مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان:

مقاوم سازی 5 هزار خانه روستایی تا اخر سال جاری در استان

زنجان (پانا) - مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان به مناسبت ۵ دی ماه روز ملی ایمنی در برابر زلزله اظهار کرد۵ دی ماه روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شده و هدف از آن جلب نظر و توجه عمومی به عواقب ناشی از وقوع پدیده های طبیعی، شناسایی عوامل پیشگیری و کاهش خسارات ناشی از آن و گسترش فرهنگ ایمنی در جامعه است.

کد مطلب: ۱۱۴۹۲۸۱
لینک کوتاه کپی شد
مقاوم  سازی 5 هزار خانه روستایی تا اخر سال جاری در استان

به گزارش روابط عمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی زنجان، رضا خواجه ای با اشاره به اینکه، در کشوری زندگی می کنیم که به تناوب شاهد وقوع حوادث و بلایای طبیعی و گاه غمبار و تاسف آور هستیم که جبران خسارات برخی از این حوادث بویژه خسارات جانی غیرممکن است، افزود: زلزله به عنوان یکی از حوادث طبیعی هر از چند گاهی خسارت و تلفاتی به بار می آورد و همین امر ضرورت اندیشیدن به مقاومت ساختمان ها و ارائه راهکارهای لازم برای کاهش خطرات زمین زلزله را دو چندان می کند، که در این راستا بنیاد مسکن با توجه به تجربیات گذشته و اهمیت فاکتورهای متعددی همچون فراهم کردن اسکان موقت و دائم، سرعت احداث، افزایش مقاومت و کاهش هزینه ها در بحث بلایای طبیعی، توجه به سیستم های ساختمانی مقاوم در برابر زلزله را یکی از ضروریات صنعت ساختمان می داند.
وی تصریح کرد: آموزش عمومی، حمایت از ابتکارات و فعالیت‌های علمی، نظارت بر ساخت و سازها، ظرفیت سازی نهادی و نیروی انسانی، بکارگیری تجهیزات و ابزارهای لازم، استفاده از فناوری‌های نوین، توسعه سیستم‌های هشدار و پایش و اتخاذ سیاست‌های راهبردی، مواردی است که زمینه را برای نیل به اهداف مورد نظر فراهم می‌آورد.
خواجه ای با بیان اینکه، بنیاد مسکن استان برای مقابله با تهدید سوانح طبیعی، عملیات پیشگیری پیش از وقوع سانحه را با اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی سکونت گاههای آسیب‌پذیر روستایی و همچنین بازسازی مناطق سانحه‌دیده پس از وقوع سانحه همواره در دستور کار خود قرار داده است، گفت: در سطح استان زنجان ۹۲ هزار و ۶۷۸ واحد مسکونی روستایی شناسایی شده است که می توان گفت تاکنون ۵۳ درصد از واحدهای مسکونی روستایی استان معادل ۴۹هزار و ۳۰۱ واحد در مقابل زلزله مقاوم سازی شده اندکه امیدواریم با ترویج فرهنگ مقاوم سازی ساخت و سازها در مناطق روستایی ، این میزان افزایش یابد.
مدیرکل بنیاد مسکن استان با اشاره به اینکه، با توجه به آنالیزهای انجام شده، ۱۵۳ روستا در استان زنجان روی گسل بوده است، اظهار کرد: ۱۸ هزار و ۷۳۴ واحد مسکونی نیز در این روستاها بر روی گسل قرار دارند که از این تعداد تقریبا ۵ هزار و ۹۲۱ واحد مسکونی که ۳۳درصد واحدها را شامل می شود، مقاوم سازی شده اند.
وی خاطر نشان کرد: وجود بافت های فرسوده در مناطق مختلف روستا، شبکه های ارتباطی ناکافی و یا نامناسب در سطح روستا به ویژه در مناطقی که دارای بافت فرسوده است، عدم وجود فضا های باز و کافی در سطح محلات مختلف روستا و عدم آگاهی و توجه کافی به مسئله مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در طرح ها و برنامه ریزی های شهری و روستایی مشکلاتی را در برابر مقابله با تهیدات و عوامل طبیعی به وجود آورده است.
خواجه ای با تاکید بر اینکه، استاندارد سازی مصالح ساختمانی نیز از اصلی ترین ارکان مقاوم سازی است و باید تلاش شود مصالح ساختمانی استاندارد تولید و استفاده شود، ادامه داد: در برنامه ایمن سازی در برابر زلزله، ایمنی ساختمانها و کلیه بناها از اولویت و اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا بناها به هنگام وقوع زلزله های شدید در صورت عدم استحکام و مقاومت لازم آسیب می بینند و به ساکنین آنها صدمه جانی وارد می شود. به همین دلیل تعیین محل مناسب برای ساخت بنا (دور از گسلهای فعال و روی زمینی که مقاومت خاک آن مناسب است). طراحی صحیح و مقاوم در برابر زلزله توسط مهندسان با صلاحیت، استفاده از مصالح مناسب ساختمانی، ساخت ساختمان با بکارگیری کارگران آموزش دیده و نهایتاً نظارت بر ساخت و کنترل کیفیت توسط سازمانهای مسؤول و مهندسان ناظر برای ساختمانهای جدید، تعمیر و مقاوم سازی ساختمانهای موجود و اصول بسیاری ضروری برای ساخت بناهای مقاوم در برابر زلزله هستند.
مدیرکل بنیاد مسکن استان تاکید کرد: اگر بحث مهندسی و کیفیت ساخت و ساز را جدی بگیریم با رعایت اصول فنی می توانیم به بسیاری از مولفه های پیچیده پدافند غیرعامل پاسخ دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار