نوبخت: توافق مجلس و دولت بر حل مسائل معیشتی مردم است

امیدوارم نگاه واقع‌بینانه رهبری الگوی عمل قرار گیرد و مسائل را داخل خودمان حل کنیم

تهران (پانا) - رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور می گوید با وجود کمبود منابع و تحریم‌های ظالمانه دشمنان باید برای رفاه مردم تلاش کرد و باید کارهای عمرانی در کشور را تداوم بخشید و چرخه اقتصاد کشور را بچرخاند و نباید اجازه داد آستانه تحمل بازنشستگان پرستاران و معلمان پایین بیاید.

کد مطلب: ۱۱۴۹۲۸۰
لینک کوتاه کپی شد
نوبخت: توافق مجلس و دولت بر حل مسائل معیشتی مردم است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور با اشاره به جلسه مشترک روزگذشته دولت و مجلس با حضور روسای دو قوه، اعضای کمیسیون تلفیق و نمایندگان درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهار داشت: دولت و مجلس قوای یک نظام هستند و هدف مشترک همه ما کمک به مردم است. با حسن نظر می‌توانیم همه مسائل را حل کنیم. بر اساس توصیه و نگاه واقع بینانه مقام معظم رهبری، در خصوص مصوبه یارانه معیشتی مجلس جلسات و تعاملاتی با مجلس و آقای قالیباف داشتیم و توافق کردیم تا هم مصوبه مجلس اجرایی شود و هم به معیشت کسانی که در اثر کرونا دچار خسران شده بودند؛ کمک شود. این تجربه، توافق خوبی بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه از سی سالگی در جریان بررسی لوایح بودجه سنواتی و لوایح برنامه‌های پنج ساله بوده، ادامه داد: در تمامی این سالها انتقاد به لوایح بودجه از ناحیه مجلس را شاهد بوده‌ام. منبع درآمد دولت از سه محل «نفت»؛ «مالیات» و «فروش اوراق» تامین می‌شود. در این باره ما پیشنهاداتمان را بر اساس دلایل متقنی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ ارائه داده‌ایم. اگر فرصتی باشد تا بجای رسانه‌ها در جلسات صمیمانه نمایندگان مجلس حرف‌های ما را به صورت رو در رو و چهره به چهره بشنوند؛ می‌توانیم این موارد را تشریح کنیم. امیدوارم که توصیه مقام معظم رهبری که در جلسه شورای عالی اقتصادی سران قوا نیز بر این امر تاکید داشتند؛ سرلوحه و الگوی عمل قرار گیرد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در سال پایانی عمر این دولت و سال آغازین مجلس به خاطر مردم و جلوگیری از سوء استفاده دشمن؛ همکاری میان دو قوه با رعایت موازین اخلاقی تداوم یابد؛ افزود: تفاوت ما با دیگر کشورها و با نظام پیشین، در اسلام مدار بودن این نظام است. با رویکرد اسلامی و مذاکره از موضع صادقانه و به دور از اتهام زنی حتما مسائل را در داخل خودمان می‎توانیم مرتفع کنیم.

دکتر نوبخت در پاسخ به سوالی درباره تلاش‌های دولت برای ارتقای توان خرید مردم و افزایش حقوق‌ها گفت: در اسفندماه سال گذشته برای جبران کاهش قدرت خرید کارمندان دولت بر اساس حکم قانونی، ۵۰ درصد به حقوق آنان اضافه شد و در فروردین ۱۳۹۹ نیز ۱۵ درصد به حقوق آنها افزوده شد. چون این موضوع با طرح رتبه بندی فرهنگیان، تلاقی پیدا کرده بود؛ این موضوع را هم مرتفع کردیم تا مشکل فرهنگیان عزیز نیز حل شود. با توجه به فاصله حقوق شاغلان و بازنشستگان از اول مهر ، همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز انجام شده است. حقوق و فوق العاده شغل پرستاران و کادر درمانی نیز افزایش یافت و با توجه به بار مالی ای که این افزایش داشت، اما از محل ۳۱ هزار میلیارد تومان صرفه جویی صورت گرفته در دولت؛ این موارد پرداخت شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد اعتبار اختصاص داده شده به وزارت بهداشت و درمان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز اظهار داشت: بودجه وزارت بهداشت و درمان ۱۵۳ درصد افزایش یافته در حالیکه بودجه، در بخش های دیگر بین ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد یافته است. همچنین مجوز استخدام ۳۰ هزار نیروی جدید در بخش بهداشت و درمان صادر شده است. قبلا نیز با استخدام ۲۳ هزار نیرو برای این بخش موافقت کرده بودیم. منابع مالی برای جذب و پرداخت حقوق این عزیزان نیز در لایحه بودجه ۱۴۰۰ دیده شده است.

دکتر نوبخت با اشاره به سوء استفاده دشمنان و رسانه‌های برون مرزی از برخی سخنان وی در مورد محدودیت هایی که تحریم‌ها برای مردم ایجاد کرده است گفت: برخلاف تصور آنان که می‌پندارند کشور زمین‌گیر شده است و تلاش می‌کنند آستانه تحمل مردم پایین بیاید؛ ما نباید اجازه دهیم آستانه تحمل بازنشستگان، پرستاران و معلمان پایین بیاید و با ایجاد رفاه هر چند اندک برای مردم و ایجاد کارهای عمرانی، پرچم مقدس جمهوری اسلامی را در اهتزاز درآوریم و چرخه اقتصادی کشور را بچرخانیم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار