معاون وزیر خبر داد

اجرای شتاب بخشی آموزشی در سیستان و بلوچستان

تهران (پانا) - رئیس سازمان نهضت سواد آموزی از اجرای طرح شتاب بخشی در استان سیستان و بلوچستان با وجود 80درصد فردِ بی سوادِ صرف خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۵۱۰۴۱
لینک کوتاه کپی شد
اجرای شتاب بخشی آموزشی در سیستان و بلوچستان

شاپور محمدزاده در گفتگو با بخش "باسخنگویان" در برنامه زنده "رویداد" در خصوص فعالیت‌ها و اقدامات سازمان متبوع‌اش در سال جاری، اظهار کرد: این نهاد با فرمان حضرت امام(ره) و با شعار مدرسه کردنِ سراسر ایران، تاسیس شد.

وی ضمن تبریک سالروز تاسیس این نهاد، خاطرنشان کرد: حاج آقا قرائتی بیش از دو دهه ریاست این حوزه را داشتند و در حال حاضر بعنوان نماینده ولی فقیه در این مسیر فعالیت می‌کند.

محمدزاده به رادیو گفت‌وگو، گفت: خوشبختانه در این 4 دهه دستاوردهای خوبی داشتیم و بر اساس آخرین سرشماریِ قبل از انقلاب در گروه سنی 10 تا 49 سال میزان باسوادان 48. 8 درصد بود و 51 درصد ملت شریف ایران بی سواد بودند.

وی افزود: خوشبختانه بر اساس آخرین سرشماری رشد باسوادی به 94. 7 درصد رسیده است و در حال حاضر رشد باسوادی در ایران 96. 6 درصد است.

محمدزاده همچنین به برقراری عدالت جنسیتی در نهضت سواد آموزی اشاره کرد و گفت: 80 درصد فعالیت‌ها به زنان و دختران و خاصه در مناطق روستایی و عشایری اختصاص دارد و از طرفی دیگر فاصله با سوادی در میان مردان و زنان قبل از انقلاب که بسیار زیاد بود، در سال 95 به 2. 8 درصد رسیده است.

این مقام مسئول در حوزه آموزش بزرگسالان در کشور اعلام کرد: در راستای عدالت، در این 4 دهه بخوبی فعالیت کرده‌ایم.

وی افزود: در راستای عدالت آموزشی و اجتماعی بین شهر و روستا، قبل از انقلاب 55 درصد فعالیت‌ها در روستاها متمرکز بود و اختلاف باسوادی میان شهر و روستا، 38 درصد بود که با تلاش نهضت سواد آموزی، این اختلاف به کمتر از 7درصد در دهه 90 رسیده است. 50درصد فعالیت‌ها به بی سوادان اختصاص داشت و 50 درصد نیز به تثبیت و تحکیم سواد منوط بود.

محمدزاده اضافه کرد: برخی عزیزان نباید مجددا به بی سوادی رجعت کنند و بر این اساس استان‌های کشور را به سه گروه تقسیم کرده‌ایم که یک گروه بالای میانگین کشوری است که در آن از رجعت به بی سوادی جلوگیری می‌شود.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی افزود: در استان‌هایی که به میانگین کشوری نزیک هستند کار را تقسیم کرده‌ایم که 50درصد مختص بی سوادان صرف و 50 درصد متعلق به کم سوادان می‌باشد.

محمدزاده اضافه کرد: برخی استان‌ها هم کمتر از میانگین کشوری هستند که سیستان و بلوچستان از آن جمله است و در این استان‌ها 80درصد فعالیت‌ها برای افراد بی سواد صرف است و 20درصد نیز برای کم سوادان می‌باشد و در این استان‌ها طرح شتاب بخشی را پیگیری می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار