گزارش از جزئیات و استقبال داوطلبان از تست واکسن کرونا

آمادگی ایرانیان برای آزمایش واکسن ایرانی

تهران (پانا) -  با گذشت چند روز از اعلام رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) برای تماس داوطلبان فاز انسانی تست واکسن کرونای ایرانی با سامانه 4030 تنها در چهار روز گذشته 45 هزار نفر برای تجویز واکسن کرونای ایرانی با این سامانه تماس گرفته‌اند

کد مطلب: ۱۱۴۹۶۳۳
لینک کوتاه کپی شد
آمادگی ایرانیان برای  آزمایش واکسن ایرانی

به‌گزارش ایران، آن‌طور که مدیرعامل سامانه 4030 می‌گوید بیش از 30 هزار نفر از ثبت‌نام‌کنندگان جزو داوطلبان قطعی واکسن کویران هستند و قرار است از بین این تعداد 56 نفر به عنوان داوطلب نهایی احراز شوند و بزودی آخرین تست بالینی انسانی واکسن کووید19 روی همین 56 داوطلب آزمایش می‌شود. به گفته پورحسینی، بیشترین سن داوطلبانی که با سامانه 4030 تماس می‌گیرند بین 25 تا 30 سال است و در این بین سهم مردان به دلیل الزام یک ماه اقامت در هتل و دور ماندن از خانه بیشتر از زنان است. همچنین در بین این داوطلبان از کشاورز، خبرنگار، استاد دانشگاه، ایثارگر، نیرو‌های نظامی و طلبه‌های جوان گرفته تا فرزند شهید همت حضور دارند. در این گزارش با تعدادی از داوطلبان واکسن کرونای ایرانی گفت‌و‌گو کردیم و انگیزه و هدف‌شان را از تزریق این واکسن جویا شده‌ایم. اسامی افراد به دلیل مسایل اخلاقی و رعایت تصمیم کمیته اخلاق در روزنامه محفوظ است.

آقای 38 ساله، ساکن شهرکرد، کارمند آموزش و پرورش و فوق‌لیسانس مهندسی عمران است. او درباره دلیل داوطلب شدن برای واکسن کرونا می‌گوید: «هر زن و مرد ایرانی هر کاری از دستش بربیاید برای وطنش انجام می‌دهد، همین کسانی که واکسن کرونا را می‌سازند تا چند سال پیش دانش‌آموز مدارس بودند، آنها تلاش می‌کنند که نفرات برتر المپیاد باشند. دانشمندان ما هم از دل همین دانش‌آموزان به‌وجود می‌آیند. ایرانی به ایرانی بودن خودش افتخار می‌کند. وظیفه‌مان این است امید را نشر بدهیم، کسی که ایرانی را ناامید می‌کند، ایرانی نیست.

وی می افزاید: باید تلاش کنیم در این جنگ نظامی و اقتصادی سربلند بیرون بیاییم. چند ماه پیش و قبل از آنکه واکسن ایرانی وارد فاز انسانی شود، گفتم کاش جزو اولین افرادی باشم که از این واکسن استفاده می‌کند. من این را بارها در جمع خانواده و دوستانم عنوان کرده‌ام چون به دانشمندان ایرانی ایمان دارم. ایرانی‌ها باکیفیت‌ترین و بهترین کار را انجام می‌دهند.

با رضایت قلبی داوطلب تست واکسن هستم
آقای 43 ساله، اهل سوادکوه شمالی و ساکن پردیس تهران است. او خودش را طلبه جانباز و برادر شهید معرفی می‌کند. جزو داوطلبانی است که شرایطش برای تجویز واکسن کرونا احراز شده است: «هدف من از ثبت‌نام برای واکسن کرونا بیشتر به‌خاطر ارج نهادن و باور داشتن به مقام شامخ اطبا است و در این راستا هم اعلام آمادگی کردم. شکر خدا شرایط و زمینه زندگی و اصالت خانوادگی ما در حدی است که این موضوع با استقبال خوبی در میان خانواده‌ام مواجه شد و حتی خانواده‌ام هم آمادگی برای انجام این کار داشتند. با توجه به اینکه در فضای مجازی مطالبی را طرح کردند که چرا روحانیت اقدام نمی‌کنند و برخی وعده‌ها را سر زبان جاری می‌کنند می‌خواهم در جواب‌شان بگویم «آزموده را آزمودن خطا است» من با رضایت قلبی خودم پای کار آمده‌ام.»

این طلبه جانباز در ادامه بیان می‌کند: «از طریق رسانه‌ها موضوع واکسن کرونای ایرانی را رصد می‌کردم، می‌خواستم بدانم قرعه اولیه به نام چه کسانی می‌افتد و داوطلبان اول چه کسانی‌اند؟ همان‌طور که مدافع حرم داریم، مدافع سلامت را هم پیگیری می‌کردم، در این راستا اولین نفرات نوک هرم قرار می‌گیرند. یکی از آرزوهایم این بود سهمی در این راستا داشته باشم، در نهایت از طریق فضای مجازی متوجه شدم و با سامانه 4030 تماس گرفتم و اعلام آمادگی کردم.»

به دانشمندان ایرانی اعتماد دارم
آقای 31 ساله و مجرد است. فوق دیپلم مهندسی پزشکی و شغلش نیز آزاد است. او هم درباره انگیزه خودش برای تست انسانی واکسن کرونای ایرانی می‌گوید: «می خواهم راه پدرم را ادامه بدهم. پدرم جانباز دفاع مقدس هستند. چند سال است خانه‌نشین شده و قطعاً پدرم اگر بشنود خوشحال می‌شوند. هیچ‌گونه ترس از موضوع ندارم. مادرم اول کمی ناراحت شد، گفتم مشکلی ندارد، گفت خدا پشت و پناهت باشد. در سایت‌ها دیدم ثبت‌نام می‌کنند خواستم دین خودم را ادا کنم. اعتماد کامل به دانشمندان ایرانی دارم، این یک وظیفه است تا ایثارگری.»

خانم 29 ساله و خبرنگار و ساکن تهران است. او کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل خوانده و در 10 ماه گذشته از شیوع ویروس کرونا همراه با خبرنگار سلامت رسانه‌اش خبرهای متعددی از کرونا تهیه کرده است: «فکر می‌کردم باید کاری کنم که جدا از مصاحبه‌ها و گزارش‌هایم باشد، در این مدت لباس حفاظتی پوشیدم و از بیمارستان‌ها گزارش تهیه کردم. بعد که مسائل مرتبط با غسل پیکرهای جانباختگان کرونا مطرح شد برای تهیه گزارش به غسالخانه رفتم. بعد از موج دوم و توصیه‌ها و هشدارها؛ دیدم زنی در امریکا داوطلب تجویز واکسن کرونا شده است. می‌خواستم در مسیر دستیابی به واکسن کرونا کمک دانشمندان ایرانی باشم. اولش پدر و مادرم مخالف بودند، اما وقتی توضیح دادم که کمک به دانشمندان ایرانی یعنی یک گام به ساخت واکسن نزدیک می‌شویم، توانستم متقاعدشان کنم. بالاخره این ذکات شغلم است مثل کاری که پرسنل اورژانس کردند و از ووهان چین دانشجوها را به ایران آوردند.» او در ادامه می‌گوید: «ته دلم قرص است، می‌دانم دانشمندان ایرانی تا زمانی که اطمینان اولیه را پیدا نکنند روی نمونه انسانی چیزی را آزمایش نمی‌کنند. شاید عوارض داشته باشد ولی به دانش ایرانی باور دارم.»

اطلاعات داوطلبان واکسن کرونا محرمانه است
مدیر سامانه 4030 وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) و وزارت بهداشت نیز درباره فرآیند انتخاب داوطلبان تزریق واکسن کرونای ایرانی گفت: واکسن کویران ساخت شرکت شفافارمد وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) است که مراحل تست حیوانی آن طی شده و بزودی مراحل تست انسانی‌اش آغاز می‌شود. با توجه به اینکه داوطلبان زیادی برای تست انسانی واکسن اعلام آمادگی کرده بودند، قرار شد روشی را به کار ببریم که همه اقشار ملت که داوطلب تست انسانی کویران هستند شرکت کنند، برای همین در سامانه 4030 خط ویژه‌ای را برای این داوطلبان راه‌اندازی کردیم.

سید محمد پورحسینی در ادامه افزود: در مرحله اول داوطلبان پس از تماس با 4030 غربالگری می‌شوند و در صورتی که شرایط اولیه را دارا بودند مشاوران مرکز با این افراد تماس می‌گیرند. فرآیند انتخاب داوطلبان به این شرط است که داوطلبان نباید زیر 18 سال باشند، و بالای 50 سال نداشته باشند، قبلاً مبتلا به کووید19 نبوده باشند، در 14 روز گذشه با بیمار کرونا در تماس نبوده باشند، مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و مزمن نباشند، شرایط حداقل یک هفته اقامت در تهران را داشته باشند و یک ماه بعد از تجویز واکسن نیز در تهران در دسترس باشند.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام‌کنندگان در این سامانه از تمام اقشار ملت بوده و عمدتاً آگاهانه شرایط را انتخاب کرده‌اند، اظهار داشت: تا امروز (5 دی ماه) 45 هزار و 600 داوطلب با سامانه 4030 تماس گرفته‌اند و نزدیک به 30 هزار نفر اعلام داوطلب قطعی کرده‌اند، یعنی شرایط اولیه را دارا بودند و مشاوران ما با این افراد تماس می‌گیرند. داوطلبان توجه داشته باشند مشاوران سامانه 4030 فقط با سرشماره 4030 با افراد واجد شرایط برای ثبت‌نام‌شان تماس می‌گیرند، مردم مراقب باشند پاسخگوی شماره‌های دیگر نباشند. # در این مرحله مشاوران بر اساس فرم‌های اختصاصی درباره موضوعات مختلف از جمله داشتن بیماری، انگیزه و... از داوطلبان سؤال می‌کنند.

پورحسینی با اشاره به اینکه شرایط داوطلبان پس از قبول شرایط احراز مجدداً از سوی کمیته پژوهش و علمی واکسن بررسی می‌شود، افزود: در مرحله بعدی از داوطلبان آزمایش‌های مختلف و معاینات پزشکی توسط پزشکان متخصص انجام می‌گیرد و نهایتاً از بین آنها 56 نفر در فاز یک انتخاب می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار