محمدزاده در آیین افتتاح ۷ مرکز یادگیری محلی سوادآموزی در فارس:

اختلاف نرخ باسوادی جامعه شهری نسبت به جامعه روستایی به کمتر از ۷ درصد رسیده است

تهران (پانا) - رئیس سازمان سوادآموزی کشور از اجرای طرح پیوند سواد و زندگی در سطح کشور با هدف جامعه محور ساختن سواد در ۱۲۰ مرکز یادگیری محلی سوادآموزی خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۵۱۶۸۸
لینک کوتاه کپی شد
اختلاف نرخ باسوادی جامعه شهری نسبت به جامعه روستایی به کمتر از ۷ درصد رسیده است

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی به نقل ازاداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، شاپور محمدزاده در آیین افتتاح 7 مرکز یادگیری محلی سوادآموزی استان فارس در شهرستان های فراشبند، داراب و منطقه فورگ گفت: ۴۱ سال از تأسیس نهادی مقدس و انقلابی یعنی نهاد نهضت سوادآموزی که با شعار ایران را سراسر مدرسه کنیم بنا نهاده شد و شروع به فعالیت کرد می گذرد.

معاون وزیر و رئیس سازمان سوادآموزی کشور افزود: با مقایسه آمار قبل و بعد از انقلاب اسلامی تاثیر این نهاد فرهنگی و آموزشی در ارتقاء آمار باسوادی و افزایش سطح آگاهی و معلومات مردم بیش از پیش عیان می شود.

محمدزاده ادامه داد: قبل از انقلاب در سال ۱۳۵۵ در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال درصد باسوادی کشور 48 و 8 دهم درصد بود و بیش از ۵۱ درصد مردم ایران از نعمت سواد برخوردار نبودند اما بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ آمار باسوادی ایران ۹۴ و 7 دهم درصد می باشد و هم اینک مرز باسوادی در کشور جمهوری اسلامی ایران در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۹۶ و 6 دهم درصد می باشد و این یعنی رشد بیش از دو برابری سواد و سواد آموزی نسبت به قبل از انقلاب.

وی با اشاره به بحث عدالت جنسیتی در امر آموزش گفت: قبل از انقلاب درصد اندکی از زنان باسواد بودند به طوری که اگر بخواهیم طبق آمار و ارقام صحبت کنیم ،اختلاف و فاصله بین باسوادی مردان نسبت به زنان ۲۶ و 2 دهم درصد بود در حالی که با تلاش ها و فعالیت های صورت گرفته در این ۴۱ سال این اختلاف به ۲ و 8 دهم درصد تقلیل یافته است و علاوه بر این فعالیت های زیادی در سواد آموزی به زنان و دختران اختصاص دارد.

معاون وزیر و رئیس سازمان سوادآموزی کشور افزود: از نظر نرخ با سوادی جامعه شهری و روستایی در قبل از انقلاب اختلاف باسوادی جامعه شهری نسبت به جامعه روستایی ۳۸ درصد بود حال آنکه هم اکنون این اختلاف به کمتر از ۷ درصد رسیده است.

محمدزاده با اشاره به انواع تعریف تعاریفی که از سواد شده است گفت: تاکنون چهار نوع تعریف از سواد صورت گرفته است که بر اساس تعریف اول سواد به معنای توانایی خواندن و نوشتن و حساب کردن می باشد و در کشور جمهوری اسلامی ایران توانایی روخوانی قرآن هم به آن اضافه شد.

وی افزود: در تعریف دوم از سواد علاوه بر توانایی خواندن و نوشتن و حساب کردن تسلط بر یک زبان خارجی و تسلط بر رایانه نیز به تعریف سواد اضافه شد.

معاون وزیر و رئیس سازمان سوادآموزی کشور ادامه داد: درتعریف سوم ابعاد مختلفی به تعریف سواد اضافه شد که از جمله می توان به سواد عاطفی، سواد مدیریتی، سواد مالی، سواد رایانه ای و سواد تربیتی اشاره کرد.

محمدزاده با اشاره به اینکه جدیدترین و مهمترین تعریف که ایجاد و تاسیس مراکز یادگیری محلی نیز بر مبنای همین تعریف چهارم سواد یعنی توانایی ایجاد تغییر می باشد، گفت:مخاطب سوادآموزی در شرایط امروز باید بتواند با استفاده از آموخته های علمی و عملی خود در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی خود تغییر مثبت ایجاد کند.

وی آموزش مهارت های اجتماعی را حلقه مفقوده در سوادآموزی عنوان کرد و گفت: با ایجاد و تاسیس مراکز یادگیری محلی این نقیصه نیز برطرف شد زیرا در این مراکز مهارت ها ،حرفه ها و آموزش های مختلفی صورت می گیرد.

رئیس سازمان سوادآموزی کشور افزود: تا فراگیران و مخاطبان سوادآموزی بتوانند با فراگیری این مهارت ها و حرفه ها هم از لحاظ زندگی فردی و خانوادگی فردی مفید و‌ موثر باشند و هم با تلفیق علم و عمل بتوانند در راستای یادگیری یک حرفه مشخص و ایجاد اشتغال گام بردارند و این یعنی همان تغییرات مثبت.

محمدزاده گفت: مراکز یادگیری محلی برای نظام تعلیم و تربیت و آموزش بزرگسالان آن قدر مهم است که یکی از بسته های تحولی ۲۵ گانه آموزش و پرورش یعنی بسته تحولی پیوند سواد و زندگی در مراکز یادگیری محلی اجرا می شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: طرح پیوند سواد و زندگی در سطح کشور با هدف جامعه محور ساختن سواد در ۱۲۰ مرکز یادگیری محلی سوادآموزی اجرا می گردد که از این تعداد با توجه به توانایی ها و قابلیت هایی که در سواد آموزی استان فارس وجود دارد ۱۲ مرکز در سطح استان فارس مجری طرح پیوند سواد و زندگی هستند‌.

در پایان با حضور دکتر شاپور محمدزاده معاون وزیر و رئیس سازمان سوادآموزی کشور هفت مرکز یادگیری محلی جدید در سه شهرستان فراشبند، داراب و منطقه فورگ افتتاح شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار