بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ از شنبه درکمیسیون تلفیق شروع می شود

تهران (پانا) - رئیس سازمان برنامه و بودجه می گوید از شنبه هفته آینده کار رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق شروع می شود.

کد مطلب: ۱۱۴۹۲۹۶
لینک کوتاه کپی شد
بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ از شنبه درکمیسیون تلفیق شروع می شود

به گزارش صدا وسیما، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از شنبه هفته آینده کار رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق شروع می‌شود، گفت: قرار است با همکاری و همراهی و عقل جمعی دولت و مجلس بتوانیم قانون خوبی را برای اجرا داشته باشیم و دیروز جلسه خوبی با هماهنگی رئیس مجلس ورییس کمیسیون تلفیق ورییس جمهور در این زمینه داشتیم.

وی در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین تغییری که در روند بررسی لایحه بودجه در مجلس اتفاق خواهد افتاد چیست؟ گفت: همیشه مجلس و نمایندگان بر روی منابع سخن دارند که ممکن است منابع غیر قابل تحقق باشد بنابراین باید اطمینان بدهیم منابع مطمئنی برای بودجه تصویب کنیم و بعد نوبت به مصارف می‌رسد که گاهی اوقات به سمت منابعی می‌رویم که باید افزایش دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: تا الان اظهار نظرها بر اساس ارزیابی کلی انجام شده و با بررسی کمیسیون تلفیق قضاوت واقع بینانه نسبت به اعداد و ارقام بودجه می‌توانیم داشته باشیم.

نوبخت گفت: همکاران من در سازمان برنامه و بودجه آمادگی دارند همه اطلاعات لازم را در اختیار قرار دهند و از آن چه در بودجه به صورت اعداد و ارقام آمده است دفاع کنند.

وی همچنین درباره نخستین جلسه ستاد ملی سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبتی مبنا ۱۴۰۵ نیز افزود: قبلاً هر ۱۰ سال یکبار و بعد از آن هر پنج سال یکبار سرشماری با مراجعه به خانوارها برای گرفتن اطلاعات متعدد استفاده می‌شد که هم مسیر آن طولانی بود و هم صحت و دقت آن قابل بررسی بود. با استفاده از تجربه جهانی و قانون دائمی شدن احکام بودجه و مصوبه‌ای که هیئت دولت در زمینه استفاده از شیوه سرشماری ثبتی مبنا در اردیبهشت امسال داشت قرار است شیوه جمع آوری اطلاعات از نمونه گیری به سمت ثبتی مبنا پیش رود.

نوبخت اظهار داشت: در روش ثبتی مبنا به نحوی هر دستگاهی اطلاعات مورد نظر سرشماری ملی را در اختیار دارد ولی یک نهاد باید همه آن‌ها را جمع آوری کند در صورتی که از شیوه ثبتی مبنا استفاده کنیم همه دستگاه‌های موجود کشور باید اطلاعات خود را به مرکز آمار ایران بدهند.

وی گفت: برای اینکه این اتفاق در سال ۱۴۰۵ رخ دهد امروز این جلسه تشکیل شد تا با زمانبندی وظایف دستگاه‌های مختلف مشخص شود و بخشی از آن امروز به تصویب رسید و بخش‌های دیگر نیز در جلسات آینده بررسی و تصویب خواهد شد تا در سال ۱۴۰۵ سرشماری به شیوه ثبتی مبنا انجام شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره معایب شیوه‌های سنتی افزود: در شیوه‌های سنتی با مراجعه خانه به خانه هزینه بالایی برای دولت در پی داشت اما در شیوه ثبتی مبنا از دولت الکترونیک استفاده می‌کنیم و اطلاعات به دست آمده را پردازش خواهیم کرد به همین دلیل هزینه سرشماری بسیار کمتر خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار