کمرئی تاکید کرد؛

توسعه صلاحیت‌ها و شایستگی‌های هنرآموزان

تهران (پانا) - اعضای شورای معاونان وزارت آموزش‌وپرورش در نشستی که با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد به تشریح و تبیین برنامه‌های آموزش‌وپرورش پرداختند.

کد مطلب: ۱۱۵۱۷۷۵
لینک کوتاه کپی شد
توسعه صلاحیت‌ها و شایستگی‌های هنرآموزان

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، در نشست محسن حاجی میرزایی و کاظم خاوازی که با حضور اعضای شورای معاونان وزارت آموزش‌وپرورش و در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اعضای شورای معاونان به تشریح و تبیین برنامه‌های آموزش‌وپرورش پرداختند. برنامه‌ها و موارد مطرح‌شده توسط اعضای شورای معاونان به شرح زیر است:

علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: ممکن است سیاست توسعه آموزش‌ها در هنرستان‌ها لزوماً با سیاست‌های توسعه‌ای وزارت کشاورزی هم‌راستا نباشد و این موضوع ممکن است به این دلیل باشد که آموزش‌وپرورش به آموزش فکر می‌کند و بر همین راستاسعی بر ارائه آموزش‌های ضروری و موردنیاز برای تربیت نیروی ماهر و متخصص از بین هنرجویان هنرستانی داریم.

معاون آموزش متوسطه افزود: کارگروه مشترک وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت جهاد سازندگی از سال‌ها پیش تشکیل‌شده و هنوز هم در حال کار است. بررسی‌های انجام‌شده در این کارگروه مشترک درنهایت منجر به انعقاد تفاهم‌نامه بین دو وزارتخانه شده است. کارگروه مشترک بر محورهای به‌روزآوری و تدوین استانداردها قرار دارد و هدف آن تربیت نیروی انسانی ماهر در زمینه کشاورزی برای آینده کشور است.

وی ادامه داد: آموزش های کشاورزی با تولید پیوند خورده و هنرجویان هنرستانی، آموزش‌های لازم را با تولید فرامی‌گیرند. ازآنجایی‌که دو اصل آموزش و تولید در هنرستان‌ها به‌طور همزمان انجام می‌شود، نیاز به حمایت وزارت جهاد کشاورزی داریم تا به‌واسطه این حمایت بتوانیم مواد اولیه هنرستان‌ها را باقیمت دولتی تهیه و در اختیار هنرآموزان و هنرجویان قرار دهیم.

کمرئی با اشاره به لزوم توسعه آموزش‌های هنرستانی گفت: فروش تولیدات هنرستانی در کشور برای دانش آموزان ایجاد انگیزه می‌کند. این در حالی است که نشان سلامت به محصولات تولیدی هنرستان‌ها تعلق نخواهد گرفت و درنهایت رقابت محصولات تولیدی در بازار را با محصولات مشابه بسیار سخت می‌کند. توجه و حمایت جهاد سازندگی به این مقوله می‌تواند هم به اقتصاد هنرستان‌ها و هم به توسعه آموزش‌های هنرستانی کمک کند و درنهایت مشوقی برای هدایت دانش آموزان به هنرستان‌ها شود.

معاون آموزش متوسطه تصریح کرد: توسعه صلاحیت‌ها و شایستگی‌های هنرآموزان بسیار مهم است و وزارت جهاد کشاورزی با توجه به بروز رسانی اطلاعات می‌تواند در مسیر تربیت هنرآموزان توانمند به ما کمک کند.

وی با اشاره به لزوم ارائه آموزش در بستر فضای مجازی افزود: با توجه به شرایط کرونا، یکی از نیازهای امروز تولید محتوا برای استانداردهای مهارتی قابل‌ارائه در فضای مجازی است که اکنون 95 استاندارد مهارت آموزشی را طراحی کردیم که در کنار دیگر رشته‌هایی که از قبل وجود داشته است و دانش آموزان می‌توانند این 95 مهارت را از طریق پلتفرم‌ها فرابگیرند.

در ادامه این نشست حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار کرد: در شاخه فنی و حرفه‌ای 5 رشته تحت عناوین امور زراعی، باغی، دامی، ماشین‌های کشاورزی و صنایع غذایی داریم و 42 رشته در شاخه کاردانش داریم. درمجموع 32 هزار و 358 نفر در دوشاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش در هنرستان‌های کشاورزی مشغول به تحصیل هستند.

ملکی ادامه داد: در وضع مطلوب زمینه کشاورزی مبتنی بر الگوی کشت منطقه‌ای و نیازهای بومی موجود، برای تحول در مسیر آموزش مهارت‌های کشاورزی در هنرستان‌های را طراحی و ارائه کرده‌ایم و در حال پیگیری برای تصویب هستیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: بر این اساس در گروه رشته امور زراعی، رشته جدیدی با عنوان تولیدات گیاهی در محیط کنترل‌شده را تأسیس کردیم. همچنین در گروه علوم دامی، پرورش آبزیان و در گروه ماشین‌های کشاورزی، رشته مکانیزاسیون ماشین‌های کشاورزی را اضافه کردیم.

وی گفت: مهم‌ترین رویکردی که در آموزش دنبال می‌کنیم انطباق سال تحصیلی با فرایند تولید در رشته‌های کشاورزی است. سال تحصیلی هنرجویان رشته کشاورزی باید طوری باشد که بتوانند در طول سال به کاشت و برداشت محصول به‌طور کامل برسند. بر این اساس ماده‌واحده‌ای به شورای عالی آموزش‌وپرورش ارائه‌شده که در حال تصویب است تا بر اساس آن سال آموزشی در هنرستان‌های کشاورزی انعطاف‌پذیر شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: حمایت از فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی در راستای اشتغال، مشارکت در تجهیز مدارس، تسریع و تسهیل روند برگزاری کارگاه‌های مربوط به کشاورزی و دامداری، مشارکت در برنامه‌ریزی آموزش کشاورزی به‌عنوان آمایش سرزمین و مشارکت در تولید بسته‌های تخصصی برای آموزش ازجمله انتظارات همکاران حوزه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از وزارت جهاد کشاورزی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار