پانا بررسی می کند؛

چالش های تدریس معلمان کهگیلویه و بویراحمد در شبکه شاد

یاسوج (پانا) - سال‌هاست کارشناسان از ضرورت حرکت آموزش و پرورش در مسیر آموزش‌های مجازی سخن می‌گویند و حالا پس از سال‌ها تأخیر، با توجه به شرایط کرونایی مدارس، وزارت آموزش‌وپرورش در حال تجربه فضایی متفاوت از آموزش‌های سنتی در چهارچوب فضای مدرسه است، تجربه‌ای که برای نخستین‌بار در سطح ملی از طریق شبکه شاد در حال اجراست و اشکالات آن در بخش‌های مختلف از جمله زیرساخت‌های فنی، پاسخ‌گویی اینترنت و آشنایی نداشتن با تدریس مجازی بسیار زیاد است.

کد مطلب: ۱۱۵۰۶۰۳
لینک کوتاه کپی شد
چالش های تدریس معلمان کهگیلویه و بویراحمد در شبکه شاد

آموزش از طریق فضای مجازی از تکالیف سند تحول بنیادین و ضرورتی برای نظام آموزشی و تربیت است. طولانی شدن تعطیلی مدارس در زمان شیوع بیماری کرونا در کشور اجرای این برنامه را بیش از پیش ضروری ساخت.

این موضوع سبب شد تا آموزش و پرورش با شعار«آموزش تعطیل نیست»، آموزش از راه دور را در دستور کار خود قرار دهد و امکان دسترسی عادلانه همه دانش آموزان سراسر کشور به سیستم آموزش را در شرایط تعطیلی مدارس فراهم کند، به طوری که هیچ دانش‌آموزی از آموزش محروم نماند.

اوایل اسفندماه سال گذشته اپلیکیشن شبکه آموزشی(شاد) با عنوان شبکه فراگیر ارتباط معلمان با دانش آموزان از سوی وزارت آموزش و پرورش راه‌اندازی و در نیمه شعبان از آن رونمایی شد.

به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم در زمان آغاز این طرح، آموزش مجازی در بستر شبکه شاد با مشکلات و چالش‌هایی برای دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌های آنها همراه بوده است.

به همین بهانه چالش های پیش روی معلمانی که در استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت آنلاین در شبکه شاد مشغول آموزش به دانش آموزان هستند را بررسی کردیم.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه می گوید: بدون شک کفه ظرفیت ها، فرصت ها و مزیت های شبکه آموزشی شاد بر مشکلات، ضعف ها و کمبودهای آن سنگینی می کند.

هادی زارع پور می گوید، البته بسیاری از مشکلات و ایرادهای فنی و محتوایی و همچنین برخی دغدغه های معلمان در سطح استان احصا و به وزارت آموزش و پرورش نیز ارسال شده است.

شاد مشکل اصلی اغلب معلمان

معلمانی که تجربه استفاده از این برنامه را داشتند از ضعف‌های مختلف آن گلایه می‌کنند. رحیمیان دبیر یکی از مدارس کهگیلویه و بویراحمد عدم توانایی و مهارت لازم برای تولید محتوای الکترونیکی را یکی از چالش های آموزش در فضای مجازی و شبکه شاد برای معلمان می‌داند و می‌گوید: خیلی از همکاران هنوز استفاده از کامپیوتر را هم بلد نیستند و برای آموزش مجازی تسلط کافی ندارند یعنی فقط مطالبی را که از کانال‌های آموزشی برداشته‌اند برای دانش‌آموزان ارسال می‌کنند و طبیعی است که دانش‌آموز یاد نمی‌گیرد.

کوچکی معلم دبیرستان شهر یاسوج می‌گوید: ما روی نحوه امتحانات نمی‌توانیم نظارت آنچنانی داشته باشیم. سوال‌ها را طرح کرده و در سیستم می‌گذاریم، اما از کجا معلوم که دانش‌آموزی با همکاری اعضای خانواده و یا رجوع به جزوه و کتاب پاسخ ندهد؟

انوری معلم روستایی شهرستان بویراحمد نیز عنوان می‌کند: ارسال هر فایل زمانی طولانی می‌برد و در برخی مواقع آن‌قدر طولانی می‌شود که صبر معلم را سرریز می‌کند.

او بیان می کند: کلاس درس صبح شروع می‌شود ولی تا ظهر هنوز فیلم‌های تدریس در شبکه شاد بارگذاری نشده است.

صفری دبیر هنرستان یاسوج درباره محدودیت ارسال اطلاعات در شاد تاکید می‌کند: در شبکه شاد فقط برای یک گروه امکان ارسال فایل هست، اگر امکان ارسال یک فایل همزمان در چند گروه در شاد فراهم شود بسیار خوب است.

یکی از معلمان مدارس غیر انتفاعی شهر یاسوج که که مدرک کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات دارد و نخواست اسمش ذکر شود در خصوص شاد می‌گوید: با این فرض که معلمان مدتی هم ضعف این پیام رسانها را تحمل کنند تا آنها به پختگی برسند و تقویت شوند، حریم خصوصی و امنیت آنها را چه کسی تضمین می کند؟ اطلاعات صدها هزار فرهنگی، یک دیتا بیس عالی و گران قیمت است که می توان به رایگان و شاید هم با صرف هزینه کلان در اختیار اپراتورهای مختلف قرار داد که پس از گذر از این بحران بهترین منبع برای تبلیغات و سواستفاده های مختلف خواهد شد.

سجادی مربی تشکیلات پیشتازان و دبیر ریاضی مدارس کهگیلویه و بویراحمد از فراهم نبودن زیر ساخت های لازم برای تدریس در فضای مجازی و شبکه شاد گلایه می کند و می‌گوید: امکانات سخت افزاری مثل قلم نوری، تابلو هوشمند، وسایل ضبط فیلم و امکانات نرم افزاری مثل برنامه های تبدیل فیلم‌ها به فایل‌های با حجم کم که به راحتی دانلود و استفاده بشوند وجود ندارد.

توانمندسازی معلمان

با لزوم استفاده از فضای مجازی برای آموزش، آشنایی بیشتر معلم‌ها با کار در این فضا و اصول تولید محتوای دیجیتال از موضوعاتی است که بیش از قبل باید مورد توجه قرار بگیرد. به نظر می‌رسد هنوز عملا اتفاق خاصی به صورت یکپارچه در زمینه توانمندسازی معلم‌ها در فضای مجازی نیفتاده است. معلم‌هایی که تا چند مدت پیش سر کلاس و پای تخته به صورت حضوری به دانش‌آموزان درس می‌دادند، حالا باید بتوانند همان مفاهیم را به صورت مجازی و به کمک اینترنت به دانش‌آموزان منتقل کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار