زنگ دلنشین تعلیم و تربیت در دل مدیر مدرسه تبریزی تعطیلی ندارد

تبریز(پانا)- هیچ مشکلی نمی تواند حریف عشق معلمی شود. سارا اقدم مدیر یکی از مدارس تبریز با اقدامات فرهنگی و خیرخواهانه ای که انجام داده این را ثابت کرده و معتقد است انسان سازی باید به دست لایق ترین افراد جامعه سپرده شود.

کد مطلب: ۱۱۵۰۶۸۲
لینک کوتاه کپی شد
زنگ دلنشین تعلیم و تربیت در دل مدیر مدرسه تبریزی تعطیلی ندارد

روایت کردن از عشق و ایثار معلمان هم سخت است و هم عجیب. روایت انسان هایی که با تمام قوا در مسیر تربیت و علم آموزی به دانش آموزان خستگی ناپذیرند؛ معلمانی که با کمترین امکانات بهترین ها را خلق می کنند و چیزی جز زیبایی نمی بینند و زنگ دلنشین تعلیم و تربیت هرگز در مدرسه دل دریایی آنها خاموش نمی شود.

روایت مدیری مهربان، تلاشگر و خلاق است که معتقد است: دیدگاهی که مردم به معلمین دارند با اصل ماجرا متفاوت است. اغلب مردم فکر می کنند کسی که کاری پیدا نکند به معلمی روی می آورد، در حالی که چه افتخاری بالاتر از این که انسان ردای شغل انبیا را به تن کرده و فرهنگ ساز جامعه خویش باشد.

سارا اقدم که با معدل و رتبه بسیار عالی وارد دانشگاه فرهنگیان (تربیت معلم سابق) شده و به عنوان مصاحبه گر نیز فعالیت دارد، می گوید: در طول مصاحبه داوطلبانی را می‌بینم که با رتبه های بسیار عالی، نظیر رتبه ۱۲ کشوری و با علاقه وافر، در انتخاب رشته، دانشگاه فرهنگیان را در اولویت اول خود قرار می دهند که البته باید هم این گونه باشد و معلمین از بین افراد با استعداد و اخلاق مدار، گزینش شده و انسان سازی به دست لایق ترین افراد جامعه سپرده شود.

مدیر دبیرستان دخترانه بشارت ناحیه 3 تبریز که تحصیلات خود را تا دکترای روانشناسی ادامه داده، 15 سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش استان را در مناطق مختلف به عنوان دبیر ریاضی، معاون و مدیر مدارس دارد، مدرس دانشگاه و دوره های آموزش خانواده و ضمن خدمت هستند و در مسابقات ورزشی هندبال نیز دارای مقامند. بر این اساس پای صحبت‌های این مدیر نشستیم.

در خصوص اقدامات خیرخواهانه فرهنگی که در ایام کرونا انجام دادید بگویید.

تهیه و تحویل درسنامه و گوشی هوشمند برای دانش آموزانی که امکان دسترسی به اینترنت و گوشی و حتی تلویزیون را هم ندارند. حتی بعضی ها که آدرسشان را تغییر داده بودند را، پیدا کرده و به در منزلشان امکانات آموزشی را تحویل دادیم. تهیه لباس فرم و لوازم التحریر کامل برای دانش آموزان نیازمند، تهیه تلویزیون و گیرنده دیجیتالی برای دانش آموزانی که تلویزیون نداشتند تا از برنامه های آموزشی استفاده کنند. تهیه و توزیع بسته های معیشتی برای دانش آموزان محروم. تهیه و توزیع بسته های مناسبتی از جمله برای شب یلدا. تامین قسمتی از هزینه های زندگی، درمان و آموزش دانش آموزان مبتلا به کرونا و محروم. ارائه مشاوره های خانوادگی به خانواده های دانش آموزان مشکل دار. ارائه مشاوره های تحصیلی و تربیتی به دانش آموزان، از جمله اقداماتی است که برای آموزش دانش آموزان در ایام کرونا انجام دادیم.

الگوی شما در زندگی چه کسی یا کسانی بوده اند و آیا مورد خاصی هست که همیشه به شما انگیزه زیادی برای تلاش و فعالیت بدهد؟

لازم است در آستانه ایام فاطمیه و نیز در آستانه سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، یادی کنیم از مجاهدت های آن سردار بزرگ و البته بنده کوچکتر از آنم که در شان و منزلت سردار سلیمانی کاری کرده باشم، ولی همواره علاقه وافری به نیروهای جهادی داشته و دارم(همکاری کوچکی نیز در این زمینه دارم) و همواره سعی کرده ام نیروهای جهادی را الگو و اسوه خودم قرار دهم ولی باز تاکید می کنم که خجالت می‌کشم خدمات ناچیز خود را به عنوان کار جهادی معرفی کنم و فقط به سوال حضرتعالی پاسخ داده ام که الگویم نیروهای جهادی، به ویژه شهید قاسم سلیمانی است.

به عنوان یک فرهنگی از علاقه خود به معلمی و عناوینی که در این دوران کسب کرده اید بفرمایید.

زمانی که به من پیشنهاد مدیریت در یک دبیرستان حاشیه شهر را دادند، خیلی ها فکر می کردند بنده قبول نمی کنم، ولی بنده با شور و اشتیاق پذیرفتم و این فرصت را مغتنم شمردم تا بتوانم درخدمت دانش آموزان محروم باشم. در همان زمان پیشنهاداتی برای مدیریت مدارس خاص ناحیه را نیز داشتم. از روزی که وارد مدرسه شدم تنها فکر و هدفم این بود که خادم دانش آموزان کم بضاعت باشم و در جلساتی که با همکاران برگزار کردم به این نکته تاکید کردم.

مولف و مترجم کتب، پژوهشگر، تولید و برنامه نویسی محتواهای الکترونیکی تعاملی که برگزیده کشوری هستند، حافظ چند جز از قرآن هستم و ان شاءالله اگر سعادتی باشد حافظ کل قرآن خواهم شد، دارای مقام کشوری در رشته های تولید محتوا، نقاشی، شعر، داستان نویسی، گرافیک، موشن گرافی و...، داور مسابقات قرآنی، علمی، پژوهشی، فرهنگی و هنری هستم. همچنین از عناوین کسب شده در دوران خدمتم به این موارد می توان اشاره کرد. برگزیده مسابقات قرآنی، انتخاب به عنوان پژوهشگربرتر، برگزیده مسابقات تولید محتوای الکترونیکی، برگزیده مسابقات تجارب برتر تربیتی، برگزیده مسابقات تجارب برتر ارزشیابی، برگزیده مسابقات فرهنگی و هنری، برگزیده مسابقات علمی، انتخاب به عنوان معلم و معاون پرورشی نمونه.

آیا برنامه ای برای دوران بازنشستگی خود در راستای اقدامات خیریه ای که انجام می دهید دارید؟

رسالت معلمی بازنشستگی ندارد، همچنان که معلمی لباس فرم ندارد، چون یک معلم در لحظه لحظه زندگی خود معلم است، چه در مدرسه چه در خیابان چه در اتوبوس و ...پس همواره تا جان در بدن دارم معلمی خواهم کرد.

از خاطرات شیرین و تلخ دوران معلمی خودتان برایمان بگویید.

شیرین ترین خاطره ام پیدا کردن و بازگرداندن یکی از دانش آموزان دختر دبیرستانی به کانون خانواده بود که به خاطر مسئله ای از خانواده جدا شده بود که متاسفانه در جامعه به این دختران، دختران فراری می گویند. آن شبی که این دختر عزیز را به خانواده اش بازگرداندم شیرین ترین لحظه دوران خدمتم بود. از خاطرات تلخم در این روزهای کرونایی، از دست دادن برخی از همکاران ارجمند و دانش آموزان عزیز است.

کار و شغل شما چه تاثیری در زندگی شخصی تان داشته است؟

بعد از خداوند منان، بزرگترین حامی و مشوقم، پدر و مادرم بوده اند و بنده همواره مدیون زحمات و دست بوسشان هستم. همسر بنده که از فرهنگیان فعال و از مدرسان دانشگاه است و سابقه مسئولیتهای مختلفی را هم در آموزش و پرورش داشته، همواره بنده را حمایت کرده و باعث پیشرفت من شده و در خانه هم همیشه کمک حال من در خانه داری و فرزندداری شده و فکر می‌کنم با همدلی و همکاری یکدیگر زندگی خوب و خوشی تا به حال در کنار هم داشتیم.

جایگاه تعلیم و تربیت چه در مدرسه و چه در خانواده از نظر شما چگونه است؟

به نظر بنده و خیلی از همکاران باید خانه و مدرسه در کنار هم و مکمل هم در امر تعلیم و تربیت باشند. خانه بدون مدرسه و مدرسه بدون خانه، همانند جزایر پراکنده از هم هستند که به تنهایی قادر به تحقق امر تعلیم و تربیت نیستند و همواره تربیت، باید مقدم بر تعلیم باشد و یا همزمان پیش برود. برای مثال، دختری که امروز در دبیرستان ما تحصیل می کند، در آینده، چه شاغل باشد و نباشد، حتما در آینده یک مادر و یک شهروند است و اگر درست پرورش یابد باعث بالندگی جامعه خواهد شد.

از برنامه های آتی خودتان بفرمایید.

فعلا که در ایام کرونا تمام فکر و ذکرمان کسب موفقیت در آموزش و پرورش مجازی است و در منطقه محرومی که امکانات رسانه ای بسیار کم است، تمام توانمان را در این زمینه به کار می گیریم. بزرگترین برنامه ای که دارم و دائم از خدا می خواهم که در این زمینه، بنده را یاری کند، مدرسه سازی در مناطق محروم است و انشاالله منتظر خبرهای خوب در زمینه آموزشی- عمرانی از مدرسه مان باشید.

پیشنهادات و انتقادات خودتان را نسبت به آموزش و پرورش بفرمائید، اینکه از نظر شما چه چالش های اساسی باید حل شود تا آینده تحصیلی دانش آموزان لطمه نبیند؟

آموزش و پرورش کشور ما یک دستگاه عریض و طویلی است که مشکلات عدیده ای دارد. زیرساخت های فرسوده، امکانات کم، مشکلات مالی، فضا، نحوه جذب نیروی انسانی و ...باید دیدگاه به آموزش و پرورش از یک سیستم مصرف کننده به سیستمی مولد، تغییر کند.

لطفا کلمات زیر را با یک عبارت کوتاه توصیف کنید.

معلم: شمع محفل علم و ادب،تبریز: اولین، کتاب: چراغ، بازنشستگی: نداریم، ثروت: احسان.

گفت و گو: زینب روشنی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار