زنبورداری، صنعت پر آوازه دماوند

دماوند(پانا)-دماوند، قطب تولید عسل استان تهران است و عسل دماوند از گذشته‌های دور در ایران شناخته شده است.

کد مطلب: ۱۱۵۱۴۹۱
لینک کوتاه کپی شد
زنبورداری، صنعت پر آوازه دماوند

زنبورداری یکی از مشاغل زیر شاخه کشاورزی در دماوند است و همین شغل یعنی زنبورداری باعث رونق کشاورزی هم شده است، زیرا که زنبورعسل علاوه بر تولید عسل با عمل گرده افشانی که انجام می دهد باعث تولید محصولات کشاورزی می شود و گفته می‌شود ۹۰ درصد فایده زنبور عسل، تولید محصولات کشاورزی است.
تولید عسل نیز با مشقتهایی روبه‌روست و افرادی که تولید عسل را به عهده دارند ، سختی های زیادی را متحمل می‌شوند.
علی‌اصغر محمدی یکی از زنبورداران شهرستان دماوند در گفت‌وگو با پانا گفت: زنبور داری سختی‌ها و مشکلات فروانی دارد از جمله انتقال کندوها و زنبورها در فصل سرد و زمستان به مناطق گرمسیر در شمال و شیراز و در فصلهای گرم‌تر در خود شهرستان دماوند، همچنین به علت دریاچه تار و وجود آویشن و گَون در این منطقه و دریافت عسل این گونه گیاهان، زنبورها را به این مکان که جاده بسیار پر پیچ و خمی دارد حمل می‌کنیم و در فصل زمستان باید برای آنها غذا فراهم کنیم.
او در ادامه بیان کرد: یکی از مشکلات این شغل، نیش زنبور است که برای افراد دردناک است ولی ما به آن عادت کرده ایم و جدیداً یافتند که سوای درد و سوزش فواید بسیار زیادی دارد و همچنین محافظت از کندو در برابر حیوانات درنده همچون خرس کار بسیار دشواری است.
محمدی در ادامه تاکید کرد: در کنار اینها زنبورداری فوایدی هم دارد. زنبور نیز یکی از آفریده‌های خداست که دارای فواید زیادی برای زندگی ما انسان‌ها است.
خبرنگار دانش‌آموز: نسترن فیضی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار