اعرافی در پانزدهمین نشست «گفتگوی هفته»:

برنامه ۵ ساله همکاری حوزه علمیه با آموزش و پرورش در ۴۰ محور

تهران (پانا) - مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور نقش آموزش و پرورش را یک نقش اساسی و بنیادین برای ساختن آینده انسان‌ها دانست.

کد مطلب: ۱۱۴۹۸۹۰
لینک کوتاه کپی شد
برنامه ۵ ساله همکاری حوزه علمیه با آموزش و پرورش در ۴۰ محور

پانزدهمین نشست «گفتگوی هفته» با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دو سویه بین وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها در بستر شبکه آموزش دانش‌آموزی (شاد) برگزار شد.

حجت الاسلام علیرضا اعرافی در این نشست از ابتکارات و خلاقیت‌های آموزش و پرورش در دوران کرونا تشکر و بر اهتمام حوزه‌های علمیه و روحانیت در سراسر کشور نسبت به تعلیم و تربیت و اعلام همراهی و هم افزایی و آمادگی همکاری با تعلیم و تربیت کشور تاکید کرد.

وی بیان کرد: گرچه در حوزه علم و فرهنگ 3 ضلع اساسی آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه‌های علمیه نقش بنیادی در ساختن آینده انسان را دارند اما آموزش و پرورش پایه اساسی نسبت به تمام ارکان دیگر است این جایگاه رفیع و نقش بنیادین برای همه ما قابل احترام است و ما را موظف به همکاری می‌کند.

حجت الاسلام اعرافی با اشاره به برخی از سخنان امام علی (ع) در نهج البلاغه به بیان نکاتی پیرامون عرصه مدیریت تعلیم و تربیت پرداخت و افزود: مدیریت در حوزه تعلیم و تربیت نیازمند دانش افزایی پیوسته است. یک مدیر در حالی که باید بر کارخود متمرکز باشد باید رویکردی جامع و فرابخشی نیز داشته باشد.

وقتی تعلیم و تربیت دینی مدنظر باشد بر لایه‌های پیچیدگی آن افزوده می‌شود

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تاکید براینکه وقتی مدیریت منابع انسانی در قلمروی تربیت قرار بگیرد بر پیچیدگی‌های آن افزوده خواهد شد گفت: وقتی تعلیم و تربیت دینی مدنظر باشد بر لایه‌های پیچیدگی آن افزوده می‌شود لذا ضرورت ابتکار، خلاقیت و نوآوری مدیران در عرصه‌های مختلف تاکید می‌شود.

وی کلیشه‌ای شدن در عرصه مدیریت آموزشی را سمی مهلک دانست و عنوان کرد: باید مدیر توانایی برانگیختن شور و نشاط در مجموعه را داشته باشد؛ مدیری که بتواند شور و انگیزه جدیدی بیافریند و افراد را در مسیر اهداف خود به نشاط روزافزون وادارد موفق است.

حجت الاسلام اعرافی تاکید کرد مدیر باید نمادی از صمیمیت و قاطعیت باشد. اگر توازن نداشته باشد نمی‌تواند در کار بزرگ تعلیم و تربیت موفق باشد؛ شرط ضروری برای معلم و مدیر در سطوح مختلف، عشق به تربیت، است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: یک مدیر باید نگاه متوازن به تمام قلمروهای کاری خود داشته باشد. قدرت تعامل و بسیج امکانات، همگرایی درون دستگاهی و فرادستگاهی نیز بسیار مهم است. طراحی برنامه‌های منطقه‌ای و برش خورده از راهبردهای کلان سند تحول بنیادین نیز باید مورد توجه مدیران عرصه تعلیم و تربیت قرار گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت پایه‌ریزی منابع پایدار گفت: باید منابع پایداری برای اجرای رشته‌ها و فعالیت‌های گوناگونی که در بودجه‌های دولتی نمی‌گنجد پیش بینی کرد. معماری فضای فیزیکی مدارس نیز نکته حائز اهمیتی است و هنر و ادبیات نیز در تثبیت مبانی فکری و معرفتی، مبانی انقلاب اسلامی و سندتحول بنیادین موثر است.

به گفته حجت الاسلام اعرافی طرح‌های امین و روشنا طرح‌های مهمی هستند که آموزش و پرورش آنها را دنبال می‌کند. وی اعلام آمادگی کرد تا همکاری برای توسعه طرح امین صورت گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه باید به شدت مراقب باشیم که طرح امین، درست اجرا شود افزود: در کنار این موضوع، اخیرا طرح حبل‌المتین در حوزه طراحی شده است و بسته‌های آموزشی دارد که فراتر از آموزش‌های متعارف است.

ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش بسیار بزرگ است

وی با بیان اینکه همه نهادها و دستگاه‌ها باید در یک استان، پیوست آموزش و پرورشی برای برنامه‌های خود داشته باشند عنوان کرد: ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش بسیار بزرگ است و مدیران استانی می‌توانند از این ظرفیت به نحو ویژه‌ تری بهره برداری کنند.

حجت الاسلام اعرافی درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش گفت: با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره بحث مهدها و پیش دبستانی‌ها باید آمادگی کامل‌تری در آموزش و پرورش و ستادهای همکاری داشته باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: اسناد جامع حوزه علمیه آماده شده و بیش از ۱۰۰ طرح مهم در حال نهایی شدن یا اجرا است. حوزه علمیه هیچگاه ادعا نداشته جای دانشگاه را بگیرد اما باید مکمل باشیم و در حدود ماموریت‌های خود حرکت کنیم.

تربیت معلمان

وی درباره توسعه آموزش‌های کاربردی مهارتی گفت: برای اولین بار درس‌های اجتهادی در قلمروهای جدید در حال شکل گیری است لذا باید حتما ظرفیت‌های خود را جهت تولید محتوای متناسب با آموزش و پرورش افزایش دهیم. در زمینه تربیت معلمان که به شکل دقیق و سنجیده و با نظارت خود آموزش و پرورش باشد تعاملات خوبی برقرار شده است.

وی ادامه داد: در طرح گفتمان ملی انقلاب اسلامی بیش از 5 هزار اثر برگزیده در قلمروهای دانشی گوناگون شناسایی و طبقه بندی شد و می‌تواند با دستگاه‌های علمی و پژوهشی آموزش و پرورش ارتباط جدیتری برقرار کند.

حجت الاسلام اعرافی پیشنهاد کرد به سمت ایجاد یک مرکزپژوهشی مشترک و قدرتمند حرکت کنیم وی گفت: در طرح آمایش حوزه، یکی از قلمروهای مهم پیش بینی شده آموزش و پرورش است و به یک برنامه پنج ساله رسیده ایم که دارای ۴۰ طرح و محور است و حدود ۱۵ مورد آن استانی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار