فولادوند: پیوند زندگی و سوادآموزی مهمترین دغدغه این روزهای نهضت سواد آموزی است

تهران (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در نشست تقدیر از تلاشگران نهضت سوادآموزی شهرتهران بر اهمیت برپایی مراکز یادگیری محلی در مناطق نوزده گانه تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۱۵۰۳۷۸
لینک کوتاه کپی شد
فولادوند: پیوند زندگی و سوادآموزی مهمترین دغدغه این روزهای نهضت سواد آموزی است

به مناسبت سالگرد نهضت سوادآموزی در محل اداره کل نشستی با مدیران مناطق و کارشناس مسئولان و کارشناسان حوزه نهضت سواد آموزی مناطق نوزده گانه با حضور عبدالرضا فولادوند، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران و میررضا شفیع پور، معاون نهضت سواد آموزی شهر تهران برگزار شد.

فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با تسلیت ایام فاطمیه و گرامیداشت هفته نهضت سواد آموزی، در آستانه اولین سالگرد شهادت سردار دلها نام و یاد این شهید بزرگوار را گرامیداشت و گفت: «امام با تیزبینی و حساسیتی که به علم و دانش داشت کمتر از یکسال پس از پیروزی انقلاب در راستای مبارزه با جهل و نادانی تصمیمی را گرفت که امروز شاهد اهمیت بیشتر این تصمیم هستیم. روزهای اول انقلاب این مهم برای ما محسوس نبود، اما امروزه می بینیم راه ورود خرافات و توطئه ها و مکرها از جهل و نادانی است و دقیقا زمانی که ما ۴۷درصد و نیم با سواد داشتیم به این موضوع مهم پرداخته شد.»

فولادوند گفت:‌ «سواد آن زمان با تعریف امروزی متفاوت بود و در این بیش از ۴۰سال گام موثری رخ داده و برگ برنده انقلاب این است که زحمتی که برای نهضت سواد آموزی از بعد از انقلاب کشیده شده با کل دورانش برابری می کند و اکنون در شهر تهران بیش از۹۹ و نیم درصد با سواد داریم.»

وی افزود: «در آن زمان بیشتر در روستاها بی‌سواد وجود داشت، اما با وجود بحران های متعددی که داشتیم و ضد انقلاب در کردستان مخالف شدید تعلیم و تربیت بود، اما کار مهمی انجام شد. بخشی از شهدای ما در این سالها شهدای سوادآموزی بودند که باید از آنها به نیکی یاد کنیم. بسیاری از تلاشگران این عرصه امروزه در بین ما نیستند یا به بازنشستگی رسیده اند.»

سواد آموزی باید در یادگیری محلی دنبال شود

وی با اشاره به تغییر تعبیر سواد در این سال ها گفت:‌ «تعریفی که سواد امروز دارد با تعبیر ۴۲سال پیش متفاوت است. در واقع در بسته تحولی سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ به موضوع پیوند سوادآموزی و سبک زندگی اشاره کرده ایم و بر موضوع آموزش های محلی یادگیری تاکید می کنم، زیرا اهمیت بر این طرح منجربه اشتغالزایی و ارتقا سطح اقتصاد خانواده ها می شود.»
فولادوند درباره پیوند زندگی و سواد گفت: «سواد امروز ما آشنایی با سبک زندگی است و نیازهای اولیه در مراکز یادگیری محلی باید دنبال شود. ما فضاهایی را در سطح شهر داریم که اجاره داده ایم اما به عنوان مرکز یادگیری محلی استفاده نمی کنیم. در آخرین جلسه شورای آموزش و پرورش تشکیل شورای پشتیبانی سوادآموزی در مناطق به ریاست روسای مناطق تصویب شد که نشان از اهمیت این جایگاه دارد.
وی افزود: «پیشنهاد می کنم اولین مصوبه مناطق تاسیس یادگیری محلی باشد و از آن فضاهای اجاره ای پایگاهی انتخاب شود و در اختیار حوزه سوادآموزی گذاشته شود و به نوعی بسته تحولی معاونت نهضت سواد آموزی که جزو بسته های مصوب است، عملیاتی کنید. مرکز یادگیری محلی، فرصتی برای ارتقای سطح سواد و به روز رسانی اولیا دانش آموزان ماست و اگر پدر و مادر بی‌سواد خواندن و نوشتن را آموختند سبک زندگی عملی را به آنها آموزش می دهیم.»
وی ضمن قدردانی از زحمات «شهریاری» رییس سابق و «شفیع پور» رییس فعلی نهضت سواد آموزی گفت: «ایشان علاقه دلی به این حوزه دارند و این بسیار اهمیت دارد و منشا خیر و برکت هستند. تحول اساسی در راستای ارتقا سطح سواد در مفهوم جدید خانواده ها شکل بگیرد تا شاهد تقویت این حوزه باشیم.»

شفیع پور: اگر میانگین تحصیلات یکسال افزایش پیدا کند درآمد سرانه ملی ۱۰ درصد افزایش دارد

در ادامه شفیع پور ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا(س) و گرامیداشت هفته نهضت سوادآموزی، ازهمراهی مدیرکل و اعضای شورای معاونین اداره کل و روسای مناطق نوزده گانه و کارشناس مسئولان و کارشناسان قدردانی کرد.
شفیع پور با ارایه گزارشی مبنی بر حضور در ۱۴ منطقه و دیدار با روسای مناطق در موضوع نهضت سوادآموزی مناطق گفت: «امیدوارم گامی موثر در جهت اهداف عالیه سواد در شهر تهران گذاشته شود زیرا آدم های با سواد در واقع دوباره متولد می شوند تغییرات محسوسی در زندگی شان رخ می دهد.»
وی افزود: «این موضوع فراتر از رسالت اداری است و یک مساله اخلاقی و دینی است. فردی که در منطقه محروم رشد کرده شاید اگر شرایط ما را داشت، امروز جای تک تک ما قرار گرفته بود، پس این مهم یک رسالت انسانی است. روشنفکر کسی است که درد جامعه ما را تشخیص دهد.»
شفیع پور با اشاره به اینکه امروز سواد در ایران جایگاه خوبی دارد، گفت: «سواد پایه مدنظر است اما با توجه به اینکه درجامعه هدف مورد نظر در شهر تهران حدود نود و نیم درصد باسواداند باید تحلیل عمیق تری از موضوع سواد آموزی داشته باشیم. برای تحلیل درست باید دو نگاه داشته باشیم نگاه افقی و نگاه عمودی. ما در صد سال پیش ده میلیون جمعیت داشتیم و بیسوادی مطلق داشتیم اما امروز تغییر محسوس است. ۱۶درصد جمعیت ایران در پایتخت است و بالای ۹۷ درصد باسواد دارد. پس باید به تعمیق سواد بپردازیم. تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد اگر میانگین تحصیلات یکسال افزایش پیدا کند ده درصد درآمد سرانه ملی ما افزایش می یابد.»
وی افزود: «تشکیل شورای سواد آموزی و تشکیل کمیته بهبود کیفیت در تحقق برنامه های نهضت در مناطق بسیار موثر است. علی رغم اینکه امسال شریاط عادی نبود اما تا الان ۵۲درصد از ثبت نام ها انجام شده و حجم ابلاغ ها در مناطق در حال افزایش است. همکاران ما و مدیران مدارس در جهت شناسایی و جذب تلاش می کنند.»

شفیع پور در پایان از خیرین خواست به موضوع نهضت سواد آموزی که محروم ترین جامعه هدف را دارد توجه ویژه داشته باشند.
در پایان این نشست بصورت نمادین از تعدادی تلاشگران حوزه نهضت سواد آموزی شهر تهران قدردانی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار