معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی:

110 هزار نفر در استان بی سواد هستند

۹۵/۶ درصد جمعیت استان و ۹۷/۵درصد از جمعیت تبریز باسواد هستند/ نهضت سواد آموزی، انقلابی در دل انقلاب اسلامی ایران است

تبریز(پانا) - معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی عنوان کرد نهضت سواد آموزی، انقلابی در دل انقلاب اسلامی ایران است که به آرمان ها و اهداف والای انقلاب دست یافته است و هدف برتر نهضت سوادآموزی کشور رساندن سطح آگاهی جامعه و مردم ایران به حد عالی و رسیدن به بصیرت کافی برای ادامه زندگی است.

کد مطلب: ۱۱۴۹۹۸۹
لینک کوتاه کپی شد
110 هزار نفر در استان بی سواد هستند

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در گفت و گو با پانا ضمن تبریک روز سواد آموزی گفت: بر اساس آخرین سرشماری قبل از انقلاب که در سال 55 انجام شده بود، 45 درصد جمعیت کشور و 36 درصد جمعیت استان ما جزو گروه باسواد بودند. امام خمینی(ره) با مشاهده آمار و ارقام سرشماری ها تصمیم گرفتند نهضت سواد آموزی را که یکی از ضرورت های مهم انقلاب بود، ایجاد کنند.

وی افزود: در آذربایجان شرقی همانند سایر استانها، به فرمان حضرت امام(ره) که فرمودند: «تمام بی سوادان برای یادگیری و تمام با سوادان برای یاد دادن به پا خیزند» جامهٔ عمل پوشاند. تاکنون اقدامات متعددی برای آموزش و سواد آموزی بیسوادان انجام گرفته است و در سایه این اقدامات طبق آخرین آماری که در سال ٩٨ استخراج شده است، حدود 95/6 درصد جمعیت کل استان با سواد و ۴/۴ درصد در بازه سنی ١٠ الی ۴٩، در سطح بی سوادی بودند.

صادقی با اشاره به اینکه اکثر افرادی که در گذشته بی سواد بودند جذب شده اند، ادامه داد: اکنون سعی در جذب لایه های سخت بی سوادی داریم که به شدت مشکل شده است؛ هرچند همکاران ما در تمامی مناطقی که حتی یک نفر بی سواد وجود دارد آموزش دهنده در آن منطقه حضور یافته و آموزش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در موقعیتی قرار گرفته ایم که از یک طرف وجود لایه‌های سخت بی سوادی و از طرف دیگر محدودیت‌های ویروس منحوس کرونا، مسئولیت ما را با مشکل مواجه کرده است، زیرا نمی توانیم کلاس های حضوری را برگزار کنیم و در این صورت بی سوادان ما نیز با توجه به شرایط و وضعیتشان، نمی توانند از کلاس های مجازی به درستی استفاده کنند. بنابراین کار ما در این شرایط شدیدتر و سخت تر شده است.

نگذاریم امر آموزش در سواد آموزی تعطیل شود

صادقی افزود: بر اساس یک سال سهمیه ابلاغیه از طرف سازمان سواد آموزی کشور، همکاران در تلاشند امسال بیش از ۱۰۰ درصد در امر جذب سواد آموزی گام های اساسی بردارند.

وی در مورد تاثیر دو زبانه بودن در آموزش گفت: دو زبانه بودن در آموزش مجازی تاثیر مستقیم دارد، ولی در آموزش های حضوری تاثیر زیادی ندارد. احتمال دارد آموزش های کلاس سوادآموزی از بهمن ماه در شبکه آموزش شروع شود و با توجه به این عامل که آموزش ها به صورت زبان فارسی است، بعضی از سواد آموزانی که به زبان فارسی مسلط نیستند در این آموزش ها به مشکل برخواهند خورد. آموزش دهنده ها و همکاران ما تلاش می کنند تا از طریق تلفن، دیدار فرد به فرد با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی این خلع را پر کنند.

معاون سوادآموزی استان بیان کرد: مراکز یادگیری محلی از کارهای بسیار خوب در امر سواد آموزی از طریق نهضت سواد آموزی بوده است و اکنون طرحی در مراکز یادگیری وجود دارد که طرح «پیوند سواد و زندگی» نام دارد؛ به این معنا که سواد آموزان در کنار یادگیری آموزش های لازم در راستای سوادآموزی، مهارتهای لازم در امر زندگی را نیز بیاموزند. به عبارت دیگر حرفه آموزی در کنار سوادآموزی انجام شود.

وی ادامه داد: در استان ما ۱۶ مرکز یادگیری محلی وجود دارد که در تلاش هستیم این مراکز را به ۳۹ مرکز افزایش دهیم. به طوریکه حداقل در هر ناحیه و منطقه یک مرکز داشته باشیم و آموزش یارهای ما و سوادآموزان بتوانند در راستای اقتصاد خانواده هم حرکتی انجام داده و در کنار یادگیری درس با یادگیری حرفه در تامین درآمد آینده خانواده خود نقش مهمی ایفا کنند.

صادقی افزود: ما در تلاش هستیم بی سوادی افراد در سنین ۱۰ الی ۴۹ سال را از بین ببریم، اما عوامل دیگری باعث می شود به ازدیاد بی سوادی کمک کرد.

اجرای طرح «یک دانش آموز، یک معلم»

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانش آموزانی وجود دارد که به دلایل مختلفی مانند مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و مشکلات خانواده وارد چرخه آموزشی نشده اند یا قبل از اینکه مدرک پایه سوم ابتدایی را بگیرند، ترک تحصیل کرده اند. در این میان کودکان کار و کسانی که از هر لحاظ امکان دسترسی به آموزش ندارند هم در جامعه حضور دارند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان ادامه داد: عوامل آموزش و پرورش هم در تلاش بودند تا طرح «یک دانش آموز یک معلم» را اجرا کنند اما با این حال باز هم درصدی از دانش آموزان در چرخه آموزشی حضور ندارند و این تعداد در آینده همان بی سوادانی می شوند که نهضت سوادآموزی به آنها آموزش می دهد.

97/5 درصد از جمعیت شهر تبریز باسواد هستند

وی افزود: نمی توان گفت شهری از استان وجود دارد که عاری از بی سواد باشد. بر اساس سرشماری سال 95 تعداد 140 هزار نفر بی سواد در آذربایجان شرقی وجود دارد که فقط 30 هزار نفر آنها ساکن شهرستان تبریز هستند. البته همه این افراد ساکن استان نیستند؛ ممکن است مهاجرت کرده یا به دلیل اشتغال و مسائل دیگر از استان خارج شده باشند.

از سال 95 تا سال 98 حدود 30 هزار نفر در آذربایجان شرقی جذب سواد آموزی شده است، ولی با این حال در حال حاضر 110 هزار نفر بی سواد در استان وجود دارد.

صادقی با بیان اینکه از سال 95 تا سال 98 حدود 30 هزار نفر را جهت آموزش جذب کرده ایم و در حال حاضر 110 هزار نفر بی سواد در استان وجود دارد، ادامه داد: حدود 46 درصد جمعیت 10 الی 49 ساله استان ساکن شهر تبریز هستند و اصولا باید درصد بی سوادان شهر تبریز 46 درصد باشد؛ اما میانگین باسوادی این شهر از میانگین استان و کشوری بالاتر است و 97/5 درصد از جمعیت شهر تبریز باسواد هستند و فقط 30 درصد بیسوادان استان در تبریز هستند.

معاون سواد آموزی استان خاطر نشان کرد: افراد شاخصی هستند که در سوادآموزی تحصیل کرده اند و تحصیلات عالیه خود را نیز به اتمام رسانده اند. اینگونه افراد در دوران ابتدایی به دلیل مشکلات گوناگون ترک تحصیل کرده اند و اگر همه آحاد مردم و دستگاه ها و نهادهای مرتبط، بتوانیم تمام این افراد را شناسایی و جذب کنیم، این افراد در آینده از افراد تاثیرگذار در سرنوشت کشور خواهند شد.

۸۰ درصد زنان و ۲۰درصد آقایان در کلاس های سواد آموزی حضور می یابند

وی با بیان اینکه درصد بی سوادی میان زنان بیشتر از مردان است، در مورد علل افزایش بی سوادی بین زنان اظهار کرد: بیشتر بودن درصد بی سوادی بین زنان نسبت به مردان می تواند دلایل مختلفی مانند مسائل فرهنگی که از گذشته در جامعه بوده یا مخالفت خانواده ها از روی اعتقادات خود باشد که امروزه بنا به پیشرفت سواد در جامعه، سوادآموزی، اولویت اساسی خانواده ها است و باعث پیشرفت کشور نیز می شود.

صادقی در مورد تفاهم‌نامه هایی که با هدف سوادآموزی افراد مناطق محروم بوده است، تشریح کرد: حدود ۲۲تفاهم نامه جهت سوادآموزی برای افراد مناطق محروم با ادارات و ارگانهای مختلف داشته ایم. شهرداری ها، جهاد کشاورزی، بهزیستی، کمیته امداد و اداره صنعت و معدن در راستای از بین بردن بی سوادی در جامعه از جمله اداراتی هستند که با ما تفاهم نامه دارند.

حضور آموزش دهنده ها در خانه های معلولان

صادقی اظهار کرد: معلولین آموزش پذیر که قادر به حضور در کلاس ها نیستند، آموزش دهنده های ما برای تدریس در خانه های آنها در هر ساعتی از شبانه روز که خانواده معلول صلاح بدانند، حضور پیدا می کنند و به هر معلول یک آموزش دهنده اختصاص داده می شود.

وی افزود: از تمامی دستگاه ها و مردم خواهشمندم به عنوان تکلیف شرعی و به دلیل علاقه خود به کشور و اینکه می خواهیم کشورمان از کشورهای پیشرفته جهان شود، احساس مسئولیت کنیم تا بتوانیم جهت عملیاتی کردن تفاهم نامه هایی که در نظر گرفته شده، گام های اساسی برداریم.

معاون سوادآموزی استان در مورد نحوه استخدام و پرداختی‌های آموزش یاران گفت: استخدام تابع قوانین و مقررات کشور است و جهت جذب آموزش دهندگان با موسسات خصوصی قرار داد می‌بندیم که به تعداد قبولین سواد آموزهایشان به آنها حقوق پرداخت شود. افرادی که قبل از سال ۹۱ در کلاس های سوادآموزی شرکت داشتند و با نهضت سوادآموزی همکاری کرده بودند، آموزش و پرورش آنها را به صورت حق التدریس جذب می کند و در حال حاضر سعی در کامل کردن پروسه استخدام این افراد داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار