مجلس چه موادی از طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را حذف کرد؟

تهران (پانا) - نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز و در موضوع رسیدگی به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری ۴ ماده را حذف و ۲ ماده را به کمیسیون ارجاع دادند.

کد مطلب: ۱۱۵۰۱۹۲
لینک کوتاه کپی شد
مجلس چه موادی از طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را حذف کرد؟

طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران از 23 آذر ماه در دستور کار مجلس قرار گرفته است و امروز هفتمین جلسه بررسی این طرح بود؛ در تبصره 2 ماده 97 آیین‌نامه داخلی مجلس تاکید شده است که مجلس برای رسیدگی به طرح‌ها و لوایحی که در شش‌ جلسه به اتمام نرسد از جلسه هفتم همه ‌روزه به‌جز روزهای تعطیل تشکیل شده و افزایش ساعت هر جلسه با رأی مجلس است.

نمایندگان امروز هم جزییات قانون انتخابات ریاست جمهوری را مورد بررسی قرار دادند به طوری که برخی مواد را برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع دادند و تعدادی را برای تسهیل، روان و شفاف‌تر شدن امور انتخابات حذف کردند.

ارجاع تعریف مدیر و مدبر به کمیسیون

یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در قانون انتخابات ریاست جمهوری تعریف "مدیر و مدبر" است که در ماده 4 این طرح به آن اشاره شده بود. محسن زنگنه با استناد به اصل 110 قانون اساسی تاکید کرد که اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی- مذهبی و مدیر و مدبر بودن فقط توسط شورای نگهبان صورت می‌گیرد و لذا پیشنهاد بازگشت این ماده به کمیسیون را مطرح کرد. این اخطار از سوی رئیس مجلس پذیرفته و به رای گذاشته شد که با رای موافق مجلس ماده 4 طرح مذکور برای بررسی دقیق تر به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ارجاع داده شد.

حذف شرط ارائه برنامه از سوی داوطلب انتخابات

یکی از شروطی که برای کاندیدای ریاست جمهوری در طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری دیده شده، "ارائه برنامه از سوی داوطلب" است، این موضوع در ماده 5 طرح مذکور آمده است که محمدحسین فرهنگی با این استدلال که ارائه برنامه زمان ثبت‌نام مناسب نیست زیرا از سویی ثبت‌نام کنندگان امکان تشخیص و ارزیابی برنامه داوطلبان وجود ندارد و همچنین این برنامه نمی‌تواند در زمان مناسب در اختیار افکار عمومی قرار گیرد پیشنهاد حذف ماده را داد که با موافق نمایندگان قرار گرفت و حذف شد.

حذف شرط معرفی مشاور از سوی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری

در ادامه بررسی جزییات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجددا محمدحسین فرهنگی پیشنهاد حذف ماده 6 را مطرح کرد. این نماینده تاکید کرد که ملزم کردن همه ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری به معرفی مشاور در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عادلانه و ضروری نیست، از این رو 147 نماینده رای به حذف ماده 6 دادند.

مجریان و ناظران انتخابات اگر کاندیدا شود باید استعفا کنند

نمایندگان در ماده 7 طرح مذکور موافقت کردند که کلیه افرادی که به طور مستقیم در امر اجرا و یا نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری مسئولیت دارند، درصورتی می‌توانند داوطلب انتخابات شوند که حداقل سه ماه پیش از ثبت‌نام از سمت خود استعفا کرده و در آن سمت شاغل نباشند. چنانچه هیأت‌های اجرایی و نظارت پیش از مهلت مذکور تشکیل نشده باشند، عدم عضویت در هیأت‌های مزبور ملاک و شرط ثبت‌نام است.

حذف شرط ثبت‌نام الکترونیکی در انتخابات ریاست‌جمهوری

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین پیشنهاد حذف ماده 8 طرح اصلاح موادی قانون انتخابات ریاست جمهوری را ارائه کرد، این ماده تاکید داشت که وزارت کشور موظف است از طریق سامانه الکترونیکی، امکان ثبت‌نام نامزدهای انتخابات و دسترسی همزمان شورای نگهبان به اطلاعات ثبت نام داوطلبان را فراهم کند. فرهنگی در دفاع از پیشنهاد خود مطرح کرد: برخی از موضوعات مطرح شده در این طرح در ماده (1) ذکر شده است، از سوی دیگر برخی از موارد آن از جنس دستورالعمل است. از این رو مجلس با حذف این موضوع نیز موافقت کرد.

از آنجایی که در ماده 9 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری به مواد 5 و 6 اشاره کرده بود، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، این ماده را «مرعی» گذاشت.

فرصت 15 روزه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان

نمایندگان در ادامه رسیدگی به ماده 10 طرح مذکور با آن بدون تغییر یا اصلاح موافقت و تعیین کردند شورای نگهبان ظرف پانزده روز پس از پایان مهلت ثبت‌نام به صلاحیت داوطلبان رسیدگی و نظر خود را صورت جلسه می‌کند و یک نسخه از آن‌ را به وزارت کشور ارسال می‌کند. نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام و وزارت کشور نیز به اطلاع عموم می رساند.

نمایندگان ماده 11 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری را نیز برای بررسی بیشتر و دقیق‌تر به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ارجاع دادند. در این ماده دستورالعمل هایی برای شورای نگهبان و نهادهای نظارتی ارائه شده بود.

حذف الزام وزارت کشور به معرفی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری

در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری نمایندگان اصلاح دیگری را رقم زدند و ماده 12 را که وزارت‌کشور را موظف کرده بود پس از وصول نظریۀ شورای نگهبان اسامی نامزد‌های ریاست‌جمهوری را با استفاده از وسایل ارتباط‌جمعی ظرف مدت دو روز به اطلاع مردم سراسر کشور برساند را حذف کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار