در گفت وگوی پانا با نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع مجلس مطرح شد:

مشوق‌های صادراتی در انتهای زنجیره فولاد قرار می‌گیرد

تهران (پانا) - نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید یکی از اهداف طرح تامین زنجیره فولاد این است که مشوق‌های صادراتی در انتهای زنجیره فولاد قرار بگیرد. منطقی نیست که منابع موجود در معادن با معافیت مالیاتی صادر شوند اما کشورهای دیگر از آن بهره بگیرند. در همه کشورها تعرفه صادرات شمش فولادی صفر در نظر گرفته می‌شود تا شمش وارد شودو با آن بتوانند ارزش افزوده ایجاد کرده و اشتغالزایی انجام شود.

کد مطلب: ۱۱۵۱۸۴۶
لینک کوتاه کپی شد
مشوق‌های صادراتی در انتهای زنجیره فولاد قرار می‌گیرد

علی جدی در گفت گو با خبرنگار پانا با بیان اینکه طرح زنجیره فولاد در دستور کار کمیسیون صنایع قرار گرفت و گزارش کمیسیون در این زمینه نهایی و به صحن علنی مجلس برای تصویب ارایه شده است، گفت: «یکی از اهداف این طرح این است که مشوق‌های صادراتی در انتهای زنجیره فولاد قرار بگیرد. منطقی نیست که منابع موجود در معادن با معافیت مالیاتی صادر شوند اما کشورهای دیگر از آن بهره بگیرند. در همه کشورها تعرفه صادرات شمش فولادی صفر در نظر گرفته می‌شود تا شمش وارد شود و با آن بتوانند ارزش افزوده ایجاد کرده و اشتغالزایی انجام شود.»

وی با بیان اینکه صنایع پائین دستی نیاز زیادی به شمش فولادی دارند، اظهار کرد: «مشوق صادراتی باید به انتهای زنجیره منتقل شود و زنجیره کامل شود تا بتواند ارزش افزوده بیشتری برای این بخش مهم صنعتی کشور به همراه داشته باشد.»

نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:‌ «فولاد باید ابتدا در بورس عرضه شود و در صورت داشتن مازاد برای صادرات آن اقدام شود.»

وی افزود:‌ «اکنون مصرف فولاد دو برابر عرضه است. شیوه‌نامه‌ای در وزارت اقتصاد مصوب و توسط معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شد که موجب می‌شود فولاد در بورس عرضه شود.البته طرح نمایندگان با عنوان طرح زنجیره تامین فولاد اشتراکات و تفاوت‌هایی با شیوه‌نامه ابلاغی از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی دارد اما در نهایت موجب شفافیت عرضه فولاد در بورس خواهد شد.»

گفتنی است براساس طرح تامین زنجیره فولاد که اکنون برای تصویب نهایی در دستور کار صحنی علنی مجلس قرار گرفته است کلیه محصولات زنجیره فولاد با رعایت مفاد بند ج ماده ۳۶ قانون احکام دائمی کشور مصوب سال ۱۰/ ۱۱/ ۱۳۹۵، برای فروش داخلی ملزم به عرضه و فروش در بورس هستند. معامله محصولات فوق در خارج از بورس ممنوع بوده و در حکم خارج از شبکه است.

براساس تبصره ماده یک این طرح در معاملات محصولات زنجیره فولاد شامل سنگ آهن، کنستانتره، گندله، آهن اسفنجی،فولاد خام و ورق‌های فولادی، سازمان بورس کالای ایران موظف است به کارخانه‌های تولید دارای کد بهین یاب و بر اساس سهمیه مندرج در سامانه بهین اجازه ثبت سفارش و خرید بدهد. فروش مواد اولیه و محصولات خریداری از بورس کالا توسط خریداران ممنوع است و متخلفان به دلیل اخلال در بازار جهت رسیدگی به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

براساس تبصره 2 ماده یک این طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است برای کلیه محصولات زنجیره ارزش فولاد که در بورس کالا عرضه می‌شوند، کف و سقف قیمتی تعیین کند. کف و سقف قیمتی تعیین شده به صورت ضرایبی از قیمت‌های جهانی بوده و هر ۶ ماه یکبار قابل تغییر و تجدید نظر خواهد بود.

براساس این طرح صادرات کلیه محصولات حلقه‌های مختلف زنجیره ارزش فولاد صرفاً پس از عرضه هفتگی توسط تولیدکنندگان در بورس کالا و به میزان مازاد عرضه ثبت شده در بورس کالا مجاز است.

در صورت تخصیص صادرات به تولید کننده به میزان مازاد عرضه در بورس کالا، حداکثر زمان مجاز صادرات کالا از سوی تولیدکننده برای آن محموله ۴ هفته خواهد بود و پس از این مدت مجوز صادراتی محموله مذکور از بین می‌رود.

ناهید شمشیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار