فضای پرتنش لیگ برتر؛ پرسپولیس گوشه رینگ

تهران (پانا) - بیستمین دوره لیگ برتر فوتبال در شرایطی به نیمه نیم فصل نخست رسیده که آشفتگی کم سابقه‌ای را تجربه می‌کند. برنامه‌ریزی هفتگی بازی‌ها و نابرابر بودن دیدارهای انجام شده میان تیم‌ها صدای تقریباً هر 16 تیم حاضر را درآورده و شاهد اعتراض‌های روزانه و چه بسا ساعتی به سازمان لیگ و نحوه برنامه‌ریزی مسئولان مربوطه هستیم.

کد مطلب: ۱۱۵۰۶۴۷
لینک کوتاه کپی شد
فضای پرتنش لیگ برتر؛ پرسپولیس گوشه رینگ

به‌‌گزارش ایران، نکته حائز اهمیت اینکه اعتراض‌ها به‌طور خاص یک نقطه مشترک دارد و کلیدواژه‌ای به نام «پرسپولیس» نقش‌آفرینی می‌کند؛ تیمی که در آستانه شروع هفته نهم، 3 بازی عقب افتاده دارد و همین موضوع باعث شده تعدادی از تیم‌ها و مسئولان آنها پرسپولیس را «تیم خاص» بنامند، البته تمام ماجرا این نیست و در واقع سازمان لیگ فوتبال سیبل انتقادات است چرا که این سازمان به حمایت از پرسپولیس متهم شده و تیم‌های دیگر معتقدند برنامه‌های لیگ به سود سرخپوشان پایتخت چیده می‌شود. این در حالی است که مواردی چون حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا و ماجرای ابتلای تعدادی از بازیکنان ذوب‌آهن به کرونا، منجر به لغو و تعویق چند دیدار شد که یک سوی آن پرسپولیس قرار داشت. حال سؤال این است که آیا پرسپولیس یک «تیم خاص» است؟ تیمی که در 4 دوره گذشته لیگ برتر به مقام قهرمانی رسیده و شاید بتوان اینطور تصور کرد که در کنار برخی ایرادها و اعتراضات بحق، یکی از دلایل اعتراض‌های گسترده به فضای رقابتی که بین تیم‌ها وجود دارد مربوط می‌شود؛ فضای موجود را می‌توان یکی از تبعات شکست پرسپولیس در فینال هم دانست. به هر حال اگر سرخپوشان موفق می‌شدند طلسم 27 سال ناکامی تیم‌های ایرانی را در آسیا بشکنند و جام را به خانه بیاورند، قطعاً سدی محکم برابر انتقادات احتمالی شکل می‌گرفت و بسیاری از اهالی فوتبال حامی تیمی می‌شدند که موفق شده فوتبال ایران را صاحب جامی قاره‌ای کند. در هر حال همه اینها اما و اگر است و آنچه وجود دارد اینکه تیم شکست خورده در فینال لیگ قهرمانان آسیا برابر اولسان هیوندای، متهم است که از سوی سازمان لیگ و مسئولان فوتبال تحت حمایت ویژه قرار دارد؛ موضوعی که به فضای غبارآلود و مسموم فوتبال باشگاهی ایران افزوده و کدورت، نارضایتی و اتهام جایگزین لذت بردن از ورزشی شده که جذابیت‌های بسیاری دارد و حالا این جذابیت‌ها در حاشیه قرار گرفته و اصل و متن چیز دیگری شده؛ در این بین باید به عدم قدرت و صلابت سازمان لیگ هم اشاره داشت که با برنامه‌ریزی و تصمیمات نامناسب، اوضاع را برای شکل‌گیری چنین فضایی مهیا کرده و باعث شده ضمن درهم ریختگی و پیچیدگی بازی‌ها، هر باشگاه و هر مسئول با بیاینه‌هایش عملکرد این سازمان را زیر سؤال ببرد؛ در این شرایط ابراهیم شکوری معاون اجرایی پرسپولیس که به‌تازگی به عنوان سخنگوی باشگاه هم معرفی شده در توئیترش نوشت: «وقتی همه علیه تو شده‌اند، بدان که مسیرت درست است. تیمی که در فینال آسیا حضور داشته و یک هزار تومان هم از بودجه دولتی و بیت‌المال استفاده نمی‌کند، حتماً خاص است، خاص بودنش هم به جایگاه و هوادارانش است.»

پرسپولیس چطور به قطر رفت؟
پرسپولیس در شرایطی بازی‌هایش عقب افتاده که باید در هفته هفتم و در تاریخ اولیه آن که روز 28 آذر بود، به مصاف سپاهان می‌رفت. این در حالی است که بازی این تیم در فینال لیگ قهرمانان آسیا 29 آذر بود و این تیم باید یک هفته زودتر به قطر می‌رفت تا برای دیدار مقابل حریف کره‌ای آماده شود و طبیعی بود که بازی با سپاهان در تاریخ قبلی برگزار نشود و به تعویق بیفتد. شاگردان یحیی گل‌محمدی باید در هفته پنجم در قائمشهر به مصاف نساجی می‌رفتند اما به دلیل قوانین سختگیرانه قطر برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و احتمال مبتلا شدن بازیکنان پرسپولیس به کرونا، در ابتدا این باشگاه پیشنهاد داد که بازی رفت دو تیم به جای قائمشهر در تهران برگزار شود که خطر کمتری برای قرمزها داشت اما باشگاه نساجی مخالفت کرد و در نهایت با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا در ورزش، این مسابقه لغو و به بعد از فینال موکول شد. پرسپولیس در بازی بعد باید برابر ذوب‌آهن بازی می‌کرد ولی این مسابقه هم به دلیل کرونایی بودن تعدادی از اعضا و بازیکنان این تیم لغو شد تا پرسپولیس بعد از بازی با شهرخودرو در هفته چهارم بازی دیگری انجام ندهد و در واقع با 19 روز بدون مسابقه بودن، رو در روی اولسان هیوندای قرار بگیرد و خارج شدن از شرایط مسابقه، یکی از دلایلی بود که این تیم را از رسیدن به هدف خود دور کرد.

وقتی سازمان لیگ مقصر است
پرسپولیس جمعه 5 دی و در شرایطی که زمین چمن مصنوعی ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار داشت، بازی معوقه خود برابر نساجی را برگزار کرد اما در حالی که باید چهارشنبه 10 دی با ذوب‌آهن بازی می‌کرد، این مسابقه به دلیل آنچه شرایط جوی و بررسی پرونده بازی با ذوب‌آهن که پرسپولیسی‌ها معتقدند به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی تیم اصفهانی باید 3-0 شود، به پنجشنبه 11 دی موکول شد. این اتفاق در حالی افتاد که گل‌محمدی هفته پیش از برنامه بازی‌ها انتقاد و تهدید کرده بود اگر بازی با ذوب‌آهن 6 روز بعد از نساجی برگزار نشود، او روی نیمکت تیمش حاضر نخواهد شد و حالا که بازی معوقه با ذوب‌آهن یک روز به تعویق افتاده، این شائبه به وجود آمده که تهدید او اثر کرده است؛ به نظر می‌رسد در این مسأله مقصر سازمان لیگ است و اگر حتی خواست یحیی درست بود هم نباید تغییری در زمان بازی می‌داد. در این بین نساجی هم که حریف قبلی پرسپولیس بوده، خواسته بازی‌اش با فولاد یک روز به تعویق بیفتد که منطقی به نظر می‌رسد.

ابهامات ذوب‌آهن باقی است
نکته عجیب در این میان، اعتراض ذوبی‌ها به تغییر زمان بازی است. محمدرضا کربکندی عضو هیأت مدیره و سخنگوی این باشگاه در حالی گفته مسئولان سازمان لیگ فقط شرایط یک تیم را در نظر می‌گیرند و به بقیه توجهی ندارند که هنوز ابهاماتی در چرایی لغو بازی این تیم با پرسپولیس در همان زمان مقرر وجود دارد که رفع نشده است. جالب اینکه قاسم حدادی فر کاپیتان ذوب‌آهن گفته ما با 18 نفر به تهران رفتیم و آماده بازی با پرسپولیس بودیم و وقتی این صحبت‌ها را می‌شنویم شک می‌کنیم. این در حالی است که او در آن مقطع مبتلا به کرونا بود ولی گفته شد پس از اینکه تست اولی‌اش منفی شده در اردوی ذوب‌آهن حاضر شده ولی تست دوم او دوباره مثبت شده و یکی از دلایل اصلی لغو بازی، احتمال سرایت ویروس توسط حدادی‌فر بوده است و حالا ذوب‌آهن که از هفته اول لیگ به مسائل مختلف اعتراض کرده و در نتیجه‌گیری هم ناکام بوده، تغییر یک روزه بازی را بهانه جدید اعتراض خود کرده است.

اعتراض عجیب فولاد
معترض بعدی این شرایط فولاد است. جواد نکونام سرمربی این تیم گفته: «بازی نساجی و ذوب‌آهن با پرسپولیس چرا کنسل شد؟ من خودم در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا با استقلال حضور داشتم و تا پای پرواز داشتیم بازی می‌کردیم. ما به کشور کره جنوبی رفتیم و به خاطر خستگی و بی‌برنامگی حذف شدیم و به فینال نرسیدیم.» هافبک سابق آبی‌پوشان به شرایطی اشاره کرده که در ایام کرونا نبوده ولی پرسپولیس در چنین فضایی پا به فینال گذاشته است. بله، سرخپوشان هم در فصل 2018 لیگ قهرمانان در حالی برای انجام بازی رفت خود مقابل کاشیما آنتلرز به ژاپن سفر کردند که چند روز قبل از آن در ورزشگاه تختی تهران با سایپا بازی کردند اما رعایت شدید پروتکل‌ها و مسائلی که به آن پرداخته شد، باعث لغو بازی‌های این تیم قبل از سفر به قطر شد. موضوع بعدی ادعایی است که نکونام درباره سهیل مهدی سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ مطرح کرده و گفته او عنوان کرده دستور لغو بازی پرسپولیس از بالا آمده است تا شائبه حمایت از این تیم را مطرح کند. حالا باید مهدی به این سؤال پاسخ دهد که آیا واقعاً چنین حرفی زده یا نه؟

تعویق به سود استقلال
استقلال هم در بین معترضان قرار دارد. مسئولان این تیم پیش از فینال آسیا تأکید کردند تنها در حالی در دربی برابر پرسپولیس حاضر می‌شوند که بازی‌هایش با این تیم برابر باشد. در این بین تاریخ دربی هم اعلام نشد تا به نظر برسد سازمان لیگ خواسته مسئولان این تیم را لحاظ کرده اما حالا که دربی 22 دی اعلام شده و بازی با گل‌گهر و آلومینیوم پیش از دربی برای استقلال برنامه‌ریزی شده، محمود فکری اعلام کرده چه کاری بود که دربی را به تعویق انداخته‌اند و شاید زور باشگاه استقلال کم است. اما به نظر می‌رسد که این حرف سرمربی استقلال هم از آن توجیهات عجیب است. پرسپولیس در این مدت با ذوب‌آهن و سپاهان بازی می‌کند و زمان دیگری برای بازی‌های دیگر وجود ندارد. از طرفی اگر استقلال بازی نمی‌کرد، این تیم از شرایط مسابقه خارج می‌شد و این وضعیت به نفع این تیم در دربی نبود. ضمن اینکه اگر قرار بود دربی در همین هفته هشتم یعنی چند روز قبل انجام شود مصدومان این تیم مانند شیخ‌دیاباته، محمد نادری و داریوش شجاعیان به بازی نمی‌رسیدند و چه بسا این تعویق به سود آبی‌ها هم بوده است.

گل گهر، دیگر تیم‌ها و هرج و مرج لیگ برتر
در این وضعیت گل‌گهر هم به جمع معترضان پیوسته و گفته تا بازی‌های تیم‌ها برابر نشود، از بازی استقلال به بعد به میدان نخواهد رفت. شاگردان امیر قلعه‌نویی اگرچه در صدر جدول هستند ولی در شرایطی به جمع معترضان پیوسته‌اند که به نظر می‌رسد اعتراض آنها تنها خیزشی علیه پرسپولیس باشد. بخصوص که قلعه‌نویی در زمان حضور در سپاهان هم انتقادهای زیادی را علیه پرسپولیس مطرح کرد و شائبه «مهندسی نتایج» را بر سر زبان‌ها انداخت که البته هیچ‌گاه سندی هم برای آن ارائه نکرد و مورد بازخواست کمیته اخلاق هم قرار نگرفت! در این بلبشو ماشین‌سازی هم که پس از اتفاق‌های هفته پیش با نفت مسجد سلیمان در افتاده اعلام کرده چرا نفتی‌ها چهارشنبه بازی دارند ما سه‌شنبه؟ سازمان لیگ به ناحق زمان بازی با سپاهان را تغییر داد. علی امیری مدیرعامل باشگاه نساجی هم عنوان کرده: «هیأت رئیسه فدراسیون و سازمان لیگ به برنامه بازی‌ها ورود کنند. چرا ما باید تاوان دستور لغو یک بازی را بدهیم؟» نکته‌ای که وجود دارد این است که به نظر می‌رسد فدراسیون و سازمان لیگ که مسئولیت هر دوی آن را حیدر بهاروند برعهده دارد، تمام حواس شان را متوجه انتخابات آتی فدراسیون کرده‌اند و این باعث شده تا این هرج و مرج در لیگ برتر به وجود بیاید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار