حسینی: تربیت بدنی و سلامت در عصر کرونا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

پژوهش مربوط به آزمون‌های مهارت‌های پایه ویژه دانش‌آموزان کم توان ذهنی در دوره اول ابتدایی در حال انجام است

تهران (پانا) - ‏معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست تخصصی پژوهشکده کودکان استثنایی به تشریح اهمیت درس تربیت بدنی و چالش‌های آن برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۵۱۳۷۴
لینک کوتاه کپی شد
حسینی: تربیت بدنی و سلامت در عصر کرونا  از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست علمی که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد اظهار کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنائی با پوشش بیش از ۱۵۰ هزار نفر از دانش آموزان با نیازهای ویژه در هفت گروه، کار تعلیم و تربیت این دانش آموزان در ساحت های ششگانه از جمله در ساحت تربیت بدنی و سلامت را بر عهده دارد.

‏وی افزود: ساحت تربیت بدنی و سلامت علاوه بر اینکه به عنوان یک ساحت مهم تعلیم و تربیت مطرح است در همه ساحت های پنجگانه دیگر نیز مستقیم و غیر مستقیم نقش آفرینی می‌کند و این موضوع در عصر کرونا که فعالیت های حضوری دانش‌آموزان در مدرسه تعطیل شده است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

‏حسینی با بیان اینکه نگاه سازمان آموزش و پرورش استثنایی نگاهی علم بنیاد و مشارکت محور است اظهار کرد: بر اساس همین نگاه این سازمان سعی در آن دارد تا با ارتباط با مجامع علمی و خصوصاً پژوهشکده تعلیم و تربیت کودکان استثنایی و پژوهشگاه تربیت بدنی و با مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز علمی برنامه های خود را به شکل مشارکتی و علمی به پیش ببرد.

‏معاون وزیر با تشریح رویکردهای نظری حاکم بر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان استثنایی اظهار کرد: تعلیم و تربیت دانش‌آموزان استثنایی بر ۷ رویکرد توسعه انسان مبنا، تفاوت پذیری فردی، تطابق پذیری، رویکرد تلفیقی فراگیر، توانمندسازی، توسعه فرصت آفرینی و توسعه عدالت تمرکز یافته است و با این رویکردها یکی از بنیان های اصلی موفقیت توجه به حوزه تربیت بدنی و سلامت دانش آموزان با نیازهای ویژه می باشد.

‏وی افزود: آموزش و پرورش استثنایی در حوزه تربیت بدنی و سلامت به استاندارد سازی و مناسب‌سازی فضا، تجهیزات، فرآیندها و محتوا می اندیشد و در این خصوص برنامه ریزی می کند.

‏حسینی گفت: در حوزه استاندارد سازی فضا هم اکنون در سطح کشور ۳۱ سالن ورزشی مخصوص دانش‌آموزان استثنایی در ۱۷ استان وجود دارد و ۱۳ سالن ورزشی دیگر در سایر استان‌ها در حال ساخت است.

‏وی با بیان اینکه ۲۳ اتاق بازی در مدارس نابینایان راه اندازی شده است اظهار کرد: در ۳۶۸ مدرسه که امکان ساخت سالن های درون مدرسه ای ورزشی وجود دارد با کمک سازمان نوسازی و تجهیز مدارس و خیرین ساخت این سالن ها آغاز شده است.

‏‏معاون وزیر با تشریح برنامه نهضت توان افزایی اظهار کرد؛ در حوزه استاندارد سازی و مناسب سازی تجهیزات ورزشی در سال ۹۹ و در قالب نهضت توان افزایی از ۱۰۵ قلم و وسایل آموزشی توانبخشی پرورشی و ورزشی مورد نیاز دانش‌آموزان استثنایی ۱۷ قلم آن به حوزه ورزشی مربوط می‌شودکه برای کل دانش آموزان کشور نزدیک به ۱۰ هزار قلم را شامل می‌شود و در تلاش هستیم این اقلام را با مشارکت خیرین، ردیف مسئولیت های اجتماعی و اعتبارات دولتی فراهم سازیم.

‏حسینی با تشریح فعالیت‌های انجام شده در بخش استاندارد سازی فرایندها گفت: ایجاد کانون های درون مدرسه ای، برگزاری مسابقات ورزشی در ۳۴ رشته، استاندارد سازی بسته های تربیت بدنی طیف اوتیسم و تلفیقی فراگیر و ارسال دستورالعمل ارزشیابی درس تربیت بدنی با تکیه بر نگاه علمی و نقش اولیا مورد نظر قرار گرفته است.

‏وی افزود: در بخش محتواهای دروس تربیت بدنی ۶ جلد کتاب راهنمای معلم استثنایی برای دانش آموزان کم توان ذهنی، ۶ جلد راهنمای تربیت بدنی با موضوع آموزش مقدماتی و پیشرفته تنیس روی میز، والیبال و آمادگی جسمانی و دفتر کار درس تربیت بدنی دوره اول و دوم ابتدایی در چهار گروه آسیب دیده بینایی، شنوایی ، جسمی حرکتی و کم توان ذهنی تاکنون طراحی و تالیف شده است.

‏حسینی با تقدیر از همکاری های پژوهشگاه تربیت بدنی اظهار کرد: پنج محتوای مربوط به تربیت بدنی دانش آموزان با نیازهای ویژه به این پژوهشگاه سفارش شده است و همچنین این پژوهشگاه ۹ طرح پژوهشی ویژه دانش‌آموزان استثنایی را انجام داده است.

‏وی در پایان گفت: همچنین با همکاری پژوهشکده کودکان استثنایی پژوهش مربوط به آزمون های مهارت های پایه ویژه دانش آموزان کم توان ذهنی در دوره اول ابتدایی در حال انجام است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار