رئیس‌جمهوری در مراسم بهره‌برداری از ۵ طرح پتروشیمی:

با همه توان در سایه کم‌اثر کردن و نابودی تحریم هستیم

سال آینده و پایان امسال در معیشت، سلامت، تولید و شکستن تحریم در وضعیت بهتری نسبت به امسال خواهیم بود/توافق هسته‌ای به نفع همه مردم جهان است/ تحریم ایران محصول مشترک صهیونیسم، ارتجاع منطقه و تندروهای آمریکا است که باید آن را بشکنیم

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری افتتاح بیش از 28 هزار میلیارد تومان طرح در یک روز در بخش پتروشیمی به دست جوانان و متخصصان ایرانی را نشانگر قدرت ملت ایران و ضربه بزرگ به استکبار جهانی توصیف و تاکید کرد اگر این جنگ اقتصادی 30 سال هم به طول بینجامد باز هم مردم ایران ایستادگی می‌کنند.

کد مطلب: ۱۱۴۹۳۵۳
لینک کوتاه کپی شد
با همه توان در سایه کم‌اثر کردن و نابودی تحریم هستیم

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری از 5 طرح پتروشیمی در استان‌های ایلام، همدان و آذربایجان با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد از این طرح‌های پتروشیمی در 3 استان غرب کشور ساخت ایرانی است و اجرا و برنامه‌ریزی به دست جوانان این کشور انجام شده است، تصریح کرد: بخش نفت و بانکی دو بخش اصلی بودند که در جنگ اقتصادی مورد بمباران‌های روزانه دشمن قرار گرفتند اما در عین حال این سرافرازان به خوبی ایستادند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه عمر این جنگ اقتصادی به سر آمده و آن کسی که فرماندهی شرورانه این جنگ را به دست گرفته بود، در هفته‌های آخر عمر سیاسی خود است، افزود: اما این ملت برای همیشه تاریخ زنده می‌ماند و سربلند خواهد بود همانگونه که در طول تاریخ سربلند بوده است.

وی افزود: قدرت ملی است که امروز ظهور و بروز پیدا می‌کند. امروز همه دست در دست همه دادند تا شاهد توفیقات بزرگ باشیم. وقتی این صنعت عظیم را در کشور مشاهده می‌کنیم، در واقع قدرت ایران را می‌بینیم که این ملت بزرگ در همه زمینه‌ها از جمله در عرصه صنعت اقدامات بزرگی انجام داده است.

روحانی خاطرنشان کرد: کسی نمی‌تواند نسبت به این ملت حرفی بزند چراکه مردم ایران تسلیم توطئه‌های دیگران نمی‌شوند.

رئیس‌جمهوری امروز را از پنج شنبه‌های زیبا توصیف کرد چرا که طرح‌هایی به ارزش یک میلیارد یورو آن هم در شرایط جنگ اقتصادی در یک روز در سه استان غربی کشور افتتاح شد.

وی به همه فرماندهان جنگ اقتصادی و مدیران بزرگی که طرح‌های پتروشیمی را در ایران اجرا و به دست فرزندان ایران ساخته و تکمیل شد، تبریک گفت و یادآور شد: بیش از ۷۰ درصد این طرح ها ساخت دست ایرانی است. برنامه ریزی، اجرا و همه کارها به دست جوانان کشور انجام شده است که این افتخار بزرگ و ضربه بزرگی به استکبار جهانی است که می خواست این روزها ایران تعطیل و همه کارخانه ها بسته شود.

روحانی گفت: تصور خام آنها این بود که مردم در صف‌های طولانی برای گرفتن نان و مواد غذایی و ضروری زندگی باشند که چنین هدفی در ایران در این سه سال جنگ اقتصادی اتفاق نیفتاد و اگر این جنگ ۳۰ سال هم به طول بیانجامد باز هم مردم ایستادگی می‌کنند.

وی افزود: بسیاری با اهداف مورد نظر دشمن تحریم شده‌اند اما بیشتر هدف آنها در جنگ اقتصادی تحریم بخش‌های نفت و بانکی بوده که این دو بخش مورد بمباران روزانه دشمن قرار گرفته است اما در عین حال این سرافرازان همچنان به خوبی ایستاده‌اند و امسال در سال ۹۹، ۱۷ طرح بزرگ پتروشیمی را تا پایان سال افتتاح می‌کنیم. با افتتاح طرح‌های امروز این عدد به دهمین طرح می‌رسد و هفت طرح دیگر باقی می‌ماند که در ماه‌های پیش رو افتتاح می‌شوند.

روحانی ادامه داد: امروز این طرح‌ها در غرب کشور بودند که البته کار بزرگی برای یک خط طولانی گاز جهت تامین خوراک پتروشیمی در غرب کشور قرار بود انجام شود که این سه طرح امروز در راستای همان پروژه است.

رئیس‌‌جمهوری یادآور شد: ما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم توانستیم هم از لحاظ وزنی و هم ارزشی توانستیم پتروشیمی را به دو برابر برسانیم. از لحاظ وزنی از ۵۶ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن و از لحاظ ارزشی از ۱۱ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسیم که اگر هیچ‌کاری از سوی دولت انجام نشده بود، همین دو مورد کارهای بزرگی است.

روحانی با یادآوری اینکه ما گازوئیل و بنزین را وارد می‌کردیم اما امروز صادر می‌کنیم، گفت: ما هر ساله در زمستان مشقت داشتیم و برای تامین گاز واردات انجام می‌دادیم اما امروز بدون اینکه وارد کنیم گاز مصرفی را با همکاری مردم مدیریت می‌کنیم و مازاد آن را صادر می‌کنیم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ما برای دولت‌های بعدی هم ریل‌گذاری کرده‌ایم اظهار کرد: برای اینکه یک صنعت در کشور راه‌اندازی شود سه مورد مهم است، یکی مواد اولیه که باید در داخل آن را تامین کنیم تا گرفتار پاسخ‌های مثبت یا منفی خارج نباشیم، دوم تکنولوژی است که ما امروز قادر هستیم ۷۰ درصد یک پتروشیمی را خودمان بسازیم و مطمئن هستم این میزان در سال‌های بعد افزایش می‌یابد. مورد سوم بازار است که اگر نباشد اصلأ به دنبال کار نمی‌رویم. در زمینه پتروشیمی خوشبختانه بازار خوبی هم در داخل و خارج داریم و بنابراین اینکه ما در غرب کشور اینهمه پتروشیمی ایجاد کردیم به خاطر این است که بازار در کنار ما و در همسایگی ما است.

روحانی یادآور شد: دشمن می‌خواست درآمدهای نفتی ما را با تحریم‌ها از میان ببرد. اما به تعبیر رهبری ما اول باید اثر تحریم نفتی را برداریم که در این راستا یکی از کارها این بود که با جایگزینی پتروشیمی و محصولات آن، اثر تحریم را کاهش دادیم. پیش از این پتروشیمی برای ما صرفاً ۱۱ میلیارد دلار ارزش داشت اما امروز این رقم بیش از دو برابر افزایش یافته است.

رئیس‌جمهوری در همین زمینه به تأمین تجهیزات و نیازمندی‌های بخش سلامت کشور در دوران شیوع ویروس کرونا با استفاده از تخصص و توان داخلی اشاره کرد و گفت:‌ امروز تمام نیازهای خود را در زمینه نظام سلامت خودمان تأمین می‌کنیم و افتتاح بیش از 2 هزار تخت آی‌سی‌یو در سال جاری یک شگفتی و افتخار بزرگ است.

روحانی گفت: ۳۸ پنجشنبه اینجا جمع شدیم و افتتاح‌های بزرگ داشته‌ایم و امیدواریم تا پایان سال بقیه افتتاح‌ها را هم انجام بدهیم.

وی با تبریک هشتم دی روز پتروشیمی گفت: پتروشیمی جزو صنایع مورد تحریم قرار گرفت. بخشی از مدیران این صنعت هم جزو تحریم قرار گرفتند. این گونه تحریم‌ها آن هم از سوی شروری مثل ترامپ برای تحریم شدگان افتخار است. مثل گلوله‌ای است که در دوران دفاع مقدس از طرف صدامیان به بدن فردی اصابت می‌کرد و آن شخص افتخار می‌کرد که در جنگ مجروح شده است. البته این جراحت به امید خدا و با کمک مردم به زودی شفا پیدا می‌کند و ما به نقطه با عظمت‌تری برای شکوفایی ایران می‌رسیم.

وی علت این که خارجی‌ها از این دولت خیلی عصبانی هستند را این موضوع بیان کرد که آنها در دوران تحریم افتتاح‌ها و اقدامات بزرگ را در ایران می‌ببینند. امسال هم از این که برق و آب و گاز را برای اقشار کم درآمد و کم مصرف مجانی کردیم، فوق العاده عصبانی هستند. دشمنان ده‌ها برنامه تشکیل دادند، آنها می‌گفتند، مگر می‌شود آب و گاز و برق مجانی شود، این اقدام تابه حال در دنیا اجرا نشده است، چگونه می‌خواهند در ایران اجرا کنند.

رئیس جمهوری با بیان اینکه تحریم ایران محصول مشترک صهیونیست، ارتجاع و تندروهای آمریکا بوده است، گفت: باید توطئه اینها را بشکنیم و اجازه ندهیم طراحی ظالمانه، غلط و ضدقانونی خود را ادامه دهند.

روحانی با بیان اینکه وقتی آتشی در جایی روشن شده، ابتدا باید اثر آتش را از بین ببریم و سپس آن آتش را خاموش کنیم، اظهار داشت: ما نباید بگذاریم تحریم‌های ظالمانه ادامه پیدا کند، ما باید هر چه سریع‌تر آتش تحریم را خاموش کنیم. ما نیاز به ترحم کسی در دنیا نداریم. اگر آمریکا دست از تحریم بردارد، یعنی جنایت خود و کار غیرانسانی خود را متوقف کرده است. توافق هسته‌ای به نفع همه مردم جهان است.

رئیس‌جمهوری گفت: بنابراین با همه توان در سایه کم‌اثر کردن این تحریم و نابودی این تحریم هستیم البته همه باید دست به دست هم دهیم. قوای سه‌گانه، ارکان کشور و رهنمودهای مقام معظم رهبری راهگشای ما بود و در آینده خواهد بود و به مردم عزیزمان نوید می‌دهم که ان‌شاء الله سال آینده و پایان امسال روز به روز شاهد شرایط بهتری در معیشت، سلامت، تولید و در شکستن تحریم خواهیم بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار