سربلندی مدارس کشور در آزمون سخت زلزله‌های دو دهه گذشته

تهران (پانا) - مروری بر عملکرد سازمان نوسازی مدارس کشور در روز «ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» نشان می‌دهد که این سازمان توانسته است با احداث فضاهای استاندارد و ایمن، اعتماد و امنیت را برای شهروندان به ارمغان آورده و در برابر زلزله‌های دو دهه گذشته پایداری سازه‌ای مطلوبی داشته‌ باشد.

کد مطلب: ۱۱۴۹۶۵۰
لینک کوتاه کپی شد
سربلندی مدارس کشور در آزمون سخت زلزله‌های دو دهه گذشته

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور- پنجم دی‌ماه سالروز وقوع زلزله دلخراش بم در سال 82، به عنوان روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نام‌گذاری شده است، به بهانه این روز و با گرامیداشت یاد و خاطره درگذشتگان این حادثه تلخ، مجالی است تا نگاهی دیگر بر موضوع وقوع سوانح طبیعی و لزوم حفظ و ارتقای ایمنی سازه ها و زیرساخت ها در برابر بلایای طبیعی به ویژه زلزله داشته باشیم.

«80 درصد شهرهای بزرگ در خطر زلزله هستند» این را رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی می‌گوید و تاکید دارد: باید در بازآفرینی شهری به مسئله زلزله توجه کنیم، چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهد هر 10 سال یک بار زلزله ای با بزرگای بیش از 7 ریشتر در کشور ما اتفاق می افتد. اطلاعات زمین شناسان نشان می‌دهد ایران بر روی کمربند زلزله واقع شده و بسیاری از نقاط کشور درگیر این مخاطره طبیعی هستند و کشور ما از نظر لرزه خیزی جزو مناطق پرخطر دنیا محسوب می شود. به همین منظور لازم است کیفیت ساختمان‌ها و ابنیه کشور از حیث سازه‌ای و پایداری و همچنین جنبه‌های معماری، هویت فرهنگی و کالبدی مورد بررسی قرار گیرد و در برابر حوادثی مانند زلزله، مقاوم کرد.

حساسیت بالای مدارس در هنگام بروز سوانح طبیعی

زیرساخت های اساسی و برخی کاربری‌ها به علت استفاده های خاص در حین زلزله بسیار حساس‌تر هستند مانند کاربری آموزشی که به علت تراکم بالای دانش آموزان خردسال و بی‌دفاع در مدرسه، باید تاب آوری بالایی در مقابل زلزله داشته باشند. دانش آموزان سرمایه های انسانی و آینده سازان کشور محسوب شده و جزء اقشار آسیب پذیر جامعه می باشند و در صورت بروز تلفات دانش آموزی در نتیجه رخداد سوانح و رخدادهای طبیعی، احساسات جامعه به شدت جریحه دار خواهد شد. کاربری‌های آموزشی در سطح شهر پراکنده شده‌اند لذا در صورتی‌که به منظور ایمن سازی مدارس اقدامات موثری انجام نگیرد، بروز سوانح و رخدادهای طبیعی شدید در زمان تحصیل، تلفات سنگین و غیرقابل جبرانی بر دانش آموزان خواهد داشت و آسیب های مختلف و گسترده‌ای را بر جامعه تحمیل خواهد کرد.

همچنین از طرف دیگر به علت فراوانی مدارس در سطح کشور، ایمن سازی مدارس می تواند منجر به گسترش فرهنگ ایمنی در کشور شود که مثال این گفته را می توان در گسترش مقاوم سازی ساختمان های موجود با کاربری های مختلف پس از شروع و استمرار مقاوم سازی مدارس در کشور به تاسی از سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور جستجو کرد.

همین امر اهمیت و ضرورت دوچندان بهسازی لرزه‌ای در مدارس و افزایش پایداری سازه‌های آموزشی در برابر زلزله را بیش از پیش روشن می‌کند. اهمیت این موضوع به علت حفظ سرمایه‌های ملی و تأمین امنیت جانی دانش آموزان کشور بوده و علی‌رغم آنکه تاکنون تلاش‌های قابل توجهی برای مقاوم سازی مدارس صورت گرفته، همچنان جای خالی فرهنگ سازی، ارزیابی و بهبود دائمی فرآیندهای مقاوم سازی و استمرار اجرای طرح‌های ایمن سازی مدارس فضاها و تجهیزات مستقر احساس می‌شود.

با مروری بر زلزله‌هایی که در چندسال اخیر اتفاق افتاده و تخریب بناها و سازه‌ها، مدارس با سربلندی کمترین آسیب و بیشترین استحکام و تاب‌آوری را در زمین لرزه‌های با شدت بالا داشته‌اند که نمونه فراوانی ازاین دست مطابق گزارشات نهادهای ذی‌ربط وجود دارد که بیانگر دقت در طراحی و اجرای استانداردهای سازه‌ای است. از سوی دیگر ساختمان های مدارسی که دچار آسیب و تخریب شده اند از پیش در لیست تخریب و بازسازی سازمان نوسازی مدارس کشور قرار داشتند و به بیان دیگر جزو 30 درصد مدارس نیازمند مقاوم سازی و یا تخریب و بازسازی به شمار می آیند.

اهمیت ایمنی و رعایت استانداردها و ضوابط فنی، معماری وسازه ای در ساخت مدارس بسیار مهم و مورد تاکید و توجه بوده است و کمترین اغماضی در این مورد صورت نمی‌گیرد و ناظرین پروژه ها به طور دقیق و مستمر مراحل طراحی، ساخت و بهره برداری را ارزیابی می کنند و همین زلزله ها آزمون سخت تاب آوری مدارس و بناهای آموزشی دربرابر زلزله ها و حوادث طبیعی بوده است که موجب سربلندی همکاران تلاشگر و مهندسان و متخصصین سازمان نوسازی مدارس در جای جای کشور عزیزمان است.

سازمان نوسازی مدارس برنده جایزه بین المللی ساساکاوا

نوع سازه ساختمان از جمله مهمترین عوامل موثر در وضعیت استحکام ساختمان می‌باشد سازمان نوسازی مدارس کشور با افتخار پیشروترین ارگان دولتی در نظام جمهوری اسلامی است که به امر مقاوم‌سازی بصورت حرفه‌ای پرداخته است و در این راه تجربیات فراوان و ارزشمندی را اندوخته است.

سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به عنوان دستگاه تخصصی در ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی کشور، مبتنی بر اصول علمی و فنی، کارآمدی، خلاقیت و تلاش خستگی ناپذیر مهندسان متخصص خود در رشته های مختلف طراحی، عمران، معماری، تاسیسات، سازه، ... و نظارت دقیق بر مراحل ساخت مدارس و ساختمان های آموزشی؛ امروز به جایگاهی ارزشمند و معتبر نائل شده به طوری که در سال 2017 موفق شد "جایزه بین المللی دو سالانه ساساکاوا" را از آن خود کند که به سازمان‌هایی تعلق می‌گیرد که موثرترین اقدامات را برای کاهش تلفات انسانی در برابر خطرات حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله، سونامی و سایر حوادث طبیعی انجام داده‌اند.

برای انتخاب سازمان‌های برنده جایزه ساساکاوا فرایند کارشناسی دقیق بین‌المللی اعمال می‌شود و از میان سازمان‌های متعدد داوطلب تنها دو سازمان جایزه را دریافت می‌کنند و به دو سازمان بعدی لوح تقدیر داده می‌شود. این اولین بار است که یک سازمان متعلق به جمهوری اسلامی ایران برنده جایزه اصلی ساساکاوا شده است.

ایمن سازی 130 هزار کلاس درس در برابر زلزله

اهم اقدامات صورت گرفته توسط این سازمان در راستای کاهش آسیب پذیری لرزه ای ساختمان های مدارس که در قالب پروژه های نوسازی و بهسازی مدارس موجود در سراسر کشور انجام گرفت سبب افزایش ایمنی بیش از 130 هزار کلاس درس شد.

طرح‌های تخریب و بازسازی، و مقاوم سازی در این سازمان با جدیت و اولویت دنبال می شود و با هدف افزایش پایداری مدارس در برابر خطر زلزله به منظور حفظ سرمایه‌های ملی و تأمین امنیت جانی دانش آموزان با دغدغه توسعه عدالت آموزشی و دسترسی به فضاهای ایمن واستاندارد مسیر توسعه و پیشرفت کشور را هموار می‌نماید.

سازمان نوسازی مدارس کشور با تشکیل کارگروه های تخصصی و انجام مطالعات گسترده با مشارکت اساتید و صاحب‌نظران برجسته و با بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای روز دنیا و استاندارد 2800 توانسته است دستورالعمل های جامع و دقیقی را تدوین نماید که مورد تایید متخصصین صنعت ساختمان و استناد فعالان این حوزه نیز قرار گرفته‌است.

علاوه براین پایداری و ویژگی های مدنظر در مدارس موجب شده است که بعد از این حوادث نیز مدارس به عنوان پایگاه های مدیریت بحران و محل اسکان اضطراری شهروندان و آسیب‌دیدگان این حوادث مورد استفاده قرار گیرند که شاهدی دیگر بر این مدعاست.

همچنین لزوم توجه به فرهنگ‌سازی و مسئله آموزش در حفظ، نگهداری و استفاده مناسب از فضاها و تجهیزات مستقر و نحوه مواجه با خطرات نیز از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و ایمن سازی تجهـیزات و تعبیه مناسب تجهـیزات اطفای حریق نیز از دیگر موضوعات مورد توجه می باشد که نیازمند آموزش مستمر به دانش آموزان و اولیای مدرسه ونظارت بر حسن انجام امور مربوط به ایمن سازی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار