تاثیر توسعه پرورش مرغ صنعتی در تامین پروتئین حیوانی مورد نیاز کشور

تهران(پانا) - طبق اعلام مرکز آمار ایران، تولیدات مؤسسات پرورش مرغ مادر کشور در سال ۱۳۹۸ بیش از ۱۸۰۰ میلیون عدد تخم نطفه‌دار بوده است. همچنین توسعه پرورش مرغ به شکل صنعتی در ایران به حدی بوده که امروزه توانسته بخش قابل توجهی از پروتئین حیوانی مورد نیاز کشور را فراهم کند.

کد مطلب: ۱۱۵۰۷۱۰
لینک کوتاه کپی شد
تاثیر توسعه پرورش مرغ صنعتی  در تامین پروتئین حیوانی مورد نیاز کشور

به گزارش مرکز آمار ایران؛ تعداد ۵۹۴ مؤسسه پرورش مرغ مادر در سطح کشور وجود داشته که ۵۴۳ واحد به فعالیت تولید تخم نطفه‌دار نژاد گوشتی، ۲۷ واحد تولید تخم نطفه‌دار نژاد تخمگذار و ۲۴ واحد نیز تولید تخم نطفه‌دار نژاد بومی اشتغال داشته‌اند.

بر اساس نتایج حاصل از اجرای این طرح، ۵۲۳ مؤسسه فعال و بقیه (۷۱ مؤسسه) غیرفعال بوده است.

مؤسسات پرورش مرغ مادر در سال ۱۳۹۸، تعداد ۱۶۸۸ میلیون عدد تخم نطفه‌دار مرغ گوشتی،۹۱ میلیون عدد تخم نطفه‌دار مرغ تخمگذار و ۲۲ میلیون عدد تخم نطفه‌دار مرغ بومی تولید کرده‌اند که نسبت به سال ۱۳۹۴ به ترتیب ۲۳، ۵۴ و ۸۳ درصد افزایش داشته است.

تعداد کل کارکنان شاغل در مؤسسات پرورش مرغ مادر در سال ۱۳۹۸- ۱۲۴۴۳ نفر بوده که از این تعداد ۱۱۹۰۹ نفر شاغلان با مزد و حقوق و بقیه (۵۳۴ نفر) شاغلان بدون مزد و حقوق بوده‌اند. همچنین ۹۵ درصد شاغلان این مؤسسات مرد بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، پرورش مرغ به شکل صنعتی در ایران از سال ۱۳۳۳ با وارد کردن جوجه مرغ‌های یکروزه یا تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار از نژاد‌های اصلاح شده خارجی آغاز شد و توسعه آن در این مدت به حدی بوده که امروزه توانسته بخش قابل توجهی از پروتئین حیوانی مورد نیاز کشور را فراهم کند.

در حال حاضر واحد‌های مختلف مرغداری در سطح وسیع و در اقصی نقاط ایران توسعه یافته است.

مرکز آمار ایران در راستای وظایف خود برای تأمین آمار و اطلاعات پایه و به منظور پاسخگویی به نیاز مسئولان و دست اندرکاران صنعت طیور کشور، با تهیه و اجرای طرح‌های آماری مستقل، آمارگیری از فعالیت‌های مختلف این صنعت را از سال ۱۳۶۴ آغاز کرده است.

در تیر و مرداد سال ۱۳۹۹ نیز آمارگیری از فعالیت‌های چهارگانه این صنعت شامل موسسات جوجه کشی، مؤسسات مرغ مادر، مرغداری‌های پرورش مرغ تخمگذار و گوشتی از سوی مرکز آمار ایران انجام شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار