رییس میراث فرهنگی گلوگاه:

بهره‌ بالای تسهیلات مانع توسعه گردشگری است

ساری (پانا) - رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گلوگاه اعلام کرد که نبود اعتبارات مورد نیاز با بهره پایین، تسهیلاتی که به دلیل بهره بالای آن صنعتگران و گردشگران نمی‌توانند آن را به اتمام برسانند و دچار چالش می شوند، از مشکلات پیش‌رو برای توسعه صنعت گردشگری است.

کد مطلب: ۱۱۵۱۵۵۴
لینک کوتاه کپی شد
بهره‌ بالای تسهیلات مانع توسعه گردشگری است

علی‌اکبر جعفری در گفت و گو با پانا به 41 اثر شهرستان گلوگاه که در فهرست آثار ملی ثبت شده است، اشاره کرد و گفت: «این آثار شامل 33 اثر تاریخی، 2 اثر طبیعی و 8 اثر معنوی است. به معنای دیگر ۳۵ اثر ملموس و ۸ اثر ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.»

به گفته او ۳ اثر معنوی و 3 اثر طبیعی دیگر نیز در آستانه ثبت ملی قرار دارد مانند آثار طبیعی آبشار مسیب‌محله، چشمه کبوددره اوارد و رویشگاه درختان انار وحشی روستای ریحان‌آباد.

جعفری به تشکیل سمن‌های صنایع دستی و تعاونی برای صنعتگران صنایع دستی در حمایت از صنایع دستی بومی اشاره کرد و ادامه داد: «برای حمایت از رشته‌های صنایع دستی و توسعه آن مذاکراتی داشتیم و قرار شد برای نمایشگاه دائمی و موقت صنایع دستی مکانی از طریق شهرداری در اختیار این هنرمندان قرار دهیم.»

او به اقدامات چهارگانه میراث برای توسعه صنعت گردشگری شهرستان اشاره کرد و چنین توضیح داد: «۲۳ واحد خانه مسافر داشتیم که در حال حاضر ۳۰ واحد جدید دیگر با توجه به متقاضیانی که داشتیم در دست اقدام است و پرونده‌های آنان در اداره شهرستان جمع‌بندی و برای صدور پروانه بهره‌برداری به استان ارسال شده است.»

به گفته او در مجموع 3 واحد بوم‌گردی در روستاهای تپه، مهدیرجه و روستای تیرتاش فعال است و پرونده‌‌ی 4 واحد بوم‌گردی دیگر با متقاضیان جدید در حال بررسی است.

جعفری با بیان اینکه مناطقی همچون توسکا چشمه، دریای آرام، خربزه چشمه، یخ چشمه در روستای تیرتاش، جنگل مشی، جزو جاذبه‌های گردشگری معرفی شده‌اند، گفت: «8 روستا در گلوگاه به عنوان روستاهای مسیر و مقصد گردشگری تعیین شده‌اند که از این میان 4 روستای اوارد، نیالا، وزوار و آغوزدره در مناطق بالادست هزار جریب و 4 روستای مهدریرجه، تیرتاش، لمراسک و تپه هم در مسیر پایین دست این شهرستان قرار دارد که با ورود مشاور عالی استاندار در سطح شهرستان کارهای اولیه در خصوص تصویب این موضوع در دستور کار قرار گرفت تا پس از مصوبه استانی این 8 روستا به ثبت نهایی برسد.»

تسهیلات با بهره پایین برای گردشگران و صنعتگران لازم است

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلوگاه اعلام کرد که در مجموع بیش از ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات تا پایان سه ماهه سوم سال ۹۹ به متقاضیان گردشگری و صنایع دستی پرداخت شد.

جعفری ضعف زیرساخت های گردشگری در مناطق نمونه گردشگری و عدم تبلیغات رسانه‌ای در فضای مجازی، نبود دفتر خدمات سیاحتی و گردشگری در شهرستان و‌ نبود اعتبارات مورد نیاز با بهره پایین، تسهیلاتی که بهره بالای آن صنعتگران و گردشگران در زمینه های صنایع دستی و گردشگری نمی‌توانند آن را به اتمام برسانند و دچار چالش می شوند، را از مشکلات پیش‌روی میراث فرهنگی و گردشگری برشمرد.

او تأکید کرد که اگر این تسهیلات با بهره پایین در اختیار متقاضیان چه در تاسیسات گردشگری چه در صنایع دستی به وجود آید، از بسیاری از این چالش‌ها کاسته می شود، تا بتوانیم در حوزه گردشگری و صنایع دستی گام‌‌های بلندی را برداریم.

30 حفاری غیرمجاز در سال جاری گزارش شد

رییس میراث فرهنگی گلوگاه در بخش دیگر از مهم‌ترین وظایف یگان حفاظت در شهرستان را بازرسی مستمر از آثار تاریخی اعلام کرد که باید مورد مراقبت قرار گیرد: «در سال‌های اخیر شاهد گزارشات حفاری‌های غیرمجاز بوده‌ایم. در حدود ۳۰ حفاری غیرمجاز در سال ۹۹ به ما گزارش شد که همکاران یگان حفاظت پیگیری کردند.»

او یادآوری کرد که حفظ و مراقبت از آثار تاریخی ثبتی هم یکی دیگر از وظایفی است که یگان حفاظت بر عهده دارد. نشست‌های تعاملی با یگان‌های حفاظت سایر اداره‌ها مانند منابع طبیعی، محیط زیست و انتظامی ناجا در قالب مشارکت‌های اجتماعی نیز در یگان حفاظت صورت می گیرد.»


دانش‌آموز خبرنگار: یلدا اوانپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار