امانی خبر داد

رایزنی معاونت متوسطه برای افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور

تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با حضور در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

کد مطلب: ۱۱۵۰۴۲۲
لینک کوتاه کپی شد
رایزنی معاونت متوسطه برای افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور

محمود امانی تهرانی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه با طرح این سوال که برای بهتر شدن حال آموزش و پرورش و بچه‌ها باید چه کاری انجام داد؟ اظهار کرد: پاسخ بنیادی به این موضوع این است که بهبود وضعیت آموزش بچه‌ها موکول به افزایش سطح آگاهی جامعه از آموزش و پرورش است.

وی افزود: وجود فهم عمومی درست از سطح جامعه و بهداشت از موضوعات مختلف اهمیت دارد. آگاهی ریشه بهبود تمام امور است به ویژه در آموزش و پرورش این آگاهی مهم تر است.

امانی تهرانی با بیان اینکه اگر نگاهی بالا به مدارس بیاندازیم گفت: تمام ذهن مردم و مسئولان درباره یک مدرسه و ماموریت خلاصه شده که در مدرسه تعدادی کتاب درسی خوانده و امتحان گرفته شود یعنی کارکرد اصلی مدارس در فرهنگ این کشور به تدریس و امتحان گیری سنتی کتب درسی خلاصه شده است.

مدرسه کارکردی فراتر دارد

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: اما واقعیت این است که کتب درسی را به طرق دیگر نیز می‌توان آموخت مدرسه کارکردی فراتر دارد امروزه معاونت‌های مختلف آموزش و پرورش درحال تلاش برای تغذیه مدارس با کارهای دیگر هستند.

وی اضافه کرد: بچه‌ها باید در مدارس رشد کنند و تاب آور شوند یکی از مهم ترین کارها این است که این نگاه را تغییر دهیم و بهبود ببخشیم. همه باید برای مدرسه کارکرد جدیدی تعیین کنند تا انتظارات نیز مشخص شود.

تاکید بر نهضت آگاهی بخشی از سوی خبرنگاران

امانی تهرانی با اشاره به اینکه نهضت آگاهی بخشی یک امری ضروری است گفت: این نهضت به افکار عمومی وصل می‌شود و نقش خبرنگاران در آن زیاد است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید براینکه جایگاه مدرسه را باید به خوبی بشناسیم افزود: درباره بازگشایی مدارس، زمانبندی، شیوه آموزش و ... باید دقت کنیم تا بتوانیم به مدرسه جایگاه دهیم.

وی با بیان اینکه باید در تمام زمینه‌ها به مدارس اعتماد کنیم گفت: آیین نامه مدارس به استان‌ها ارسال شده تا نظرات گرفته شود. محور کار ما این است هرجا می‌توانیم نقش مدرسه را پررنگ کنیم. تغییرات این آیین نامه مدرسه محوری را مورد تاکید قرار داده است.

امانی در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم نظارت شورای عالی بر مصوبه بازگشایی مدارس با بیان اینکه سیاست گذاری، تصویب قوانین و نظارت بر اجرا را در شورای عالی برعهده داریم تاکید کرد: ترکیبی بودن آموزش‌ها، واگذاری اختیاراتی به مدارس و نحوه ارزشیابی دروس در این مصوبه ذکر شده که رعایت می‌شود.

بنابر تاکید ستاد کرونا، ارزشیابی‌ها غیرحضوری است

به گفته دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش احتیاط در باب پیشگیری از اوج گرفتن پاندمی بیماری، برای ستادملی مقابله با کرونا یک اصل است و با توجه به آن تصمیم گیری می‌کند؛ وزیر پیرامون اهمیت پایه اول و دوم ابتدایی و فنی و حرفه ای نامه‌ای نوشته و رئیس جمهور آن را تایید کرده است، اما در ستاد طور دیگری تصمیم گرفته می‌شود. به هرحال اطلاعات آن‌ها و خطرهایی که پیش بینی می‌کنند منجر به چنین تصمیمی می‌شود که ارزشیابی‌ها حضوری نباشد.

وی همچنین به علت معطل ماندن چندساله برخی برنامه‌ها برای طرح در صحن علنی شورای عالی اشاره و عنوان کرد: متن‌هایی که به صحن اصلی می‌رود باید کامل و دقیق باشد. گاهی در کمیسیون نقص‌هایی به یک برنامه وارد می‌شود که به تولید کنندگان برمی‌گردد. برنامه در کمیسیون است اما به آن درجه ای از درستی که باید باشد نرسیده است، مانند برنامه نظام جامع مشاوره. بنابراین طوری نیست که جریان در شورای عالی، جریان کندی باشد.

امانی با بیان اینکه روند برنامه‌های سالانه روند اطمینان بخشی است افزود: نسخه نهایی نظام نامه راهنمایی و مشاوره هفته گذشته تحویل ما شده است و به زودی در صحن علنی شورای عالی آموزش و پرورش مطرح و تصویب می‌شود.

باید نهادی باشد تا سازماندهی کار را از صفر تا صد برای بچه‌های صفر تا ۶ سال برعهده بگیرد

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به موضوع واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: اخیرا شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲ مصوبه یکی در باب جذب معلمان و دیگری درباره واگذاری مهدهای کودک بود. با ساماندهی امور تربیت کودکان صد درصد موافقیم و باید نهادی باشد تا سازماندهی این کار را از صفر تا صد برای بچه‌های صفر تا ۶ سال برعهده بگیرد.

وی اعلام کرد هم اکنون درباره این مرکز یا سازمان، پیش نویس یک اساسنامه تهیه شده و معاونت‌های مربوط در حال بررسی و اظهار نظر هستند. با وزیر صحبت کردم تا چارچوب کار طوری بسته شود که منفعت مردم بیشتر باشد و تنها به دنبال توسعه اداری و ساختاری نباشیم.

امانی به موضوع هدایت تحصیلی اشاره کرد و یک ضلع مشکلات هدایت تحصیلی را فرهنگ سازی دانست. وی گفت: یک بار هم خیز خوبی در وزارتخانه برداشته شد اما در آن نقطه ای که با خواست عمومی برای ورود به رشته خاصی مواجه می‌شویم فرصت کارهای اینگونه از ما گرفته می‌شود و گویی جریان اجتماعی به وجود می‌آید که نمی‌توان برخورد سلبی با آن داشت. مقاومت اجتماعی و برچسب‌هایی که جامعه ناخودآگاه بر افراد و رشته‌های تحصیلی می‌زند در این زمینه نقش مهمی دارد.

محتوای دوره تربیت کودکان صفر تا ۶ سال

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر محتوای دوره تربیت کودکان صفر تا ۶ ساله عنوان کرد: باید نوع کار رگولاتوری، تنظیم گری و سیاست گذاری باشد و نباید یک نوع تولی گری و محدود کردن ناشی از آن و کاستن از امکانات دوره‌های بالایی را برای توجه به این بخش داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید آموزش و پرورش با جمع منابع ملی، خانوادگی و امکانات سایر نهادها، مهدها را توسعه کمی و کیفی بدهیم افزود: نقش ما مجری بودن برای کارها نیست بلکه سیاست گذاری، تقنین و نظارت است. به موازات سندتحول اگر یک مرکز راه بیفتد باید یک الگوی نظری ویژه برای صفر تا ۶ سال آماده کنیم.

امانی به موضوع ارزشیابی‌های مجازی اشاره و بیان کرد: درباره ارزشیابی، نگرانی‌ها فراوان است اما راهکارهای خوبی وجود دارد که ارزشیابی به ارتقای این دوره کمک می‌کند.

کنکور از دید ما رها نشده است

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش موضوع کنکور را همچنان پابرجا دانست و گفت: با وجود اینکه در دوران کرونا همه چیز تغییر کرده اما فضای کنکور تغییر نکرده است. معاونت متوسطه رایزنی‌هایی را در زمینه افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در دست انجام دارد لذا کنکور از دید ما رها نشده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به سوال پانا مبنی بر ویژگی‌های مدرسه پساکرونا گفت: مدارس پساکرونا ۳ ویژگی خواهند داشت که تمام آنان می‌تواند بر عوامل مختلف مدرسه موثر باشد.

وی همچنین در پاسخ به دیگر سوال پانا مبنی بر نحوه نظارت بر کتب درسی از سوی شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: نباید به اشتباهاتی که در باب کتب درسی اتفاق می‌افتد دامن بزنیم و وارد حاشیه شویم. با دستور وزیر آموزش و پرورش تغییرات ۲ سال کتب درسی بازنگری خواهد شد.

امانی درباره موضوع سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان با بیان اینکه در بخش آموزش بدو خدمت یا همان صلاحیت حرفه‌ای و آزمون اصلح جز کارهای دانشگاه فرهنگیان است گفت: باید در گواهینامه صلاحیت حرفه‌ ای طبق قانون تجدید کرد لذا براساس تولیدات جدید و برحسب مصوبات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به این موضوع سامان دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار