در نشست ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا صورت گرفت؛

واکنش رئیس‌جمهوی به حاشیه‌های خرید واکسن کرونا

تهران (پانا)‌ - رئیس‌جمهوری با انتقاد از رویکرد رسانه‌های ضد ایرانی به ویژه در وضعیت مرتبط با واکسن کرونا و پررور خواندن آن‌ها، خطاب به مردم تاکید کرد از ماه‌های اولیه کرونا، یکی از مهمترین مسائل موردنظر ما واکسن بوده است، هم دنبال خرید واکسن مطمئن بوده‌ایم و هم تلاش کرده‌ایم واکسن درست کنیم. تمام تبلیغات رسانه‌های ضدایرانی ناروا و نادرست است. 

کد مطلب: ۱۱۴۹۷۰۸
لینک کوتاه کپی شد
واکنش رئیس‌جمهوی به حاشیه‌های خرید واکسن کرونا

حسن روحانی روز شنبه در پنجاهمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به شیوع ویروس جهش یافته در برخی کشورهای اروپایی به ویژه انگلستان از مسوولان ذیربط خواست برای جلوگیری از ورود این ویروس به کشور، مراقبت‌ها را بویژه درخصوص مسافرانی که از مناطق آلوده وارد کشور می‌شوند، افزایش دهند.

رئیس‌جمهوری گفت: در برخی کشورها، پروازها قطع و مراقبت‌ها بیشتر شده است. ورودی‌ها را خیلی باید مراقب باشیم تا به این ترتیب این ویروس جهش یافته دو مرتبه مردم و جامعه را گرفتار نکند.

روحانی همچنین به مساله ضرورت پرهیز از تجمعات به عنوان یکی از عوامل شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: الحمدالله در زمینه ماسک، تقریباً به صورت یک کار معروف در کشور، همه به آن عمل می‌کنند و موضوع رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و پرهیز از شب‌نشینی‌ها را هم تا حدی مراعات می‌شود. ولی باید مراقب تجمعات باشیم حال این تجمعات دینی، ملی و یا مسایل مهم در کشور باشد. ما در یک شرایط عادی نیستیم بلکه در یک شرایط کرونایی هستیم و باید مراقبت و مواظب باشیم مخصوصاً ایامی که پیش رو داریم مخصوصاً ایام شهادت صدیقه کبری(ع) که مردم نسبت به خاندان رسالت عشق می‌ورزند و حق آن‌هاست اما در عین حال مراعات پروتکل‌ها هم وظیفه شرعی و ملی ماست و این همانی است که آن بزرگوارها هم از ما همین را می‌خواهند و این را باید کاملاً مراعات کنیم.

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جوسازی‌های اخیر انجام شده درخصوص موضوع واکسن کرونا، گفت: رسانه‌های ضدایرانی که اتفاقاً خیلی هم پررو هستند هر روز از یک موضوع و بهانه‌ای برای موج‌سواری استفاده می‌کنند که البته خیلی زود هم متوجه می‌شوند که اشتباه کرده‌اند. این روزها هم موضوع واکسن کرونا را بهانه کرده و مسأله خرید واکسن خارجی انتقال پول و تولید واکسن در داخل ایران را بهانه قرار دادند. مردم بدانند ما از همان روزهای اولیه شیوع کرونا یکی از مسایل مهم مورد نظر، واکسن این بیماری بود و همه تلاش‌ها در کشور بر این مبنا بود که همزمان با تلاش برای تولید داخلی واکسن، فعالیت‌ها در زمینه خرید واکسن مطمئن خارجی هم متمرکز شود.

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه تمام این تبلیغات انجام شده درخصوص موضوع واکسن کرونا در ایران نادرست و نارواست، خاطرنشان کرد: ایران حتماً به دنبال واکسن داخلی است و همزمان برای خرید واکسن مطمئن خارجی نیز تلاش می‌کنیم. حتماً هم آمریکایی‌ها در این راه مانع ایجاد کردند نه تنها در رابطه با خرید واکسن، بلکه در مورد هر چیزی که بخواهیم بخریم و وارد کشور کنیم، آثار خباثت و رذالت آمریکا را در آن می‌بینیم.

روحانی با اشاره به اقدامات انجام شده برای خرید واکسن نهاد هماهنگ‌کننده تلاش‌های جهانی برای دسترسی کشورها به واکسن کووید ۱۹ (کواکس) گفت: پول لازم برای خرید را آماده کردیم، اما آنها گفتند برای پرداخت ابتدا باید اوفک موافقت کند به دنبال انتقال پول از یک کشور دیگر بودیم باز اعلام کردند که پول ابتدا باید به یک بانک آمریکایی منتقل شود وقتی شما به دزدی معروف هستید چگونه می‌توانیم به شما اعتماد کنیم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مردم فکر نکنند ما مشکل نداریم، اظهار داشت: اینکه مقام معظم رهبری فرمودند تحریم را بی‌اثر کنید نه به صورت ساعتی بلکه لحظه به لحظه و در روند صادرات و خرید هر کالایی از خارج این کار را انجام می‌دهیم.

روحانی با تأکید بر اینکه با همه توان و تلاش اقدامات لازم برای تأمین اعتبار خرید واکسن و انتقال آن انجام شده است، گفت: هر جایی که واکسن مورد اعتماد وجود داشته باشد، حتماً تهیه خواهیم کرد و در این رابطه هم وسیله انتقال را داریم و هم وسیله نگهداری آن فراهم شده است.

رئیس‌جمهوری در عین حال تأکید کرد: آماده نیستیم مردم کشورمان دوره آزمایشی یک واکسن غیرمعتبر را طی کنند و اگر یک شرکتی در نظر دارد مرحله تست واکسن خود را انجام دهد وزارت بهداشت ما چنین کاری را انجام نخواهد داد.

روحانی با تأکید بر اینکه تحریم برای واردات هر چیزی به کشور از جمله دارو و واکسن مشکل ایجاد کرده و ما در خرید مشکل داریم، گفت: حتماً از مشکل عبور خواهیم کرد و تحریم را بی‌اثر می‌کنیم.

رئیس‌جمهوری در همین رابطه به لوایح چهارگانه دولت اشاره کرد و گفت: دولت 4 لایحه ارایه کرده که 2 لایحه تصویب و 2 لایحه هنوز تصویب نشده است دلمان می‌خواهد 2 لایحه باقیمانده هم تصویب شود. البته مشکلات مانع از فعالیت و اقدامات ما نیست، ممکن است کار با کمی تأخیر انجام شود، اما از مشکل عبور خواهیم کرد.

روحانی در ادامه تأکید کرد: نکته مهم دیگر این است که بعد از خرید و وارد شدن واکسن خارجی به کشور، وزارت بهداشت با دقت گزارش دهد که چقدر واکسن وارد شده و به چه کسانی تزریق شده است که ابهامی در این زمینه وجود نداشته باشد. اولویت‌ها برای واکسیناسیون نیز مشخص است به طوری که سالمندان، بیماران زمینه‌ای و کادر درمان در اولویت واکسیناسیون هستند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دشمنان ما هر روز به دنبال بهانه و سوء‌استفاده هستند، گفت: موضوعات مربوط به واکسن به صورت دقیق توسط وزارت بهداشت باید به مردم توضیح داده شود.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع افزایش آلودگی هوا و ذرات معلق در فصل زمستان اشاره کرد و گفت: وضعیت آلودگی هوا و تأثیر آن در تشدید بیماری بسیار مهم و قابل توجه است. در مورد آلودگی هوا قانون مشخص داریم در جلسه امروز ستاد ملی کرونا هم تصمیمات لازم برای کاهش آلودگی هوا که موجب تشدید بیماری می‌شود، اتخاذ شد.

رئیس‌جمهوری در ادامه افزود: پاندمی کرونا عادی و طبیعی نبوده و نیست و تمام ابعاد زندگی مردم در کشورهای مختلف دنیا اعم از اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، آموزشی، کسب و کار و صادرات و واردات اثرگذاشته است و برای اینکه تأثیر این بیماری را کاهش دهیم و آن را مهار و کنترل کنیم، نیاز به همکاری و هماهنگی همه جانبه داریم.

روحانی با قدردانی از همه کسانی که در راه مقابله با ویروس کرونا و مهار این بیماری تلاش کردند، گفت: تنها راه این هماهنگی، یکصدایی و هم‌افزایی است که ما را به نتیجه خواهد رساند.

رئیس‌جمهوری تغییر سبک زندگی را یکی از آثار شیوع ویروس کرونا در جوامع عنوان کرد و گفت: حتی بعد از پایان این بیماری نیز بخش‌هایی از تغییر سبک زندگی از جمله توجه ویژه مردم به بهداشت، پایدار خواهد بود و همچنین رشد و توسعه فضای دیجیتال و دولت الکترونیک یکی از مزایای این دوره بوده که توجه به آن ادامه خواهد داشت.

روحانی در بخش پایانی سخنان خود، با بیان اینکه ویروس کرونا پس از گذشت یکسال از عمر آن در جهان متأسفانه هنوز ضعیف نشده و همچنان با جهش‌هایی همراه است، گفت: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی همچنان باید با جدیت در دستور کار ما باشد و بهبود مقطعی شرایط منجر به عادی‌انگاری نشود.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امید ما به آینده باید تقویت شود، گفت: مردم را نباید مأیوس و ناامید کنیم به هر حال بشریت بر این ویروس با تهیه واکسن و داروی مطمئن غلبه خواهد کرد و همچنین تولید را باید با قدرت و سرعت ادامه دهیم و تقویت بهداشت و درمان از نظر تجهیزات و تأمین نیروی انسانی مد نظر ما باشد تا از این ایام سخت به سلامت عبور کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار