تربیتی مکتب سردار سلیمانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و تسلیت ایام دهه فاطمیه با بیان اینکه شهید سلیمانی جان خود را در دست گرفته بود و از منیت عبور کرد تا امنیت را برای ما به ارمغان بیاورد؛ افزود: یک نفر بود اما اندازه یک لشکر بود و از اثبات خود عبور کرد و به ثبات میهن می اندیشید.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: او مردی پر از ارزش و مبرا از لغزش بود و مردی که ارزش ایمنی و امنیت را در ایمان می طلبید لذا ما هم باید تلاش کنیم که از تحلیل و تمجید فاصله بگیریم و امیدواریم با این میزگرد به مبانی رفتاری و تربیتی این شهید نزدیک بشویم گرچه راه برای تحلیل زندگی پر از ستاره این شهید سال ها باز خواهد بود.

وی با بیان اینکه بر اهل نظر و اهل اندیشه پنهان نیست که ژرف اندیشی و مدیریت در عصر بارش فتنه از عهده آدم های بزرگ بر می آید، ادامه داد: یکی از جلوگاه های بسیار زیبای این مبحث، انسان های اوج مند بودند؛ انسان هایی که اوج گرفتند و حیات و ممات آن ها هدفمند بود.

خنیفر با اشاره به اینکه دو انسان (یکی آدم های دارای آرمان و دیگری آدم های فاقد آرمان) در جهان راحت زندگی می کنند؛ اظهار کرد: اما آدم های دارای آرمان، آرمان مهمی در ذهن و اندیشه خود می پروانند لذا خیلی آرام اما در درون برای رسیدن به آن هدف آتشفشان هستند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور با اشاره به اینکه 4 ویژگی برای آدم های دارای آرمان نقل می کنند، خاطر نشان کرد: اولین ویژگی وفاداری و وفای به عهد نسبت به خود آن آرمان است، دوم مرگ آگاهی، آدم هایی که وفای به عهد دارند و مرگ آگاه هستند و سوم ذلت ناپذیری در جزئی ترین مسائل تا مهمترین و بزرگترین آن و چهارم تولد دوباره است؛ به همین خاطر تولد طبیعی آن ها با ورود به این دنیای خاکی رقم می خورد اما زمانی که خروج از تعلقات و وابستگی ها و چسبندگی ها حاصل می شود، این ها تولد دوباره را تجربه می کنند و حرص و آز، طمع و ماندگاری در وجود این افراد شکل نمی گیرد.

وی با اشاره به خطبه همام(توصیف پرهیزگاران) از حضرت علی(ع) گفت: خدا انسان ها را آفرید در حالی که بی نیاز از اطاعت و عبادتشان بود و بعد می گوید اینان پرهیزگاران اند که اهل نجات هستند و حرف می زنند منطقی است و با تواضع و فروتنی راه می روند و نسبت به چیزهایی که خداوند برای آنان حرام کرده چشم می پوشانند و گوش های خود را به سمت دانش مفید تیز می کنند و این آدم ها کمیاب و زر زمین هستند و جان را به خاک می دهند اما در افلاک سیر می کنند و بعد می فرمایند «کمترین بهای شما بهشت است و به جزء بهشت خود را به چیزی نفروشید»

خنیفر با بیان اینکه هر فرازی از زندگی این شهید الگو است؛ تعامل او با رزمندگان، مسئولین، مردم عادی و کودکان، همه درسنامه است؛ افزود: می گویند هر چیزی که به مرزهای جاودانگی نزدیک می شود جاودانه می شود؛ مانند قضیه کربلا که کوتاه ترین و پیروزترین انقلاب به ظاهر شکست خورده بود اما هر چقدر بگوییم این چشمه تمامی ندارد؛ چقدر از کربلا صحبت کردند و چقدر راز و رمز دارد اما تمام نمی شود.

وی بیان کرد: یکی از بزرگترین درس هایی که در کربلا در رابطه با عبادات یاد گرفتیم از خود امام حسین(ع) بود زیرا امام حسین(ع) آخرین نمازشان هم اول وقت بود لذا اگر به این نکات توجه کنیم و شکارچی خوب لحظه های ناب الهی باشیم، در زندگی این شهید فراوان از این نکات دیده می شود؛ شهید سلیمانی مظلومانه زیست اما ظالم کوب قرن 21 شد که تمام شیطان برای از بین بردن او به میدان آمد و آرام و قرار نداشت اما ارمغانش برای ما آرامش بود و با دنیای فریب، غریب بود و در دنیای وارونه سیاست، سیاحت نکرد و فرا خطوط بود و فکر می کرد و با تمام وجود نسبت به اطاعت از معبود مقید بود.

خنیفر در بخش دیگری از سخنان خود در مورد نظام فکری شهید حاج قاسم سلیمانی، بیان کرد: شهادت بر خلاف مرگ، فنا نیست بلکه حل شدن در سرچشمه علوی؛ یعنی همسایگی با هستی مطلق و نوعی مرگ جاوید و شریف ترین و والاترین نوع مردن است؛ شهید سلیمانی کشته نشد، بلکه کشته شد و جان از کالبد این شهید خروج اما به ملکوت عروج کرد؛ شهید سلیمانی میلیون ها برابر زمان حیات خود زنده است و امروز نه در فضای عزا بلکه در پهنای فضای جهانی، شهید سلیمانی شناخته شده است.

وی اظهار کرد: شهید حاضری که هنوز ناظر است و شهیدی که سر بر دار کرد اما از هدفش دست بردار نبود و شهیدی که اوج یافت و موج ایجاد کرد و انسانی فرازمان و در اوج ایمان و پایبند بر پیمان و عهد خود بود و یک فرمانده مؤلف{تألیف گر قلوب}، یک بسیجی باهوش و یک ژنرال آینده نگر و دشمن شناس بود و دقیق و قلبی رقیق داشت و این ها مرزهایی است که علی(ع) و حسین(ع) طی کردند.

خنیفر در ادامه گفت: شهید سلیمانی فرا مرز دشمن را شکست داد و فرمانده ای کم حرف بود اما با صدای بلند می اندیشید و به وقت صحبت کردن دُر و گوهر است و تمام زندگی این شهید بی بدیل بود و چون با برنامه بود کارنامه داشت و اهل غیبت نبود.

وی با بیان اینکه آرامش، متانت، توکل و دور اندیشی، ساده زیستی از جمله خصلت های شهید سلیمانی است، درباره ویژگی های مدیریتی شهید سلیمانی گفت: گاهی یک نفر در یک کشور، عرصه، دفاع و رزمگاه می تواند یک ملت را ناجی باشد به همین دلیل است که می گوییم حاجی یک ناجی بود و در نقطه بسیار حساس دوران بارش فتنه، حاجی ناجی شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور با بیان اینکه خیلی ها فکر می کردند کار در خیلی از عرصه ها در مقابل داعش بن بست است اما ایشان می گفتند نه؛ خیلی ها می گفتند حداقل 10 سال داعش در منطقه خون ریزی خواهد کرد اما ایشان فرمودند سه ماه دیگر؛ ادامه داد: آرامش در بحران ها و حفظ آرمان ها است که ایشان به آرمان ها پایبند بود و مردم داری و مردم یاری ایشان در سیل و زلزله و ... خوی مردم داری و مردم یاری و همچنین خط و مشی حرفه ای داشت و این یکی از ویژگی های اساسی است که اصطلاحاً می گویند اصلی است که هر کسی نمی تواند به آن نزدیک شود.

وی ادامه داد: شهید سلیمانی در همه عرصه ها مفید بود و بین مردم انگیزه ایجاد می کرد به طور مثال زمانی که در سیل جنوب رفت اینقدر انگیزه ایجاد کرد که مردم سیل یادشان رفت؛ مدیری بود که مدیرِ بیا بود نه مدیرِ برو؛ یعنی خودش وارد عرصه می شد و بعد می گفت بیا؛ همچنین این شهید خودساخته غیر خود باخته بود و خیلی سخت است که همه این ها در یک فرد جمع شود.

خنیفر خاطر نشان کرد: من امیدوارم که در نظام تعلیم و تربیت و کتاب های درسی ما این مکتب یک درسنامه بشود؛ درسنامه ای که در همه مقاطع باشد به خصوص در دانشگاه فرهنگیان باید آغازگر این حرکت باشیم و امیدوارم برای نسل های بعدی در کنار کتاب های درسی فیلمی از حرکات و رفتارهای این شهید برای آموزش در مدارس باشد و این ارزشمند است زیرا تعامل شهید سلیمانی با کودکان خیلی زیبا است.

رونمایی از پوستر همایش ملی بررسی آموزه های تربیتی مکتب شهید سلیمانی

همچنین در حاشیه برگزاری آیین ملی نکوداشت سردار سپهبد شهید حاچ قاسم سلیمانی دردانشگاه فرهنگیان کرمان از پوستر همایبش ملی بررسی آموزه های تربیتی مکتب شهید سلیمانی با حضور آیت الله غلیدادی سلیمانی نماینده ولی فقیه دراستان وامام جمعه کرمان،دکتر حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور، دکتر علی محمدی معاون فرهنگی واجتماعی دانشگاه کشور، دکتر توان رئیس دانشگاه فرهنگیان استان ودکتر عباسعلی رستمی استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان ودبیر همایش ملی بررسی آموزه های تربیتی مکتب سلیمانی رونمایی شد.

ادای احترام خنیفر به شهدای گمنام دانشگاه فرهنگیان کرمان و دیدار با خانواده شهید محسن برهانی

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور همچنین درادامه حضور خود در استان کرمان با حضور در یادمان شهدای گمنام دانشگاه فرهنگیان کرمان به مقام شامخ شهداء ادای احترام کرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان که به منظور شرکت درآیین ملی نکوداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در استان کرمان حضور داشت، ضمن بازدید ازپردیس خواجه نصیر الدین طوسی(برادران) با حضور دریادمان شهدای گمنام پردیس مذکور، ضمن قرائت فاتحه ونثار گل به مقام شامخ شهداء ادای احترام کرد.

وی در ادامه با حضور در منزل شهید والامقام محسن برهانی از شهدای جامعه فرهنگی و تربیت معلم در فضای صمیمی با خانواده این شهید عالی مقام دوران دفاع مقدس دیدار و گفتگو کرد.

دکتر حسین خنیفر در این دیدار صمیمی، تکریم و تجلیل خانواده های شهدا و ایثارگران از وظایف مهم مدیران و مسئولین دانست که موجب ماندگاری یاد و نام شهدا در دل ها خواهد بود و گفت: شهدا در راهی که قدم گذاشتند با خداوند متعال معامله کردند و امروز آسایش مردم و کشور مرهون دلاوری ها و رشادت های این بزرگواران است.

گفتنی است پدر این شهید بزرگوار چندین سال به عنوان رئیس تربیت معلم شهید رجایی شهر کرمان خدمت نموده است و مادر بزرگوارشان نیزخواهر سه شهید ( شهیدان سیف الدینی ) است.

دیدار خنیفر با نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان کرمان

دیدار با ایت الله علیدادی سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان و حضور درپردیس شهید باهنر(خواهران) و بازدید ازامکانات ووسایل گرد آوری شده جهت برپایی موزه تربیت معلم کرمان از دبگر برنامه های حضور رئیس دانشگاه فرهنگیان در استان کرمان بود.

شایان ذکر است در این برنامه ها، دکتر علی محمدی سرپرست معاونت فرهنگی واجتماعی دانشگاه فرهنگیان کشور، دکترتوان رئیس دانشگاه فرهنگیان استان، احمداسکندری نسب مدیر کل اموزش وپرورش استان، دکتر عزیزی مدیر کل شاهد وایثارگر دانشگاه فرهنگیان وطالبی از مدیران حوزه ریاست سازمان مرکزی دانشگاه بهمراه روسای پردیس های برادران وخواهران دانشگاه فرهنگیان استان ایشان را همراهی کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار