ویروس HIV از مادر به نوزاد منتقل می‌شود؟

تهران (پانا) - به‌گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ویروس اچ آی وی از جفت عبور نمی‌کند، زمانی که مادر باردار دارو مصرف ‌کند، بار ویروسی در بدن وی تقریبا به صفر می‌رسد و با این‌حال زایمان به روش خاصی صورت گرفته تا حین زایمان ویروس وارد بدن جنین نشود.

کد مطلب: ۱۱۵۰۰۸۴
لینک کوتاه کپی شد
ویروس HIV از مادر به نوزاد منتقل می‌شود؟

به‌گزارش ایسنا، سید راشد جزایری درخصوص مادران مبتلا به اچ آی وی که قصد باردارشدن دارند، اظهار کرد: این اشخاص مشکلی برای باردار شدن ندارند، اما باید با نظر و هماهنگی مراکز بهداشتی داروهای ضد ویروسی و مراقبت‌های لازم را دریافت کند.

وی با بیان اینکه مشکل عمده مربوط به مادرانی است که از بیماری خود اطلاع ندارند، افزود: تشخیص این بیماری در مادر در سه‌ماهه اول و سه‌ماهه آخر بارداری انجام می‌شود، اگر کادر درمان در سه ماهه انتهایی بارداری نیز متوجه بیماری مادر باردار شوند و به‌موقع دارو برای فرد تجویز شود هیچ مشکلی جنین را تهدید نمی‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه ویروس اچ آی وی از جفت عبور نمی‌کند، ادامه داد: زمانی که مادر باردار دارو مصرف ‌کند، بار ویروسی در بدن وی تقریبا به صفر می‌رسد و با این‌حال زایمان به روش خاصی صورت گرفته تا حین زایمان ویروس وارد بدن جنین نشود.

جزائری گفت: این جنین نمی‌تواند از شیر مادر تغذیه کند، چرا که شیر می‌تواند امکان انتقال ویروس را افزایش دهد، به‌علاوه این نوزاد تا چند سال پس از تولد همواره مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه انجام آزمایش اچ آی وی از سال ۹۲ انجام می‌شود، اظهار کرد: از این طریق از انتقال ویروس به جنین جلوگیری به‌عمل می‌آید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در خصوص زوجینی که مبتلا به اچ آی وی هستند، توضیح داد: بستگی دارد که این فرد مرد یا زن باشد و برای هرکدام روش پیشگیری متفاوت است.

جزائری تاکید کرد: بار ویروسی در زمان درمان به پایین‌ترین حد می‌رسد که تقریبا انتقال نزدیک به صفر است، اما باید محافظت‌های جنسی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه داروهای مبتلایان به اچ آی وی کاملا رایگان است، یادآور شد: به ازای یک میلیون نفر جمعیت، یک مرکز مشاوره وجود دارد، اما در چهارمحال و بختیاری خوشبختانه دو مرکز موجود است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار