نوید مظفری در گفت‌وگو با پانا

بازگشت فدراسیون فوتبال به سیستم منسوخ شده؛ شاید دوستان بدنبال رأی هیات‌ها هستند

تهران (پانا) - کارشناس داوری فوتبال ایران و جهان معتقد است بازگشت داوران پشت دروازه به فوتبال ایران بازگشت فدراسیون به تصمیم اشتباهی است که مدت‌هاست منسوخ شده است.

کد مطلب: ۱۱۵۰۵۶۹
لینک کوتاه کپی شد
بازگشت فدراسیون فوتبال به سیستم منسوخ شده؛ شاید دوستان بدنبال رأی هیات‌ها هستند

در حالی که فوتبال جهان روز به روز در حال پیشرفت است و تکنولوژی VAR یا همان کمک داور ویدئویی سهم عمده‌ای را در داوری ایجاد می‌کند، اما در ایران یکبار دیگر کمیته داوران و فدراسیون فوتبال با تصمیمی عجیب و منحصر به فرد به جای تلاش برای ورود VAR به فوتبال ایران، یکبار دیگر کمک داورهای پشت دروازه را فعال کرد تا بازی‌ها با 2 داور اضافه برگزار شود، موضوعی که مدت‌هاست در فوتبال جهان منسوخ شده است.

نوید مظفری در گفت‌وگو با پانا درباره بازگشت کمک داورهای پشت دروازه گفت: « من فکر کنم این سومین بار است که داوران پشت دروازه حذف می‌شوند و دوباره تصمیم مسئولان تغییر می‌کند و داوران به پشت دروازه بازمی‌گردند، در صورتی که حتی این شیوه در اروپا هم منسوخ شده است و نمی‌دانم چرا در فدراسیون فوتبال چنین تصمیمات عجیب و غریبی گرفته می‌شود. »

وی ادامه داد: « این تصمیم یک آزمایش اشتباه است که در اروپا منسوخ شده است، به این خاطر که افرادی که پشت دروازه ایستاده‌اند تشخیص نمی‌دهند توپ از کدام قسمت وارده محوطه جریمه شده و همین موضوع کار قضاوت را سخت می‌کند و ضمن اینکه خیلی از داورها حاضر نیستند پشت دروازه قرار بگیرند. »

مظفری با تأکید بر اینکه این سیستم منسوخ شده اما هر بار تصمیم عوض می‌شود و دوباره از آن استفاده می‌کنند،اظهار کرد: « همان‌طور که گفتم این تصمیم ابتدا از سوی یوفا گرفته شد اما پس از اینکه دیدند جوابگو نیست آن را حذف کردند و بازگشت دوباره به این سیستم برای من قابل فهم نیست و مثل این است که یک تصمیم اشتباه را چندین بار پشت سر هم بگیریم. »

وی عنوان کرد: « ضمن اینکه از نظر مالی هم این تصمیم به صرفه نیست، در دوران کرونا در همه جای دنیا تعداد نفرات کاهش پیدا می‌کنند تا از تجمع جلوگیری شود و این ویروس شیوع پیدا نکند اما نمی‌دانم چرا کمیته داوران چنین تصمیمی می‌گیرد، به هر حال از نظر داوری کاملاً تصمیم اشتباهی است. به عقیده من شاید تصمیم دوباره برای بازگشت این سیستم به این خاطر است که دوستان به دنبال رأی هیات‌های استانی هستند. »

کارشناس داوری فوتبال ایران و جهان ادامه داد: « این عقیده و برداشت من است، در حال حاضر بحث جوان‌گرایی در جامعه داوری مطرح شده است،در حالی که رئیس کمیته داوران که به تازگی در این پست قرار نگرفته او پیش از این هم مسئولیت داشته است، چرا پس به یکباره به فکر جوان‌گرایی افتادند و چرا قبلاً این موضوع وجود نداشت. »

مظفری خاطرنشان کرد: « جوان‌گرایی برای لیگ دسته دو و یک است که اگر داور جوان در این مسابقات خوب عمل کرد و جواب داد برای حضور در لیگ برتر او را آماده کنند، شما الآن ببنید تعداد داورانی که در لیگ برتر حضور دارند چقدر زیاد است، در حالی که این کار اصلاً درست نیست. در زمان حسن کامرانی‌فر یک تصمیم خوبی که صورت گرفت این بود که تعداد داوران لیگ برتر کاهش پیدا کرد،هر چند این موضوع با اعتراض هیات‌های استانی همراه بود و برخلاف هیات‌ها کاری صورت گرفت و به خاطر همین موضوع به فدراسیون فشار وارد شد اما راه درست بود، در حالی که در هفته‌های اول رقابت‌های لیگ برتر امسال در تعداد داوران رکوردشکنی صورت گرفت که کاملاً بی‌سابقه بود. »

مظفری عنوان کرد: « البته تقصیر داورها نیست، شخصی که باید درست تشخیص بدهد و تصمیمات اصولی بگیرد باید راه درست را انتخاب کند. در بخش آموزش هم متأسفانه وضعیت خوب نیست و اگر بخواهم یک مقایسه با آموزش داوری در ایران در سطح بین‌المللی داشته باشم از نمره ۲۰ عدد ۲ یا ۳ را می‌دهم،چرا که عملاً آموزشی وجود ندارد و وقتی هم در داوری این‌قدر ضعف داریم نباید انتظارات خارق‌العاده هم داشته باشیم. »

وی در مورد ورود سیستم VAR به سیستم داوری کشورمان گفت: « برای ورود سیستم VAR ما زیرساخت‌های کافی را نداریم و از طرف این سیستم با هزینه مالی زیادی روبه‌رو است که اگر همان هزینه را در ساختار صحیح داوری هزینه کنند قطعاً بهتر نتیجه می‌گیرند. در حال حاضر داوران با استعداد زیادی در کشور وجود دارند که اگر به آن‌ها توجه کنیم شکوفا می‌شوند و نیازی هم به این سیستم نخواهد بود. در آلمان در ۳۰ بازی که از VAR استفاده کردند که پس از مدتی اعلام شد در هشت مورد اشتباهات وجود داشته است بنابراین سیستم VAR چیز عجیب و غریبی نیست و من به شخصه این سیستم را دوست ندارم و اعتقاد دارم اگر ساختار داوری درست شود به این تجهیزات نیازی نداریم. »

مظفری تأکید کرد: « متأسفانه ما در داوری بسیار عقب هستیم و اگر تصمیم بگیرند ساختار داوری را درست کنند اصلاً کار سخت و پیچیده‌ای نیست، ما افراد بزرگ و به نامی داریم که تفکرات حرفه‌ای دارند و می‌تواند در اصلاح ساختار داوری کمک‌های زیادی کنند اما متأسفانه ایرادی که وجود دارد این است که این افراد در جبهه‌های مختلف با یکدیگر می‌جنگند و برای رسیدن به خیلی از اهداف وقت ندارند. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار