شکوهی در گفت‌وگو با پانا خبر داد

اجرای آزمون‌های غربالگری پایه در مناطق مجری نماد برای دانش‌آموزان

تهران (پانا) - مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی به تشریح فعالیت‌ها در دوران کرونا و روند بررسی وضعیت دانش‌آموزان پرداخت و تاکید کرد که مشاوران در قالب برنامه نماد به شکل حضوری و غیرحضوری به دانش‌‌آموزان خدمات ارائه می‌کنند.

کد مطلب: ۱۱۵۰۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد
اجرای آزمون‌های غربالگری پایه در مناطق مجری نماد برای دانش‌آموزان

مسعود شکوهی در گفت‌وگو با پانا درباره اینکه به دلیل شیوع کرونا آموزش به شکل غیرحضوری است، روند بررسی دانش‌آموزان چگونه انجام می‌شود و اقدامات در زمینه آموزشی چگونه است؟ بیان کرد: «توجه به سیرتحولات ایجاد شده در کشور به‌دلیل بروز و همه گیری بیماری کرونا و ضرورت فاصله اجتماعی دانش‌آموزان در بسیاری از نقاط کشور ناگزیر به ادامه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارس به صورت ترکیبی (حضوری و غیرحضوری) و به ویژه در بستر فضای مجازی شدند.»

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی ادامه داد: «در این راستا اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، زمینه سازی لازم برای اجرای فعالیت راهنمایی، مشاوره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی با بهره گیری از مشاوران مدارس به شکل حضوری و غیرحضوری به خصوص در بستر شبکه شاد را فراهم آورده است.»

تمام دانش‌آموزان کشور در مناطق شهری، روستایی و مناطق عشایری در 2 بخش (آنانی که دسترسی به ظرفیت فضای مجازی دارند و آنانی که دسترسی به این فضا ندارند) تحت پوشش خدمات مشاوره ای و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به شکل آنلاین (برخط) و حضوری به خصوص در هسته‌ها و مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی قرار دارند

شکوهی اضافه کرد همچنین تمام دانش‌آموزان کشور در مناطق شهری، روستایی و مناطق عشایری در 2 بخش (آنانی که دسترسی به ظرفیت فضای مجازی دارند و آنانی که دسترسی به این فضا ندارند) تحت پوشش خدمات مشاوره ای و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به شکل آنلاین (برخط) و حضوری به خصوص در هسته‌ها و مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی قرار دارند که البته این اداره کل درصدد آن است کیفیت این فعالیت‌ها را به خصوص در مناطقی که دسترسی (آنلاین) بر خط موجود نیست تقویت کرده و برای ایجاد عدالت در ارائه خدمات، از طریق حضوری عمل کنند. به طور کلی ارائه با توجه ویژگی منحصر به فرد خدمات آموزشی و پرورشی روش‌های ارایه خدمات مشاوره ای در مدارس و هسته‌های مشاوره و خدمات روان شناختی صورت می‌گیرد.

تشریح اقدامات مشاوران در مدارس

وی به اقدامات مشاوران در مدارس اشاره کرد و گفت: «ارائه خدمات در چارچوب برنامه نماد (نظام مراقبت دانش‌آموزان) به شکل حضوری و غیرحضوری در بستر شبکه شاد و به صورت ترکیبی (حضوری و غیرحضوری)، اجرای آموزش ارتقایی و پیشگیرانه برای تمامی دانش‌آموزان مدرسه به ویژه از بستر گروه‌های تعاملی و کانال‌های اطلاع رسانی مانند پیام مشاور، اجرای آزمون‌های غربالگری پایه در مناطق مجری نماد برای دانش‌آموزان در دوره ابتدایی از سوی معلمان و در دوره متوسطه اول و دوم از سوی خود دانش‌آموزان از طریق پورتال همگام آموزش و پرورش، شناسایی (نشانگان محور و اورژانسی) و ارجاع دانش‌آموزان در معرض خطر در مدرسه (از سوی مشاور یا مربی منتخب) در مناطق مجری نماد از طریق پورتال همگام آموزش و پرورش از جمله اقدامات مشاوران است.»

مداخله مختصر مدرسه برای دانش‌آموزان شناسایی شده، ارجاع دانش‌آموزان شناسایی شده به کمیته نماد منطقه جهت ارجاع درون دستگاهی (هسته‌های مشاوره و مراکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی منطقه‌ای و استانی) و ارجاع برون دستگاهی (دستگاه‌های همکار مانند وزارت بهداشت، بهزیستی) از طریق پورتال همگام آموزش و پرورش از دیگر اقدامات مشاوران در مدارس است که شکوهی به آن اشاره کرد.

ارائه خدمات در هسته‌‌های مشاوره و مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی به موضوع پیگیری دوره‌ای دانش‌آموزان اشاره کرد و درباره ارائه خدمات در هسته‌‌های مشاوره و مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی اظهار کرد: «دانش‌آموزان برای مقابله با مشکلات ناشی از شرایط قرنطینه، آموزش‌های مجازی و دیگر مشکلات روان‌شناختی به خدمات مشاوره‌ای نیازمندند، همچنین برخی از دانش‌آموزان به صورت اضطراری نیازمند خدمات مشاوره‌ای هستند تا بتوانند از مشکلات روانی، اجتماعی و تحصیلی به درستی عبور کنند.»

همچنین برخی از دانش‌آموزان به صورت اضطراری نیازمند خدمات مشاوره‌ای هستند تا بتوانند از مشکلات روانی، اجتماعی و تحصیلی به درستی عبور کنند

شکوهی به نقش بی‌نظیر هسته‌ها و مراکز مشاوره در ارائه خدمات مشاوره ای روان‌شناختی، درمانی، مددکاری، حمایت و ارجاع برای دانش‌آموزان نیازمند را بسیار حیاتی و حائز اهمیت دانست و بیان کرد: «شناسایی به موقع، تشخیص و انجام مداخلات درمانی و حمایتی در محل هسته‌ها و مراکز مشاوره در شرایط کرونا و با توجه به محدودیت‌های خاص خود نیازمند ساماندهی و مراقبت ویژه است لذا با اجرای طرح صدای مشاور درصدد آن هستیم تا بتوانیم به این موضوع اساسی و تخصصی جامعه عمل بپوشانیم.»

وی اشاره کرد که این اداره علاوه بر استمرار خدمات آموزشی، مشاوره ای و مددکاری اجتماعی خود تلاش کرده است تا از طریق شبکه شاد و دیگر ظرفیت‌های موجود، زیرساخت‌ها و تمهیدات لازم را برای کمک به ارتقای سلامت روان دانش‌آموزان فراهم کند. برای این موضوع، ضمن برگزاری کارگاه‌‌های آموزشی از طریق شبکه شاد و نیز انتشار محصولات فرهنگی و کمک آموزشی، مشاوران و مراکز مشاوره آموزش و پرورش آخرین وضعیت سلامت روان دانش‌آموزان را رصد و خدمات مورد نیاز را به آنان ارائه می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار