حمیدی در جلسه گفتگوی تخصصی وزیر آموزش و پرورش؛

افزایش چاقی در قرنطینه؛ بیش از 4 میلیون دانش‌آموز دارای اضافه وزن هستند

تهران (پانا) - معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره اجرای پروژه کوچ و اندازه گیری شاخص توده بدنی دانش‌آموزان توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۱۵۰۸۳۹
لینک کوتاه کپی شد
افزایش چاقی در قرنطینه؛ بیش از 4 میلیون دانش‌آموز دارای اضافه وزن هستند

جلسه گفتگوی تخصصی وزیر آموزش و پرورش در حوزه معاونت تربیت‌بدنی و سلامت با موضوع اجرای بسته تحولی کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان (کوچ) و تحلیل آمار شاخص توده بدنی حدود ۱۴میلیون دانش‌آموز در سال تحصیلی جاری بعدازظهر امروز 10 دی ماه برگزار شد.

مهرزاد حمیدی در این جلسه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: یافته‌های پروژه کوچ ما را مصمم تر می‌کند که این موضوع را با جدیت بیشتر دنبال کنیم و این موضوع هشدارهای ویژه ای را به ما نشان می‌دهد. براساس نمودار اطلاعاتی bmi سیزده میلیون و 290 هزار و 720 دانش‌آموز اندازه گیری شده است.

وی درباره اندازه گیری شاخص توده بدنی دانش‌آموزان کشور افزود: 95 متاسفانه 30.1 درصد بچه‌ها دارای اضافه وزن و چاقی هستند که که نسبت به پیمایش کاسپین در سال ۹۵ این رقم 8 درصد افزایش پیدا کرده و این موضوع بخشی ناشی از بی تحرکی، ماندن افراد در منزل، ریزه خواری به دلیل کرونا است.

حمیدی اضافه کرد: 6 درصد دانش‌آموزان لاغر و خیلی لاغر و 63.9 درصد دارای وزن طبیعی هستند. bmi حدود یک میلیون دانش‌آموز نیز اندازه گیری نشده است.

دختران لاغر، کم داریم

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در بخش دانش‌آموزان لاغر و خیلی لاغر، آمار دختران ۵.۷۶ درصد و پسران ۶.۲۴ درصد است عنوان کرد: در این باره دختران وضعیت بهتری دارند. البته نسبت به سال ۹۵ این آمار ۶.۴ درصد بود.

وی با اشاره به اینکه در بخش آمار دانش‌آموزان با وزن طبیعی ۶۷.۹۶ درصد دختران و ۵۹.۷۶ پسران طبیعی هستند بیان کرد: ۸.۲ درصد پسران کمتر وزن طبیعی دارند. نسبت به سال ۹۵، دختران ۲.۱۸ درصد و پسران ۶.۳۰ درصد افزایش وزن و چاقی دارند.

حدود ۴ میلیون دانش‌آموز اضافه وزن دارند

حمیدی اعلام کرد آمار ۳۰.۱ درصد تکان دهنده است چراکه مرگ و میر ناشی از کرونا حدود ۵۰ هزار نفر است. این در حالی است که حدود ۴ میلیون دانش‌آموز اضافه وزن دارند که یک نوع سونامی بیماری‌های غیرواگیر در آینده است. اکنون ۳۷۰ هزار مرگ به علت بیماری‌های غیرواگیر است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اعلام اینکه استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی و کرمان بیشترین میزان لاغرها را دارند گفت که استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی کمترین دانش‌آموزان لاغر دارند. همچنین استان‌های چهارمحال بختیاری، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویر احمد، خراسان جنوبی بیشترین میزان دانش‌آموزان در وزن طبیعی و گیلان، مازندران، تهران، بوشهر کمترین میزان دانش‌آموزان در وزن طبیعی را دارند.

به گفته وی تهران، مازندران، گیلان، اردبیل و آذربایجان شرقی دارای بیشترین میزان دانش‌آموزان دارای اضافه وزن هستند و اکنون 4 میلیون و هزار و ۹۶۳ دانش‌آموز دارای اضافه وزن و چاقی هستند.

اختصاص 6 نمره از درس تربیت بدنی به طرح کوچ

حمیدی با تاکید بر اینکه 6 نمره از درس تربیت بدنی به طرح کوچ اختصاص یافته است افزود: معلمان تربیت بدنی باید برای موضوع سلامت بچه‌ها که در منزل در قرنطینه هستند فکری کنند و بر آن تمرکز داشته باشند لذا برای آنان و مراقبان سلامت برنامه‌های مختلفی را تدارک دیدیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان پیشنهاداتی در این زمینه گفت: نیمرخ وضعیت ترکیب بدنی دانش‌آموزان ایجاب می‌کند این طرح سالانه یا دو سالانه اجرا شود لذا باید الزام اجرای این طرح در قالب یک ماده واحده به تصویب شورای عالی برسد.

وی در پایان افزود: باید سند ائتلاف کوچ در شورای سلامت به تصویب برسد، همچنین طرح توزیع شیر مدارس فعلا متوقف شده که باید به صورت هدفمند بین دانش‌آموزان توزیع شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار