رئیسی: هدف سند تحول دستیابی به عدالت و افزایش اعتماد عمومی است

تهران (پانا) - نشست فصلی شورای عالی قوه قضاییه با شورای قضایی استان‌ها با سخنرانی آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۵۰۳۴۳
لینک کوتاه کپی شد
رئیسی: هدف سند تحول دستیابی به عدالت و افزایش اعتماد عمومی است

به گزارش قوه قضاییه، ابراهیم رئیسی صبح امروز دوشنبه در نشست فصلی شورای عالی قوه قضاییه با شورای قضایی استان‌ها که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد با تسلیت ایام شهادت بانوی دو عالم حضرت صدیقه طاهره (س) بر لزوم شناخت و کسب معرفت نسبت به مقام ملکوتی آن حضرت تأکید کرد.

رئیس قوه قضاییه گفت: حضرت فاطمه زهرا (س) الگویی برای همه زنان و مردان در همه قرون و اعصار هستند که باید سخنان و زندگی و نقش آفرینی آن حضرت در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی جامعه سرمشقی برای همه بشریت باشد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) با خطبه آتشین خود نفاق را از چهره نفاق کنار زد و فتنه گران را برملا کرد از یوم الله ۹ دی به عنوان روزی یاد کرد که ملت ایران با تأسی به آن حضرت عشق خود به ولایت و ایستادگی در برابر نظام فتنه را به نمایش گذشتند.

رئیس قوه قضاییه گفت: فتنه ۸۸ دشمن به دنبال آن بود که حقد و کینه خود به انقلاب، نظام اسلامی و نیرو‌های انقلاب را بروز و ظهور دهد و به اهداف پلید خود دست یابد، اما ملت فاطمی ما در سنگر دفاع از ولایت قرار گرفت و نشان داد انسان‌های با بصیرت با ولایت میثاق عمیق دارند.

آیت الله رئیسی با تأکید بر لزوم دشمن شناسی و فهم شجاعانه و تحلیل درست است شرایط خاطرنشان کرد: فریاد رهبر انقلاب بر مقابله با فتنه ۸۸ آن بود که همگان بشناسند ما در چه شرایطی قرار داریم و با تحلیل درست و شناخت دقیق مقابل فتنه موضع‌گیری کنند.

رئیس دستگاه قضا گفت: دشمن با غبارآلوده کردن مسیر و تحریف واقعیت‌های حق و باطل و باز کردن در‌های سفارتخانه‌هایشان و بکار گرفتن همه ابزار رسانه‌ای تصور کرد که جای پایی در کشور بدست آورده، اما ملت آگاه ایران حضور خود در صحنه توطئه دشمن را نقش بر آب کرد.

آیت الله رئیسی با اشاره به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر لزوم بصیرت یابی تصریح کرد در تصورات همواره شاهد تکرار حوادث هستیم، اما باید با شناخت دقیق شرایط بتوانیم تصمیم درست بگیریم و در این میان قضات ما به عنوان نخبگان و نقش آفرینان که نگاه و قلم آن‌ها اثرگذار است باید همواره فهم سیاسی و تحلیل درست از شرایط داشته باشند.

آیت الله رئیسی افزود: دشمنان با اشکال و نقاب‌ها و روش‌های مختلف تلاش می‌کنند اهداف خود را پیش برند، اما ما می‌توانیم با بصیرت و شناخت دقیق شرایط و موضع‌گیری متناسب با این شرایط در مقابل توطئه‌ها و فتنه‌ها بایستیم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه سیاسی بودن به معنی عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی نیست گفت: سیاسی بودن معنای آن است که جامعه را خوب بشناسیم و ضرورت‌ها را درک کنیم و متناسب با شرایط و ضرورت‌ها نقش آفرین باشیم.

آیت الله رئیسی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با عنوان چهره‌ای یاد کرد که به تأسی از حضرت زهرا (س) و در لبیک به فرمان، ولی خود شرایط کشور و نیاز‌ها و ظرفیت‌های منطقه را به درستی تشخیص داد و از این ظرفیت‌ها در جهت دفاع از امنیت منطقه و امنیت مردم و پاسداری از حریم حرم احیاء کرد.

رئیس قوه قضاییه افزود: انسانی که دوست و دشمن را بشناسد و درک دقیقی از شرایط زمانی و مکانی داشته باشد در برابر دشمن خطر می‌کند و می‌ایستد.

آیت الله رئیسی بر همین اساس خاطر نشان کرد که قضات فرهیخته دستگاه قضا با بصیرت بر پرونده‌ها ورود کرده و با درک درست شرایط و ابعاد مسئله به عنوان قاضی و داور حکم الله را فریاد می‌زنند و تصمیم الهی می‌گیرند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه امروز کار قضایی یک مجاهدت است تصریح کرد: شیاطین می‌خواهند فکر نظر و قلم قضات را از مسیر درست خارج کنند، اما قضات فقط خدا را می‌بینند تحت تأثیر روابط و ثروت و قدرت قرار نمی‌گیرند و برای خدا حرکت می‌کنند و خدا نیز به این داوری و تصمیم برکت می‌دهد و کار را ماندگار می‌کند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه روز نهم دی روز تجلی قدرت الهی و پایان دادن به فتنه‌ها و ناامید کردن دشمنان بود اظهار داشت: انقلاب اسلامی ما انقلاب مردم پایه است مردم از انقلاب اسلامی در برابر دشمنان که می‌خواهند نظام را تخریب کنند، صیانت می‌کنند.

رئیس قوه قضاییه گفت: مردم بصیر ما نسبت به ولایت و سخن، ولی حساس هستند و فرمان رهبری انقلاب را فصل الخطاب می‌دانند و هر جا احساس کنند نظام اسلامی و امنیت ملی به خطر افتاده به صحنه می‌آیند و مقابل فتنه و فتنه‌گران و دشمنان می‌ایستند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش به تدوین و انتشار سند تحول قضایی اشاره کرد و گفت: از ابتدای مأموریت در قوه قضاییه بنابراین شد که دستگاه قضایی یک سند تحول و نقشه راه داشته باشد.

آیت الله رئیسی افزود: این سند تحولی که بر اساس قانون اساسی و سیاست‌های ابلاغی و برنامه‌های توسعه‌ای در حوزه قضایی و با استفاده از تجارب ۴۰ سال گذشته تدوین شده بدنبال تضمین اجرای عدالت و حفظ حقوق مردم است.

رئیس قوه قضاییه تحول را جهش و حرکت جمعی برای از بین بردن نواقص و کاستی‌ها، ضعف‌ها و شناخت و تقویت نقاط قوت و کاهش فاصله وضع موجود با وضع مطلوب عنوان کرد.

آیت الله رئیسی گفت: در تحول میل به شتاب گرفتن وجود دارد و هر کس باید پویا باشد و ایستایی وجود نداشته باشد، اما حرکت سریع ما به معنای شتاب زدگی نیست. وی بر همین اساس خاطرنشان کرد که باید بر این مسیر از مشهورات غلط پرهیز کرد و نباید به آن‌ها پایبند بود و حرکت سریع باید همراه با اتقان در اقدامات قضایی باشد.

رئیس دستگاه قضا با تأکید بر اینکه سرعت در حرکت از ویژگی‌های سند تحول است متذکر شد: حرکت در چارچوب سند تحول باید متوازن باشد و همه بخش‌ها خود را در این فرآیند سهیم بدانند.

آیت الله رئیسی افزود: اگر در انجام مأموریت‌های دستگاه قضا از پیشگیری و وقوع جرم و کشف جرم تا صدور حکم عادلانه و اجرای آن و اصلاح مجرمین یک حلقه مفقوده وجود داشته باشد کار‌ها کم اثر و یا گاهاً بی‌اثر می‌شود.

رئیس قوه قضاییه هدف سند تحول قضایی را «دستیابی به عدالت» و «افزایش رضایتمندی و اعتماد عمومی مردم نسبت به دستگاه قضایی و نظام» عنوان کرد و گفت: که با وجود صدور بیش از ۸۰ آیین‌نامه، دستور العمل و لایحه در چارچوب این سند، اما از ابتدا تلاش بر ارتقاء به روزرسانی آن بوده است.

آیت الله رئیسی تغییر رویکرد دادخواست محوری و پاسخگویی، شفاف‌سازی، هوشمند کردن دستگاه قضا را از جمله محور‌های اصلی سند تحول برای صیانت از حقوق عامه عنوان کرد و گفت: اصل سند تحول قضایی مبتنی بر نگاه مترقی مقام معظم رهبری تدوین شده است. وی بر همین اساس خاطرنشان کرد که ممکن است برخی همکاران دستگاه قضا بگویند این سند ما را در مرعی و منظر قرار داده و مطالبات را افزایش می‌دهد، اما هیچ اشکالی ندارد و این مسئله ما را در انجام وظایفمان مصمم‌تر می‌کند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه چالش‌های زیادی در کشور وجود دارد در عین حال خاطرنشان کرد که بر اساس نظرخواهی صورت گرفته از مدیران دستگاه قضا در همه بخش‌ها و استان‌ها و همچنین استفاده از نظرات نخبگان این چالش‌ها اولویت بندی شده و ابرچالش‌ها در سند مورد توجه قرار گرفتند.

آیت الله رئیسی همچنین خاطرنشان کرد: اجرای برنامه‌های تحولی در دستگاه قضایی نباید همکاران قضایی را از اقدامات روزمره باز دارد و کار‌های روزمره نیز نباید مانع از اجرای برنامه‌های تحولی شود و این دو باید توأمان پیش بروند.

رئیس قوه قضاییه همچنین متذکر شد که در سند تحول نقش و مسئولیت هر یک از اجزای قضایی به درستی و دقت تعیین شده که چه کسی متولی کار است، اما این تقسیم‌بندی‌ها مانع از آن نیست که همه بخش‌ها در میدان حضور داشته باشند و یکدیگر را یاری کنند چرا که هیچ جزیی از سازمان قضایی نباید در برنامه‌های تحولی و فرآیند‌های قضایی غایب باشد.

آیت الله رئیسی با تأکید بر اینکه سند تحول قضایی از جذب نیروی انسانی شروع می‌شود تا نگهداری و کارآمد شدن نیروها، بر همین اساس به دانشگاه‌ها و حوزه‌ها بخصوص دانشکده قضایی توصیه کرد که بهترین نیرو‌ها را به لحاظ تخصص و تقوی تذهیب نفس به دستگاه قضایی معرفی کنند تا نظام قضایی کارآمدتر و چابک‌تر شود.

رئیس قوه قضاییه همچنین خاطرنشان کرد که از این پس بر اساس مباحثات صورت گرفته با دانشگاه علوم قضایی جذب نیرو در آنجا متفاوت خواهد شد و نقل و انتقال همکاران قضایی نیز متأثر از سند تحول خواهد بود.

رئیس دستگاه قضایی تأکید بر تشکیل ستاد یا قرارگاهی برای پیگیری و اجرای سند تحول در معاونت راهبردی قوه قضاییه تأکید کرد که باید گروه‌های تحول‌گرا و تحول خواه در بخش‌های مختلف قضایی به کار گرفته شوند و افزود: کسانی که به وضع موجود عادت کرده‌اند نمی‌توانند منشأ تحول و تغییر نگرش‌ها از نگاه‌های پاسخگو، شفاف و هوشمند به جای نگاه‌های قدیمی باشند.

آیت الله رئیسی از همکاران دستگاه قضا، نخبگان و دانشگاهیان و حوزویان خواست که سند تحول قضایی را به طور کامل دقیق مطالعه کرده و دیدگاهها، نظرات و پیشنهادات خود را برای ارتقاء سالانه این سند بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری به معاونت راهبردی ارائه دهند.

رئیس دستگاه قضا در پایان با تقدیر از عملکرد همکاران دستگاه قضا در رسیدگی به پرونده‌ها و خدمت شبانه‌روزی به مردم در ایام کرونا به ویژه اقدام ارزشمند قضات برای حضور در زندانها، بر لزوم تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید کرد و گفت: نباید لحظه‌ای در کار مردم وقفه ایجاد شود، اما باید از جان همکاران قضایی و ارباب رجوع نیز صیانت شود و کاهش آمارابتلا نباید موجب سستی در رعایت اصول بهداشتی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار