محمدی: انتقال تجارب برتر تربیتی، تزریق خون تازه به پیکره آموزش و پرورش است

تهران(پانا)- کارشناس فرهنگی و هنری آموزش و پرورش منطقه ۱۷، درباره خلاقیت داشتن معلم ها برای انتقال حجم اطلاعات روزمره به دانش‌آموزان سخن می گوید و بر راهکارهای واقعی ، مدون و عملی در قالب تجارب برتر تربیتی تاکید می کند.

کد مطلب: ۱۱۴۹۷۰۲
لینک کوتاه کپی شد
محمدی: انتقال تجارب برتر تربیتی، تزریق خون تازه به پیکره آموزش و پرورش است

زینب محمدی، کارشناس فرهنگی و هنری آموزش و پرورش منطقه ۱۷، در گفت و گو با پانا گفت: آدمی با کوهی از اطلاعات، در صورتی که روح تربیت شده ای نداشته باشد، هیچ مرحله ای از تعالی را تجربه نخواهد کرد. معلم از آنجا که همیشه به دنبال تعالی و حل عملی مشکلات دانش آموزان خود است، به دنبال خلق شگردهایی خاص برای هر مورد است. با انتقال این تجارب تربیتی به پیکره بزرگ خانواده آموزش و پرورش، توانمندی های این همکاران همانند خون پر از اکسیژن، به بقیه قسمتها تزریق خواهد شد. چه بسا گاهی با استفاده از یک تجربه موفق تربیتی، بتوانیم سرنوشت و زندگی انسان های بسیاری را متحول کنیم.
وی افزود: نیل به مقام یک معلم اثربخش که بتواند آموزش و پرورشی مفید را عاید دیگران سازد بسیار دشوار است. معلم بهترین عضو نظام آموزشی در فرایند یادگیری و یاددهی است. معلم، معمار اصلی نظام آموزشی است. جهان به سرعت دگرگون می شود. معلمان ما هم باید از این چرخه سرعت فاصله نگیرند. همگام با پیشرفت های مختلف، ارتقاء سطح کاری داشته باشند.

محمدی گفت: سر وکار معلم با انسان‌هاست. آن هم انسانهایی پاک ضمیر که هنوز در گیر و دار زندگی و مشغله‌های آن کاملاً واقع نشدند. معلمی شغل و حرفه نیست، بلکه ذوق و هنر توانمندی می‌خواهد. معلمی شغل دشواری است. معلم با انسان، اشرف مخلوقات و پیچیده‌ترین آفرینش خداوند سر و کار دارد، آن هم انسانی که در دوران رشد، تغییر و تحول است. معلم گاه باید جامعه شناس، گاه مشاور، پرستار، معلم آموزشی، گاه مدرس عادات و رسوم اجتماعی و فرهنگ‌ها و ...باشد.
محمدی افزود: معلمان توانمند ما سه ویژگی دانش، تجربه و فنون حرفه‌ای در انتقال مهارت‌های خویش را توأمان دارند. حال اگر این معلم توانمند اقدام به انتقال تجارب تربیتی، مشاوره و مقابله با آسیب‌های اجتماعی خود کند همانند انتشار نور، تاریکی راه دیگر معلمان را کمرنگ تر خواهد کرد.
وی در ادامه افزود: عدالت و احترام، اشتیاق، توانایی ایجاد ارتباط مناسب با دانش آموزان، در نظر گرفتن توانایی های فردی، ایجاد نگرش مثبت در زندگی آنها، آگاهی نسبت به آهنگ رشد و توانایی دانش آموزان، تحکیم بنیان‌های اعتقادی دانش آموزان، قدرت تحلیل رفتارهای دانش آموزان انعطاف پذیری و ... همه و همه می تواند موضوعاتی برای بیان تجارب برتر تربیتی مشاوره و آسیب‌های اجتماعی یک معلم در نظام آموزش و پرورش باشد.
این کارشناس فرهنگی هنری گفت: سال گذشته منطقه ۱۷، در جشنواره تجارب برتر تربیتی مقام دوم کشوری را توسط فاطمه بابایی، آموزگار پایه دوم دبستان حضرت معصومه (س)، کسب کرد. امید است امسال هم فرهنگیان آثاری بی بدیل را خلق کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار