بیگدلی، تحلیلگر ارشد روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

معنای ماجراجویی ماجراجویان جنگ‌افروز

بیگدلی: حواس ایران جمع است/ ترامپ متکی به خود نیست/ به نفع آمریکا نیست دست به اقدامی بزند و قطعا این کار را نخواهد کرد/ این حجم حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه، اثر نظامی‌اش منفی است ولی پیام‌های دیگر آن مثبت است

تهران (پانا)‌ - یک تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با اشاره به ورود حجم بالای تسلیحات نظامی از سوی آمریکا به منطقه، تاکید کرد به نفع آمریکا نیست دست به اقدامی بزند و قطعا این کار را نخواهد کرد، اصلا جای نگرانی نیست که آمریکا بخواهد دست به حمله نظامی بزند، حتی اسرائیل هم بدون اجازه آمریکا این کار را نخواهد کرد. 

کد مطلب: ۱۱۵۱۸۸۷
لینک کوتاه کپی شد
معنای ماجراجویی ماجراجویان جنگ‌افروز

علی بیگدلی در گفت‌وگو با پانا درباره تحرکات اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه، با بیان اینکه اتفاقی نخواهد افتاد و جنگی هم صورت نمی‌گیرد، مگر اینکه ما دچار خطایی محاسباتی شویم یا طرفداران ما در عراق یا کشوری دیگر کاری کنند، تاکید کرد: «حواس ایران جمع است و با احتیاط با این موضوع برخورد می‌کنیم.»

وی ادامه داد: «در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ باید مراقب بود تا اتفاقی نیافتد. ترامپ متکی به خود نیست، تعهداتی در برابر حزب جمهوری‌خواه دارد، تعهداتی در برابر منافع آمریکا دارد و بی‌موقع دست به اقدام خطرناکی نخواهد زد.»

این استاد دانشگاه اضافه کرد: «لشکرکشی که آمریکا انجام داده و اسرائیل هم وارد شده است، این اتفاق دلایل متعددی دارد، یکی از دلایل این است که مقداری باب مسئولیت ایران را در مذاکرات آینده با آمریکا مشکل خواهد کرد. آمریکایی‌ها پشت میز مذاکره از قدرت بیشتری در مذاکره با ایران برخوردار خواهند شد و نقطه‌های فشار آمریکا بر روی ما به دلیل همین حضور نظامی بیشتر خواهد شد. آمریکا قضیه را جدی‌تر خواهد گرفت و سطح انتظاراتش از ما بیشتر خواهد شد و احتمالا بر روی برجام اول تاکید کامل نخواهد داشت.»

این تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل گفت: «شاید آمریکا با این لشکرکشی می‌خواهد مسائل موشکی ما را کنترل کند، نمی‌خواهد در منطقه حضور داشته باشیم. مجموعا هدف اصلی از ورود این حجم از تسلیحاتی که آمریکا وارد منطقه کرده است، نمایش قدرتی است تا در آینده فشار را روی ما زیادتر کنند. مساله دوم هم اینکه می‌خواهند به شیخ‌نشین‌های خلیج فارس اطمینان خاطری بدهند که همیشه در کنار آنها خواهد بود.»

وی افزود: «میزان تعهدات آمریکا هم در منطقه در حال افزایش است، دیگر مانند دوره اوباما نیست که مساله خاورمیانه را رها کند و بگوید خاورمیانه دیگر برای ما ارزشی ندارد. اکنون به لحاظ ژئوپلیتیکی، خاورمیانه بسیار تغییر پیدا کرده است، با آمدن اسرائیل به منطقه، با افزایش پایگاه‌های نظامی اسرائیلی در قفقاز، عراق، افغانستان ... اینها مشکل‌ساز خواهد شد. شرایط اکنون اصلا به مانند دوره اوباما نیست و ما باید بسیار دقیق و با سیاست بسیار حرفه‌ای به مسائل توجه خاص داشته باشیم.»

بیگدلی تاکید کرد: «به نفع آمریکا نیست دست به اقدامی بزند و قطعا این کار را نخواهد کرد. بنابراین اصلا جای نگرانی نیست که آمریکا بخواهد دست به حمله نظامی بزند، حتی اسرائیل هم بدون اجازه آمریکا این کار را نخواهد کرد.»

این استاد روابط بین‌الملل با بیان اینکه مطمئنا ما از این حجم حضور نظامی آمریکا در منطقه نگران هستیم، گفت: «بنابراین برای عمیق‌تر نشدن این نگرانی باید سیاست‌های دقیقی در پیش گرفته شود تا زمانی که جو بایدن جای دونالد ترامپ در کاخ سفید مستقر شود.»

علی بیگدلی گفت: «آمریکا می‌خواهد کارهایش به شورای امنیت و سازمان ملل نرسد، منظور ما دوره ترامپ است و ممکن شرایط دوره بایدن تفاوت داشته باشد، ولی اکنون در دوره ریاست‌جمهوری فعلی، آنها می‌خواهند به تنهایی در برابر ایران بایستند. نمود قدرت نظامی آمریکایی‌ها همین B-52 است که وارد منطقه کرده است، بنابراین این حجم از مانور نظامی را برای این به کار می‌گیرد که بگوید من نیازی به مصوبات شورای امنیت ندارم. این حجم حضور نظامی، اثر نظامی‌اش منفی است ولی پیام‌های دیگر آن مثبت است.»

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی افزود: «ترامپ از 20 ژانویه که بخواهد از کاخ سفید خارج شود، دیگر نقشی نخواهد داشت و باید دنبال فعالیت‌های تجاری خود و زندگی‌اش برود. بوش پدر هم بیش از یک دوره نتوانست فعالیت کند. برخلاف ایران که رئیس‌جمهور و دیگر مقامات بعد از اتمام فعالیت رسمی خود، عضو مجمع تشخیص و دیگر نهادها می‌شوند در آمریکا اما باید دنبال زندگی‌شان بروند.»

پیش از این حسین هانی‌زاده ، تحلیلگر ارشد مسائل منطقه نیز درباره اتفاقات اخیر در عراق و تحرکات ارتش آمریکا، به پانا گفته بود: «گمانه‌زنی‌ها به این سمت و سو است که احتمالا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور شکست‌خورده آمریکا، قصد دارد کمتر از یک ماه باقی‌مانده به پایان دوره حاکمیت خود در کاخ سفید، یک بحران جدید در منطقه ایجاد کند. راکت‌هایی که به منطقه الخضراء از سوی عناصر مشکوک پرتاب شده است و اتهام‌زنی رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به ایران، مبنی بر اینکه ایران در این کار دست داشته است و همچنین حرکت زیردریایی اتمی آمریکا به خلیج فارس و تنگه هرمز و نیز زیردریایی اتمی اسرائیل به خلیج فارس؛ اینها مجموعه عواملی هستند که نشان می‌دهد ترامپ قصد دارد ایران را وادار به عکس‌العملی شتاب‌زده کند تا درگیری‌هایی ایجاد کند.» اما علی بیگدلی معتقد است که در این باره حواس ایران جمع است و با احتیاط با این موضوع برخورد خواهد کرد.

هانی‌زاده، این تحلیلگر ارشد مسائل منطقه این را هم اضافه کرده بود که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هم که با بحران‌های منطقه‌ای و با پرونده‌های مختلفی مواجه هستند، ترامپ را تحریک می‌کنند که به ایران حمله کند. بنابراین اتفاقات مشکوکی اخیرا در بغداد رخ داد که نشان می‌دهد برنامه‌ریزی‌هایی از سوی ترامپ برای ضربه زدن به محور مقاومت در آخرین روزهای حاکمیتی ترامپ انجام شده است. گمانی‌زنی دیگری هم وجود دارد و آن هم اینکه در آستانه شهادت دو سردار بزرگ اسلامی، شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، به نظر می‌رسد که موج نفرت نیروهای مردمی نسبت به نیروهای آمریکایی افزایش پیدا کرده است، مخصوصا در عراق، مردم این کشور به دنبال این هستند که نیروهای آمریکایی را از خاک عراق اخراج کنند و به همین دلیل رئیس‌جمهوری آمریکا سعی میکند از طریق فرافکنی و اتهام‌زنی به نوعی حضور نیروهای آمریکایی را در عراق را تثبیت کند و مانع اجرایی شدن مصوبه سال گذشته پارلمان عراق ناظر بر اخراج نیروهای آمریکایی شود.

وی با اشاره به اینکه انتقام جمهوری اسلامی ایران از آمریکا به خاطر ترور سرداران مقاومت، کماکان به قوت خود باقی است، تاکید کرده بود:‌ «ولی جمهوری اسلامی ایران دست به عکس‌العمل‌های شتاب‌زده نخواهد زد. مساله انتقام خون شهیدان بزرگی چون سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و شهید فخری‌زاده همچنان در دستور کار جمهوری اسلامی است ولی ایران نمی‌خواهد در این شرایط وارد پروسه درگیری با آمریکا شود. اما ایران سعی می‌کند به جریان‌های سیاسی عراق فشار وارد کند تا مصوبه سال گذشته پارلمان عراق عملیاتی شود، کما اینکه دولت مصطفی الکاظمی بارها هشدار داده است که باید نیروهای آمریکایی از عراق خارج شوند. ابتکار عمل ایران بیشتر جنبه سیاسی دارد و بعدا هم ضربه خود را در زمان و مکان مناسب علیه نیروهای آمریکایی و اسرائیل وارد خواهد ساخت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار