بهینه سازی فرآیند یاددهی یادگیری برای افزایش کیفیت تدریس معلمان در فضای مجازی

تهران (پانا) - مرتضی سمیعی عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در مقاله ای با عنوان «بهینه سازی فرآیند یاددهی یادگیری برای افزایش کیفیت تدریس معلمان در فضای مجازی» به مقتضیات آموزش‌های مجازی پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۴۹۷۰۳
لینک کوتاه کپی شد
بهینه سازی فرآیند یاددهی یادگیری برای افزایش کیفیت تدریس معلمان در فضای مجازی

به گزارش پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، متن مقاله سمیعی به شرح زیر است:

این روزها همه جهان و کشور ما با پدید کرونا مواجه شده است، این پدیده بخش های مختلف از جمله آموزش و پرورش را تحت تاثیر قرار داده است.بحران کرونا مدارس کشوررا تعطیل کرده است و باعث شده که آموزش دانش آموزان از مدرسه به خانه منتقل گردد. آموزش های حضوری جای خود را به مجازی داده است.این امر باعث شد نقش معلمان به تبع آن دچار دگرگونی زیاد گردد. معلمان در اجرای نقش جدید ودرتدریس در فضای مجازی با چالش های زیادی روبه رو هستند.در عصری چنین شگفت انگیز در آموزش دانش‌آموزان نباید به روش‌ها و راهبردهای ساده یادگیریبسنده کرد.

از دیر باز روان‌شناسان تربیتی تلاش داشتند تا مهارت دانش آموزان را در کنار آمدن با مسائل یادگیری تقویت نمایند و خود کنترلی آنها را افزایش دهند و خود انعکاسی سازنده را تشویق نمایند(بیریور و یوگستر[1]،2018). در تعلیم و تربیت مرسوم حجم بالایی از اطلاعات به دانش آموز منتقل می‌شود ولی دانش آموزان در بطن آموزش نبوده، احساس ارزش و خودباوری ندارند (حیدری، ایمین تاغانی و شیروانی شیری،1393) .از این رو دانش آموزان انگیزه و خودباوری لازم را ندارند. در نظام آموزشی فعلی کتاب‌ها، نمره‌ها و امتحانات مهم‌تر از دانش آموزان است و یادگیرندگان به عنوان محور و اساس برنامه‌های آموزشی فراموش شده‌اند (راید، تورت و چارتز[2]،2016).معلمان در تدریس خود اندیشه‌ها را آموزش می‌دهند، اما چگونگی اندیشیدن و یادگرفتن را آموزش نمی‌دهند. (ویکچیو و دیگران[3]،2016). یادگیرندگان از معلومات اشباع می‌شوند، اما انگیزه آموختن آنها گرفته می‌شود. (کازان[4]،2018؛ به نقل ازنیک پی و دیگران)) لذا باید ایده‌آل‌ترین شرایط را برای یادگیری و آموزش، به منظور تسهیل و بهبود فرایند یادگیری دانش آموزان فراهم گردد(آهنچیان، ارفع، بهمن آبادی و علائی،1393؛) از آنجا که روش‌های سنتی تدریس و یادگیری، دیگر جوابگوی نیازهای تربیتی شرایط حاضر و آینده نیست.

با دگرگونی شرایط موجود بیش از گذشته طرح درس ها وروش های تدریس مورد استفاده معلمان دچار چالش شده و ادامه این نوع تدریس به ویژه درآموزش مجازی چندان موثر نبوده و انگیزه لازم را برای یادگیری در دانش آموزان ایجاد نمی کند . لازم است معلمان با طراحی آموزشی متناسب با آموزش مجازی از راهبرد های تدریس جدید استفاده نمایند. چنانچه معلمان از مهارت لازم برای طراحی آموزشی و راهبرد های تدریس آموزش های مجازی برخوردار شده و در تدریس خود به کار گیرند، تحقق هدف های یادگیری می تواند به اندازه آموزش های حضوری و حتی بیش از آن محقق گردد.

یادگیری دانش‌آموزان یکی از شاخص‌های مهم در ارزیابی آموزشی است به طوری که تمام کوشش‌ها و کنش‌های نظام آموزشی در جهت جامه عمل پوشاندن به این امر است. مسئله موفقیت یا عدم موفقیت در امر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از مهمترین دغدغه‌های هر نظام آموزشی است. از جمله مهترین نگرانی‌های مسئولان آموزش و پرورش و خانواده‌های دانش آموزان، در شرایط کرونا و تعطیلی مدارس یادگیری و جلوگیری از افت تحصیلی دانش‌آموزان است. به زعم بسیاری از متخصصان تعلیم وتربیت در وضعیت موجود یادگیری دانش آموزان تا حد زیادی به باور آنها در خصوص توانایی‌ها و روش های تدریس معلمان در آموزش مجازی بستگی دارد . بررسی‌ها نشان می‌دهد که یادگیرندگان موفق کسانی هستند که از راهبردهای خودتنظیمی استفاده می‌کنند(مارش، استینگلس و دیگران،2018). پینتریچ(1999 نقل از وفا، ابراهیم قوام و اسدزاده،1393) یادگیری خودتنظیمی را شامل راهبردهایی می‌داند که دانش آموزان از آن برای تنظیم شناخت و کنترل یادگیری خود استفاده می‌کنند.

موضوعی که در شرایط یادگیری مجازی بیش از گذشته می تواند مورد توجه قرار گیرد. بنابراین خودتنظیمی یکی ازمقوله‌هایی است که به نقش فرد در فرآیندیادگیری و به ویژه یادگیری مجازی توجه دارد. اصل اساسی یادگیری خودتنظیمی این است که دانش‌آموزان هنگامی که خود مسئول یادگیری‌شان هستند، به طور موثرتری یاد می‌گیرند(زیمرمن،2017). بر اساس.می توان نتیجه گرفت اگر دانش آموزان باور داشته باشند که با تلاش قابل قبول می‌توانند یاد بگیرند، تلاش بیشتری کرده و در مواجهه با مشکلات پافشاری بیشتری می‌کنند. همچنین تمرکزخود را برحل مساله کرده و احساس آرامش و رضایت بیشتری از یادگیری خواهند داشت. بهره گیری از این راهبرد و راهبرد های دیگر فعال در یادگیری در آموزش مجازی بیش از گذشته برای دانش آموزان مفید و موثر خواهد بود لذا انتظار می رود معلمان برای تقویت آن در دانش آموزان در فر آیند یاد دهی_ یادگیری و راهبرد های تدریس مجازی مورد توجه قرار دهند. بدین منظور فرآیند یاد دهی _یادگیری و راهبرد های تدریس فعال و مراحل و گام های طراحی آموزشی موثر در آموزش مجازی به شرح ذیل تعریف و تبیین می شود:

فرآیند یاددهی یادگیری آموزش مجازی

برای ثمربخشی بیشتر آموزش های مجازی به عنوان یک رویکرد نوین وپرکاربرد در این روزها توجه به طراحی آموزشی بسیار ضروری است. هدف از طراحی آموزشی پیش‌بینی و نظم دادن به فرصتها و استفاده بهینه از شرایط و امکانات در فرایند یاددهی_ یادگیری است . معلمان برای طراحی آموزشی باید کلیه درونداد ها و امکانات موجود در موقعیت را بررسی و مجموعه فعالیت های یادگیری لازم برای تحقق اهداف و ثمر بخشی یادگیری پیش‌بینی و تنظیم کنند.

عناصر اصلی یاددهی یادگیری درآموزش مجازی

1-ظرفیت و ویژگی های یادگیرنده

برخی از خصوصیات ذاتی یادگیرنده (دانش آموزان) به عنوان یک انسان است که معلمان در فرآیند آموزش باید مد نظر قرار دهند:

• انسان دارای فطرت الهی است. (جویای همه ی مراتب کمال است)

• انسان ذاتاً اجتماعی است.

• انسان همواره در موقعیت است و می تواند آن را درک و تغییر دهد.

• انسان توانایی شناخت دارد. (تعقل و تفکر)

• انسان دارای عواطف متعدد می باشد.

• انسان موجودی آزاد و صاحب اختیار است.

• انسان دارای استعدادهایطبیعی متنوع و عواطف و تمایلات گوناگون است.

• (لذا ضمن داشتن طبیعت و فطرت مشترک، دارای خصوصیات متفاوت اند)

2-عوامل موثر بر یادگیری بهتر( پردازش گری مغز)

· برانگیختن همه حواس

· ایجاد فضای یادگیری فاقد استرس و درجه ای از دشواری

· ارائه مجموعه ای از چالش ها

· فراهم آوردن فرصت و فعالیت هایی برای تعامل با دبیر و همکلاسی ها

· ایجاد فضای لذت بخش به منظور تسهیل اکتشاف

· فراهم آوردن زمینه مشارکت فعال برای یادگیرنده به جای مشاهده گری منفعل

3-شرایط یادگیری دانش آموزان در فضای مجازی

• ایحاد هماهنگی سرعت یادگیری

• فراهم کردن شرایط رشد ذهن دانش آموزان

• ایجاد فضای روانی یادگیری

• تعامل اجتماعی

• شخصی سازی

• رشد خود آفرینی خلاق

• مفهوم سازی به مفهوم آموزی

• یادگیری پروژه محور به جای حافظه محور

4-شخصی سازی یادگیری

• رشد ذهنی ( از طریق فعالیت های چالشی و خلاقانه )

• رشد اجتماعی ( منابع و امکانات برای اجرای برنامه ها و پروژه ها )

• حمایت عاطفی و روانی خانواده و مدرسه

روش و مراحل تهیه طراحی آموزشی در فضای مجازی

برای طراحی آموزشی الگوهای مختلفی وجود دارد اما همه آنها به نوعی درشش گام اساسی به شرح زیر تحلیل و خلاصه می شوند:

گام اول تنظیم هدفهای آموزشی یا هدف های یادگیری

گام دوم : تعیین محتوی و فعالیت های یادگیری

گام سوم: تعیین موقعیت وفرصت های یادگیری

گام چهارم: تعیین فعالیت های علمی و عملی

گام پنجم: راهبرد های آموزشی

گام ششم : تعیین نوع ارزشیابی

گام اول تنظیم اهداف یادگیری

· هدف های مفید قابل وصول به طور کلی باید دارای چهار ویژگی باشد.

· هدفهای آموزشی یا اهداف یادگیری بیان‌کننده وضعیت مطلوب دانش آموزان در یک رویداد آموزشی است.

· هدف ها از نظر ماهیت و زمان تحقق متفاوت اند .گروهی نتایج نهایی یک فعالیت آموزشی را مشخص می‌سازند و برخی دیگر بیانگر نوع فعالیت در فرایند آموزش هستند.

· دانش آموز محور باشند.

· توصیفی از نتایج یادگیری باشند.

· شفاف وقابل فهم باشند.

· قابل مشاهده و اندازه گیری باشند.

هدفهای آموزشی یا اهداف یادگیری بیان‌کننده وضعیت مطلوب دانش آموزان در یک رویداد آموزشی است ، این هدف ها از نظر ماهیت و زمان تحقق متفاوت اند .گروهی نتایج نهایی یک فعالیت آموزشی را مشخص می‌سازند و برخی دیگر بیانگر نوع فعالیت در فرایند آموزش هستند.

معلم باید خود به خوبی از هدف های آموزشی هر درس مطلع باشد و این هدف ها را برای فراگیران کاملا شفاف نماید، مطالعه کتاب های راهنمای معلم، کتاب های درسی و مشورت با متخصصان برنامه درسی و یا همکاران با تجربه از راه های آگاهی درست از هدف ها است.

گام دوم : تعیین محتوی و فعالیت های یادگیری

در این مرحله معلم محتوی آموزشی موردنظر را مشخص و به آگاهی فراگیران می رساند، محتوی عبارت است از متن، تصویر یا فیلم وکلیپ و... وفعالیت های عملی، در کتاب های درسی محتوی به صورت درس به درس آمده است، معلم در نقش برنامه ریز درسی اختیار دارد تا این محتوی را در جهت تحقق مناسب تر هدف های یادگیری اصلاح و یا تکمیل نماید. این گام بخش بسیار مهم از طراحی آموزشی محسوب می گردد.

· در این مرحله معلم محتوی آموزشی موردنظر را مشخص و به آگاهی فراگیران می رساند.

· محتوی عبارت است از متن، تصویر یا فیلم وکلیپ و... وفعالیت های عملی

· در کتاب های درسی محتوی به صورت درس به درس آمده است.

· معلم در نقش برنامه ریز درسی اختیار دارد تا این محتوی را در جهت تحقق مناسب تر هدف های یادگیری اصلاح و یا تکمیل نماید.

گام سوم تعیین موقعیت و فرصت های یادگیری:

· پس از تعیین هدف های آموزشی یکی از مهمترین مراحل طراحی آموزشی ، تعیین فرصت یادگیری است در این مرحله معمولا پرسش های ذیل برای معلم مطرح می‌شود.

· چگونه باید فعالیت های دانش آموزان را سازماندهی کرده تا به هدف های آموزشی تعیین شده رسید؟

· مناسب ترین موقعیت برای انجام فعالیت های دانش آموزان کدام است؟

· پاسخ دادن به این پرسش ها نیازمند بررسی تعدادی از عوامل است که به مجموعه آنها تحلیل و تعیین موقعیت گفته می شود.

در این مرحله معلم باید پس از بررسی و یادداشت کلیه رخدادها و تجاربی که منجر به یادگیری می شوند آن دسته از رخدادها و تجاربی را که چندان ضروری به نظر نمی‌رسد حذف کند تا در نهایت مجموعه ای از فرصت های مناسب یادگیری برای رسیدن به هدف های آموزشی به دست آید. فرصت های یادگیری عبارت است از: به مجموعه فعالیت های معلم و دانش آموزان در یک زمان معین برای تحقق هدف رخداد آموزشی گفته می‌شود که معمولا شامل دو قسمت مهم فعالیت معلم و فعالیت دانش آموزان می شود. برخی نکات در این رابطه عبارت است از :-در تحلیل و تعیین موقعیت آموزشی باید به گونه هدفهای آموزشی را مرتب کنیم که ازیادگیری های ساده شروع گردد، معمولاً هدفهای آموزشی نهایی یا هدف های آموزشی مرحله ای با یکدیگر ارتباط دارند. به طور خلاصه:

• آن دسته از رخدادها و تجاربی را که چندان ضروری به نظر نمی‌رسد باید حذف شود.

• تعیین مناسب ترین موقعیت برای انجام فعالیت های دانش آموزان

• مرتب سازی محتوی برای یرای تحقق هدف های یادگیری ازساده به مشکل

• ایجاد ارتباط بین محتوی به نحوی که هدفهای آموزشی نهایی یا هدف های آموزشی مرحله ای یکدیگر مرتبط و در یک راستا باشند.

نشانگرهای مهم فرایند یاددهی_ یادگیری موقعیت محور

· فعال سازی تفکر

· کاوش و پژوهش

· هم اندیشی و کار تیمی

· عمل، تمرین، دست سازی ... (مغز، قلب و دست)

· ارتباط با عرصه (موقعیت های طبیعی، اجتماعی و فرهنگی)

· (ارتباط با مهارت های زندگی و دنیای کار)

· تولید باز تولید و تولید دانش

· ارزشیابی (تشخیصی، فرایندی و نتیجه محور)

· بهره گیری از فناوری آموزشی و محیط های واقعی یادگیری

· بهره گیری از مؤلفه ی انگیزش

· بهره گیری از اصل ارتباطات انسانی و اخلاقی

گام چهارم : تعیین فعالیت های علمی و عملی:

• برای تکمیل و تثبیت یادگیری ارایه فعالیت های یادگیری برای فراگیران بسیار ضروری است.

• این فعالیت ها شامل: پژوهش، دست ساز ها، تهیه فیلم، کلیپ آموزشی، انجام پروژه و... می باشد.

• برخی ویژگی های این فعالیت ها عبارت است از : فعال سازی تفکر، هم اندیشی و کار تیمی، بهره گیری از فن آوری های آموزشی، ارتباط با مهارت های زندگی و دنیای کار

گام پنجم: راهبرد های آموزشی

بهره گیری از روش های تدریس فعال موجب یادگیری اثربخش و ماندگار می گردد. مشخصه اصلی روش های فعال در مرکز و محور قرار داشتن یادگیرنده است، بنابر این تمرکز معلم بر فعال سازی دانش آموزان درفرآیند یاددهی_ یادگیری بسیار با اهمیت است. پرسش و پاسخ، ایجاد شرایط بحث و گفتگو . طرح موضوعات چالشی، واگذاری کشف راه حل ها به دانش آموزان برخی از راهکارهای فعال نمودن دانش آموزان در جریان آموزش است .تسلطمعلم برروش ها و فنون آموزشی یکی از ملاک های شایستگی معلمان به حساب می آید. در این رابطه برخی از نکات مهم عبارتند از :

• روش تدریس عبارت است از سازماندهی فرآیند یاددهی -یادگیری و ایحاد تعامل یا رفتارمتقابل معلم و شاگرد بر اساس طراحی منظم و هدفدار معلم برای ایجاد تغییر در رفتار دانش آموزان

• بهره گیری از روش های تدریس فعال موجب یادگیری اثربخش و ماندگار می گردد.

• روش فعال روشی است که در آن دانش آموزان در جریان یاددهی -یادگیری نقش فعالی بر عهده دارند .

• مشخصه اصلی روش های فعال در مرکز و محور قرار داشتن یادگیرنده است،

• تمرکز معلم بر فعال سازی دانش آموزان درفرآیند یاددهی_یادگیری اصل است .

• پرسش و پاسخ، ایجاد شرایط بحث و گفتگو، طرح موضوعات چالشی، واگذاری کشف راه حل ها به دانش آموزان برخی از راهکارهای فعال نمودن دانش آموزان درجریان آموزش است.

ویژگی های روش های تدریس فعال :

• قدرت بیان و استدلال شاگردان رشد می نماید .

• آموزش برای شاگرد دلچسب و لذت بخش می باشد .

• دانش آموزان در حل مسائل توانایی بیشتری پیدا می کنند .

• دانش آموزان از خود خلاقیت بیشتری نشان می دهند .

• مسئولیت پذیری شاگردان بیش تر می گردد .

• رشد شخصیت شاگردان از ابعاد متعدد مد نظر می باشد .

• دانش آموزان با یکدیگر همکاری و تعاون دارند .

• ارتباط بین معلم و شاگرد وشاگرد با شاگرد برقرار است .

• نحوه انجام کار و فعالیت برای شاگردان از ناحیه معلمان معین شده است .

راهبردهای یاددهی _ یادگیری پرکاربرد در تدریس مجازی

· اکتشافی

· سکو سازی

· یادگیری معکوس

روش اکتشافی[5]

• در این روش دانش آموز به طور مستقل و با راهنمایی یا بدون راهنمایی معلم اصل یا قانونی را کشف و یا مساله ای را حل می کند.

• این که معلم تا چه اندازه ای دانش آموز را راهنمایی کند به عواملی مانند استعداد، دانش و مهارت دانش آموز و درجه ی دشواری مساله بستگی دارد.

• برای دانش آموزان ضعیف معلم باید اصول و راه حل مساله را توضیح دهد.

• به دیگر دانش آموزان می تواند فقط اصول مورد نظر را گفته ولی راه حل را بیان نکرده یا این که راه حل را بدون بیان اصول بگوید.

• در آخرین حالت نه راه حل و نه اصول هیچ کدام بیان نشود و هر دو توسط دانش آموزان کشفمیشوند.

• یادگیری اکتشافی، توانایی ذهنی دانش آموز را تقویت می کند. انگیزه ی درونی او را افزایش می دهد.

سکو سازی[6]

در این روش شخص دیگری که یادگیرنده را یاری می­دهد سهم عمده­ای از مسئولیت را به عهده می‏گیرد، اما به تدریج که یادگیری پیش می­رود مسئولیت به یادگیرنده واگذار می­شود.

• دراین روش معلم تسهیل کنندۀ یادگیری است.

• حمایت دانش‌آموز در فرایند یادگیری است بر اساس مفهوم منطقه تقریبی رشد پدید آمده است.

• حد پایین منطقه رشد سطحی است که دانش‌آموز تنها آن را انجام می‌دهد و حد بالای آن سطحی است که دانش‌آموز به کمک یک معلم یا همسال برتر می‌تواند انجام دهد.

روش یادگیری معکوس[7]

· یک ترکیب بی نظیر از تئوری های یادگیری با تمرکز بر یادگیری دانش آموز محور است.

· در روش یادگیری معکوس،معلم قبل از کلاس، اسلایدهای آموزشی، فیلم و سایر محتوای درسی معلم سی دی، یا نوار ویدیویی از کلاس درس تهیه و ضبط می کند و در اختیار فراگیران قرار می دهد.

· رویکرد عملیاتیکلاس معکوس، شامل یادگیری مشارکتی، فعال، مسئله محور، همیاری، کشف و توسعه ی مهارت

· محتوا به صورت فیلم یا آزمایش، فایل متنی یا صوتی می تواند ارائه گردد.

· محتوایدرسیخارجکلاس درس و به وسیله ی فناوریهایمختلفازجمله شبکه های اجتماعی و ...دراختیاردانش آموزانقراردادهمی شود.

· درون کلاسصرفبحثوبررسی،انجامتکالیف،کاربستمحتواو...میشود.

· یادگیری معکوس بر ارزش گفت و گوی هم کلاسی با هم نیز تاکید دارد.

گام ششم : ارزشیابی

ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان از عناصر اصلی فرآیند یاد دهی _ یادگیری است . به زبان ساده ارزشیابی عبارت است از فرآیند اندازه گیری و قضاوت وداوری در جهت هدف های آموزشی و به تعبیری ارزشیابی "مغناطیس یادگیری"تلقی می گردد. معلم در طراحی آموزشی باید «ارزشیابی برای یادگیری» را نسبت به « ارزشیابی از یادگیری» در اولویت قرار دهند و تمهیداتی را پیش بینی نمایند که از نتایج ارزشیابی برای بهبود یادگیری استفاده گردد. نکته مهم توجه به نوع ارزشیابی با توجه به هدف یادگیری هر درس است . چنانچه هدف های یادگیری به دستیابی به نوعی مهارت توجه دارد نوع ارزشیابی نیز باید عملکردی یا عملی قرار گیرد . به طورکلی با توجه به هدف های یادگیری سهم آزمون های های عملکردی یا عملی و شفاهی به مراتب باید بیش از نوع آزمون های مداد کاغذی و توضیحی در طراحی آموزشی پیش بینی گردد.

· ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان از عناصر اصلی فرآیند یاد دهی _ یادگیری است.

· به زبان ساده فرآیند اندازه گیری و قضاوت وداوری در جهت هدف های آموزشی و به تعبیر ارزشیابی مغناطیس یادگیری تلقی می گردد.

· نتایج ارزشیابی برای بهبود یادگیری استفاده گردد.

· نکته مهم توجه به نوع ارزشیابی با توجه به هدف یادگیری هر درس است. چنانچه هدف های یادگیری به دستیابی به نوعی مهارت توجه دارد نوع ارزشیابی نیز باید عملکردی یا عملی قرار گیرد .

· با توجه به هدف های یادگیری سهم آزمون های های عملکردی یا عملی و شفاهی به مراتب باید بیش از نوع آزمون های مداد کاغذی و توضیحی در طراحی آموزشی پیش بینی گردد.

· برای هدف های مهارتی و عملی : اجرا فعالیت عملی طبق هدف

· برای هدف های شناختی : اجرای فعالیت عملکردی ( حل مساله ، ترسیم و...) ، بیان مثال های متعدد و متنوع جدید

· برای هدف های عاطفی و نگرشی: اجرای فعالیت عملکردی ( نقاشی ، نوشتن داستانک، دست ورزی، نوشتن تجربه زیسته ....)

جمع بندی و نتیجه‌گیری

اثربخشی آموزش های مجازی به آگاهی و توجه لازم معلمان به عناصر اصلی فرآیند یاددهی -یادگیری و ارتباط بهینه اجزای آن مربوط می گردد.

عناصر اصلی فرآیند یاد دهی -یادگیری عبارتند از : شفاف سازی هدف های یادگیری برای دانش آموزان، تعیین محتوی و فعالیت های یادگیری، تعیین فعالیت های علمی و عملی برای تکمیل و تثبیت یادگیری، بهره گیری از راهبرد های تدریس فعال ( نظیر اکتشافی ، سکو سازی و معکوس)، ایجاد موقعیت های یادگیری متعدد و متنوع و به کارگیری از روش های متنوع ارزشیابی از یادگیری دانش آموزان ( نظیر:عملی ، عملکردی، شفاهی و کتبی). برای ترکیب این اجزا تهیه طرح آموزشی ضروری است. در طراحی آموزشی بهره گیری از راهبردهای یادگیری فعال، خلاق محور، خودتنظیمی و شخصی سازی یادگیری دانش آموزان ضروری است. هدف از طراحی آموزشی پیش‌بینی و نظم دادن به فرصتها و استفاده بهینه از شرایط و امکانات در فرایند یاددهی_ یادگیری است.

آموزش یادگیری خودتنظیمی، خلاق محور و شخصی سازی یادگیری با به کارگیری راهبردهای شناختی و فراشناختی مناسب افزایش یادگیری و درک دانش آموزان را در پی خواهد داشت. از این رو موجب بهبود عملکرد دانش آموزان می‌گردد؛ در نتیجه اضطراب دانش آموزان کاهش یافته و موجب افزایش انگیزه و رغبت آنها خواهد شد. این نوع آموزش از طرف معلمان با بکارگیری راهبردهای شناختی و خودتنظیمی مهارت‌های دانش آموزان را در تکالیف ارتقا داده، موجب می‌شود که دانش آموزان تکالیف درسی را در منزل به نحو مناسبتری پیگیری و انجام دهند.

دانش آموزانی با استفاده از راهبردهای یادگیری گوناگون آموزش می بینند ، به طور مداوم پیشرفت خود را نظارت می‌کنند. در تلاش برای یادگیری مصر هستند و در صورت لزوم به منظور یادگیری بهتر، راهبردهای خود را تغییر می‌دهند. این دانش‌آموزان فرایند یادگیری را با درنظر گرفتن اهدافشان شروع می‌کنند و سپس راهبردهای مناسب را انتخاب و به طور مداوم به منظور دستیابی به اهدافشان، برنامه هایشان را کنترل می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار