ایران چه قدر ماسک صادر کرد؟

تهران (پانا) - اتاق بازرگانی تهران جزئیاتی از وضعیت تجارت ماسک ایران در هشت ماهه ابتدایی سال جاری ارائه کرده که نشان از حضور بسیار کمرنگ کشور در این بازار گسترده دارد.

کد مطلب: ۱۱۵۱۷۶۰
لینک کوتاه کپی شد
ایران چه قدر ماسک صادر کرد؟

به گزارش ایسنا، از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی و همزمان با شیوع جهانی ویروس کرونا، استفاده از ماسک به عنوان یکی از شیوه‌های جلوگیری از شیوع این ویروس، در سراسر جهان به اوج خود رسید و امروز با تایید سازمان بهداشت جهانی، استفاده از ماسک در بسیاری از کشورها اجباری است.

هرچند در هفته‌های نخست شیوع کرونا، کمبود اقلام بهداشتی در ایران احساس شد اما در ماه‌های بعد با افزایش جدی تولید این محصولات، میزان نیاز کشور به واردات این محصولات به حداقل خود رسید و در ماه‌های بعد با تایید سازمان توسعه تجارت اعلام شد که در صورت تامین شدن نیاز داخلی، امکان صادرات برخی از این محصولات از جمله ماسک‌های سه لایه وجود خواهد داشت.

با وجود صدور این مجوز اما آمارها نشان می‌دهد که ایران در این بازار بسیار گسترده حضور فعالی نداشته است. آمارهای اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰، ارزش بازار جهانی ماسک صورت به بیش از ۱۴۰ میلیارد دلار رسیده است اما میزان صادرات و واردات ایران در این حوزه بسیار محدود است.

ایران در هشت ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹، حدودا ۹.۲ تن ماسک به ارزش تقریبی ۲۰۶ هزار دلار به ۹ کشور صادر کرده و در مقابل حدود ۱۳۲ تن ماسک با ارزش ۱۵.۵ میلیون دلار از چهار کشور وارد کرده است.

در میان مقاصد اصلی صادرات ایران، دو کشور عمان و افغانستان با واردات ۶۲ درصد از کل صادرات کشور، رتبه نخست را در اختیار دارند و در مقابل حدود ۹۸ درصد از کل واردات ماسک ایران از چین صورت گرفته است.

همچنین میانگین قیمت صادرات ماسک ۲۲ دلار در کیلوگرم و در واردات ۱۲۶ دلار در هر کیلوگرم بوده است. در گزارش‌های ارائه شده از سوی ایران، جزئیات آمار تجارت ماسک با عراق منتشر نشده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار