اسماعیلی: بیش از ۹۶ درصد افراد ۱۰ تا ۴۹ ساله در فارس باسواد هستند

شیراز (پانا) - به گفته مدیر کل آموزش و پرورش فارس، درصد با سوادی در استان فارس در سال ۵۵ درگروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال نزدیک به ۴۹ درصد بوده است که  در سال ۹۵ به ۹۵.۸  درصد رسیده است و نزدیک به ۴۶.۸ درصد رشد داشته است و میانگین باسوادی استان ۱.۱ ممیز درصد بیشتر از میانگین کشوری بوده است.

کد مطلب: ۱۱۵۰۱۷۶
لینک کوتاه کپی شد
اسماعیلی: بیش از ۹۶ درصد افراد ۱۰ تا ۴۹ ساله در فارس باسواد هستند

نرخ با سوادی در فارس اعلام شد

فرهاد اسماعیلی به مناسبت گرامیداشت هفته سوادآموزی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به کاهش قدر مطلق بی‌سوادان با توجه به سرشماری سال ۱۳۹۵ در قیاس با سرشماری سال ۱۳۵۵ گفت: در سال ۵۵ جمعیت گروه سنی ۶ سال و بیشتر فارس یک میلیون و639199 نفر بوده است و نزدیک هشت صد و بیست هزار نفر بی‌سواد بوده‌اند اما در سال ۹۵ جمعیت فارس در این گروه سنی چهار میلیون و 372435 نفر می باشد و تعداد بی‌سواد فارس ۴۸۷ هزارو ۳۵۶ نفر است .
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: این موضوع نشان می‌دهد اگرچه جمعیت فارس در این گروه 7 ممیز دو دهم برابر شده است اما تعداد بی سواد تقریباً نصف سال ۵۵ می باشد .
اسماعیلی توجه به سوادآموزی مناطق روستایی و محروم جامعه را در ۴۱ سال گذشته قابل ستایش دانست و گفت: سرشماری سال ۹۵ نشان می‌دهد درصد باسوادی جمعیت شهری فارس ۹۱.۵ درصد و در مناطق روستایی ۸۲.۵ درصد بوده است که اختلاف با سوادی بین مناطق شهری و روستایی ۹ درصد است؛ این در حالی که در سال ۵۵ متوسط اختلاف درصد باسوادی بین مناطق شهری و روستایی نزدیک به ۳۵ درصد بوده است.
او ادامه داد: برآوردهای آماری نشان می دهد که در سال ۱۳۹۸ جمعیت باسواد استان فارس در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال که گروه هدف سواد‌آموزی است به ۹۶.۵ درصد رسیده است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس بیان کرد: در کمتر نظامی می توان دید که در همان آغاز نظام جدید که کشور با مسائل و مشکلات عدیده‌ای دست وپنجه نرم می‌کند ، رهبر آن نظام از مسأله و مقوله آموزش آن هم آموزش بزرگسالان غافل نمی‌شود و دستور تشکیل یک سازمان مستقل در این زمینه را صادر می‌کند.
اسماعیلی گفت: مهمترین هدف نهضت سوادآموزی آموزش همگانی و تبدیل فرهنگ وابسته به فرهنگ مستقل و آینده ساز است زیرا در سایه آموزش است که می‌توان ملت را از تاریکی جهل و بیسوادی رهانید و به آنها اطلاع و آگاهی بخشید تا فرهنگ جامعه یک فرهنگ مستقل و قائم به ذات ملت می شود نه یک فرهنگ وابسته وارداتی.
وی افزود: تدوین برنامه راهبردی با عنوان ریشه‌کنی بیسوادی در کشور، احیای شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی، احیای مراکز یادگیری محلی، تولید محتوای آموزشی برای دوره‌های سه‌گانه سوادآموزی یعنی سواد، تحکیم و انتقال، طرح سوادآموزی اتباع خارجی ساکن در جمهوری اسلامی ایران یا همان طرح کمیساریا ازجمله برنامه‌های اجرا شده در استان فارس بوده است.
اسماعیلی از طرح‌های آموزش مقدماتی رایانه، آموزش عملی نماز، توامندسازی زنان و دختران عشایر، برون‌سپاری فعالیت‌های سوادآموزی و طرح های پژوهشی مرتبط با سوادآموزی ازجمله دیگر طرح‌های اجرا شده در فارس نام برد.
مدیر کل آموزش و پرورش فارس بیان کرد: کاهش فاصله درصد باسوادی بین زنان و مردان و نیز کاهش اختلاف درصد باسوادی بین مناطق شهری وروستایی از برکات تأسیس سازمان نهضت سوادآموزی است.
اسماعیلی گفت: بر اساس آخرین تعریفی که از این مقوله فرهنگی و زیربنایی شده است سواد به معنای توانایی انجام تغییر است.
وی ادامه داد: توانایی انجام تغییر بدین معناست که فرد بتواند از مجموعه آموخته‌ها و دانش خود استفاده کند و با نمود و تجلی عینی بخشیدن به این آموخته ها در زندگی فردی و اجتماعی خود تغییر و تحول مثبت ایجاد کند و اگر چنین معنایی از سواد در جامعه ما محقق شود می توانیم بگوییم ما در این عرصه موفق بوده‌ایم.
اسماعیلی احیاء مراکز یادگیری محلی سوادآموزی در سنوات گذشته را طرحی بسیار مهم و اصولی برشمرد و افزود: این مراکز در حقیقت محل تلاقی و تلفیق علم و عمل هستند بدین معنا که سوادآموزان و مخاطبان سوادآموزی آموخته ها و دانش خود را به کار می گیرند و تلاش می کنند از رهگذر این آموخته ها حرفه،شغل و مهارت یادبگیرند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس ضمن اشاره به انواع طرحها و برنامه های حوزه سوادآموزی گفت:یکی از اقشار مهم ومولد جامعه قشر عشایر کشور است و بسیار مهم است که سازمان نهضت سوادآموزی به این قشر نیز توجه ویژه داشته است و جدای از شناسایی و جذب و آموزش بزرگسالان این قشر عظیم،یکی از طرح های موفق سوادآموزی طرح توسعه سواد زنان و دختران عشایر است که در راستای تحقق عدالت آموزشی و ارتقاء سطح فرهنگی این قشر خدوم جامعه صورت پذیرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار