معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش استان کرمان:

نباید به دنبال ساده انگاری مشکلات باشیم که تهدیدی برای مدیریت و تله ای برای هر مدیر است

کرمان(پانا) - معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش استان کرمان در نشست مجازی مدیرکل و اعضای شورای معاونان اداره کل با اعضای شورای معاونان آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان کرمان، گفت همه الزامات حاکم بر مدرسه حقیقی، بر مدرسه مجازی در شبکه شاد هم حاکم است.

کد مطلب: ۱۱۴۹۹۸۶
لینک کوتاه کپی شد
نباید به دنبال ساده انگاری مشکلات باشیم که تهدیدی برای مدیریت و تله ای برای هر مدیر است

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، حسین براهویی ضمن گرامیداشت یاد جان باختگان 5 دی 82 در شهرستان بم و تبریک میلاد حضرت عیسی (ع) گفت: بر اساس آیه 285 از سوره بقره، مومنان کسانی معرفی شده اند که به خدا، فرشتگان خدا، کتب و پیامبران خدا ایمان دارند، پس یکی از لوازم مسلمانی، ایمان به پیامبران بزرگ است.

وی همچنین به فرازهایی از سخنان حضرت عیسی (ع) اشاره کرد و گفت: طبق فرمایش پیامبر بزرگ عیسی مسیح در محبت به دیگران نباید انتظار پاداش متقابل داشته باشیم، نباید درباره دیگران داوری کنیم تا داوری نشویم چرا باید پرکاهی در چشم برادرمان ببینیم اما کنده ای را در چشم خود نبینیم؟ که همه این ها آموزه هایی برای ماست تا زندگی بهتری داشته باشیم.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش استان کرمان گفت: ما همیشه به یک پشتوانه نظری برای فعالیت هایمان نیاز داریم یعنی یک مدیر نمی تواند بی نیاز از مطالعه باشد، در شرایط بحران کرونا با عدم قطعیت مواجهیم، باید اقتضائات این وضعیت را در کار خود بررسی کنیم، عدم قطعیت ها را نباید به قطعیت تبدیل کرد، چون بعضی از متغیرها تغییر می کنند ما نباید متغیرهای ثابت را با متغیرهای وابسته یکسان بدانیم.

براهویی گفت: نباید به دنبال ساده انگاری مشکلات باشیم که تهدیدی برای مدیریت و تله ای برای هر مدیر است بلکه باید اندازه و حجم مشکلات را بررسی و تحلیل کنیم با همان درکی که از مشکل داریم نباید با نگاه ثابت به آن نگاه کنیم، شرایط بحرانی کرونا را باید عمیق ببینیم، کسانی که مشکلات آموزش و پرورش را ساده می انگارند، دچار توهم هستند.

وی گفت: موضوع روندها بسیار مهم است، برای این که روند امور را اصلاح کنیم به سه مولفه نیاز داریم، یکی غیر قابل پیش بینی بودن است مانند شرایط کرونایی که با همان وضعیت عدم قطعیت باید پیگیری شود، بعضی از پارامترها تغییر چندانی ندارند و به واقعیت پایداری تبدیل شده اند که با شرایط قبلی ادامه می یابند و بعضی از مولفه ها هم تغییر می کنند اما تغییراتشان قابل پیش بینی است.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش استان کرمان گفت: این روندی که امروز در کشور ما و در جهان حاکم شده دیجیتالی شدن زندگی است که آموزش هم جزئی مهم از زندگی ماست که امروز آموزش ما ترکیبی شده، برنامه ها تک ساحتی نیستند بلکه هم پوشانی دارند، حاکمیت گوشی هوشمند، توسعه شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، روند یک پارچه شدن ابزارها و...انواعی از روندهای حاکم هستند که مدیر یک مجموعه باید از همه بیشتر در بحث فضای مجازی تسلط داشته باشد و با تحلیل دقیق، ضرورت های کاری را پیاده کند.

براهویی به مهارت حل مساله هم اشاره کرد و گفت: برای یافتن راه حل، مساله را باید بشکنیم، گاهی مسائل صورت بندی نمی شوند، توانایی خود را در استنتاج از داده ها، شواهد، آمار و ارقام با تفکر مبتنی بر ریاضی باید تقویت کنیم، همین طور مهارت انتخاب گزینه ای که ارجح است، مدیر توانا در واکنشی سریعکه این موضوع را پیاده می کند، گزارش ها نباید انفعالی باشند.

وی به تبیین انواع تفکر پرداخت و گفت: تفکر خلاق به این معنی است که زمینه را برای تولید ایده، گزینه و راه حل های متعدد در پرتو خرد جمعی فراهم کنیم، اعلام مشکل مقدمه هم نیست چه برسد به راه حل، مساله را اگر شناسایی کردیم وظیفه داریم راه حل را هم شناسایی کنیم، تفکر انتقادی که باید شناسایی سوگیری ها را بیاموزیم باید ارزیابی نقادانه ای به همه گزارش ها داشته باشیم، تفکر سیستمی یعنی تفکری که مبتنی بر علت و معلول باشد و تفکر راهبردی یا تفکر کاربست ایده ها که مدیر موفق با یک فرایندسازی باید بتواند ایده ها را پیاده کند.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش استان کرمان در خصوص اطلس یادگیری گفت: نام دیگر اطلس، خودنما است، اطلس امری متغیر است که مرتب باید به روز شود چون دانش آموزانی هستند که یک ماه قبل گوشی نداشته اند الان دارند یا از تلویزیون استفاده نمی کردند الان برنامه ها را از تلویزیون دنبال می کنند.

براهویی گفت: هر جا حقوقی هست تکلیفی هم هست، آموزش اصولی، درست و موثر از تکالیف آموزش و پرورش است، از حقوق دانش آموزان این است که از هر روش ممکن، برایشان آموزش مطلوب و کیفی فراهم کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار