جلوگیری از یخ زدن محصولات باغی و گلخانه ای

رشت ( پانا) - جهاد کشاورزی گیلان به باغداران و گلخانه داران توصیه کرد با توجه به کاهش شدید دما و بروز یخبندان، محصولات خود را از یخ زدگی محافظت کنند.

کد مطلب: ۱۱۴۹۵۰۳
لینک کوتاه کپی شد
جلوگیری از یخ زدن محصولات باغی و گلخانه ای

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با توجه به کاهش شدید دما و پدیده یخبندان، در صورت فرا رسیدن زمان برداشت، باغداران و گلخانه داران محصول خود به ویژه مرکبات را فوری برداشت و انبار کنند.

مسعود الماسی افزود: برای جلوگیری از ترک خوردگی تنه درختان، آن را از محل طوقه با دوغاب آهک به میزان 4 کیلوگرم در یک بشکه 200 لیتری و یا کائولین 2 درصد بپوشانند.

وی با بیان اینکه برای کاهش خسارت ناشی از سرما و یخبندان ، باید تنه نهال ها با کاه، فوم و یا گونی بسته شود، اضافه کرد: برای پوشاندن تاج نهال های جوان یک تا 3 ساله در شب های یخبندان باید از پوشش پلاستیکی استفاده کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: برای جلوگیری از شکستن سرشاخه ها، باغداران به شاخه ها قیم های نگهدارنده وصل کنند و در صورت یخبندان، چوب، خاک اره و لاستیک را در خارج از باغ و در جهت وزش باد بسوزانند.

مسعود الماسی، محکم کردن پایه ها و سیم مهار برای ممانعت از خم شدن و شکستگی درختان کیوی بر اثر نشستن برف را ضروری دانست و اضافه کرد: پاشیدن محلول تغذیه ای بر روی درخت بلافاصله بعد از یخبندان توصیه نمی شود.

وی با بیان اینکه آبیاری درختان ۴۸ ساعت قبل از بروز یخبندان به مقاومت گیاه برابر سرما کمک می کند، گفت: در صورت وجود امکانات آبیاری بارانی، برای کاهش اثر سرما تاج درختان آبیاری شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اهمیت تنظیم دما در سالن های تولید قارچ و گلخانه ها، اضافه کرد: گلخانه داران برای تامین سوخت جایگزین، ثابت نگه داشتن دمای محیط و برف روبی سقف گلخانه ها اقدام کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار