رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در حاشیه جلسه هیات دولت؛

تا وقتی تحریم‌ها وجود دارد، محدودیت FATF خود را نشان نمی‌دهد

دولت و مجلس شنبه تمام وقت درباره بودجه تبادل نظر می‌کنند/ وظیفه رئیس‌جمهوری است که بر کار وزرا نظارت کند/ نباید شاکله بودجه به هم بخورد/ کشورهای اروپایی و آسیایی برای همکاری با ایران بعد از ۲۰ ژانویه اعلام آمادگی می‌کنند

تهران (پانا) - رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تاکید کرد قراردادن ردیف بودجه‌ای برای سند ۲۰۳۰ در لایحه بودجه اشتباهی بود که در سند پشتیبان آمده که امیدوارم عمدی نبوده باشد و سهوی بوده و حتما با فرد خاطی برخورد می‌شود. وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان برنامه و بودجه هم از گنجانده شدن این سند در بودجه مطلع نبودند.

کد مطلب: ۱۱۴۹۱۵۶
لینک کوتاه کپی شد
تا وقتی تحریم‌ها وجود دارد، محدودیت FATF خود را نشان نمی‌دهد

محمود واعظی، در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اصلاحات موادی از قانون انتخابات در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این قانون یکی از موضوعاتی است که جناح‌های سیاسی و گروه‌های مختلف روی آن نظرات مختلف دارند؛ هنوز قانون به تصویب نهایی نرسیده است و لذا دولت نمی‌تواند راجع به آن چه دارد در مجلس بحث می‌شود و ممکن است ما با چند بند آن موافق باشیم یا نباشیم اظهارنظر کند.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم حتما لازم است قانون انتخابات ریاست جمهوری بازنگری شود و از این شرایطی که همه می‌آیند نام‌نویسی می‌کنند بدون آن که شرایط را داشته باشند، اصلش خوب است، اما مواردی که دارد اضافه و کم می‌شود ممکن است در عمل مشکلات و محدودیت‌هایی را به وجود آورد.

واعظی همچنین تاکید کرد: من فکر می‌کنم باید صبر کنید این قانون به اتمام برسد و همه قانون را به صورت کلی قضاوت کنیم.

اینکه یک نماینده مجلس بخواهد خودش شخصا بر کار وزیر نظارت کند و یا سفری به استان‌ها برود و بگویند آمده‌ایم به پروژه‌ها نظارت کنیم، همچین چیزی در قانون اساسی نیست

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری درباره صحبت‌های یک نماینده مجلس درباره رئیس‌جمهوری که نه حقوق خوانده و نه ۲۰ سال در مجلس بوده است، اظهار داشت: رئیس‌جمهوری هم رشته خودش حقوق است و هم ۲۰ سال نماینده مجلس بوده است، با استفاده از قانون اساسی و نه سلیقه شخصی استناد می‌کنند و می‌گویند قانون اساسی وظایف را مشخص کرده است؛ به این معنا که حق مجلس سوال از وزرا، تحقیق و تفحص و استیضاح است و آقای رئیس جمهور هم در آن صحبتی که درباره حقوق شهروندی داشتند این را مطرح کردند، اما این که نظارت بر کار روزمره وزرا وجود داشته باشد جز سیاست‌هایی است که رئیس‌جمهوری مشخص می‌کند و وظیفه شخص رئیس‌جمهوری است که بر کار وزرا نظارت کند.

وی ادامه داد: البته در قوه قضائیه برای بازرسی کل کشور هم یک وظایف نظارتی تعریف شده است که ما هم به آن احترام می‌گذاریم و رعایت می‌کنیم، اما اینکه یک نماینده مجلس بخواهد خودش شخصا بر کار وزیر نظارت کند و یا سفری به استان‌ها برود و بگویند آمده‌ایم به پروژه‌ها نظارت کنیم، همچین چیزی در قانون اساسی نیست.

واعظی تاکید کرد: آن‌هایی که می‌گویند این چنین نظارت‌هایی در قانون اساسی هست آن بند قانون اساسی را باید مطرح کنند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره جلسه دیروز مجلس و دولت درباره بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: هم رئیس مجلس و هم رئیس کمیسیون تلفیق سوالات و مطالبی را که داشتند مطرح کردند و از طرف دولت هم آقای نوبخت به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه و برخی دیگر مطالبشان را مطرح کرد.

وی ادامه داد: لازم بود چنین جلسه‌ای باشد که در محیطی دوستانه و صمیمی تبادل نظر صورت بگیرد. در این جلسه به مدت دو ساعت بحث شد و قرار دو رئیس قوه بر این شد که سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق براساس شرایطی که بر جلسه حاکم بود یعنی شرایط تعامل و همکاری، در بودجه بیشتر با هم تعامل داشته باشند.

واعظی همچنین اعلام کرد: مقرر شد روز شنبه تمام وقت هم سازمان برنامه و بودجه و هم وزیر نفت، رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و دیگران درباره بودجه تبادل نظر داشته باشند.

وی با تاکید بر این که بنای دولت بر تعامل و همکاری با مجلس است عنوان کرد: تغییرات در بودجه تا جایی می‌تواند به وجود بیاید که شاکله بودجه که ماه‌ها روی آن کار شده به هم نخورد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری همچنین در مورد مشکلات کشور برای خرید واکسن خاطرنشان کرد: در زمینه تأمین دارو، واکسن و کالاهای اساسی با مشکل اساسی مواجه هستیم و این فشارها به دلیل تحریم های بیش از حد آمریکا است. آمریکا یک سیاست اعلامی دارد که می گوید محدودیتی برای تأمین داروی ایران ایجاد نکرده است، اما در عمل فشارهای خود را اعمال می کند. در واقع مشکل اساسی ما جنگ اقتصادی و فشار آمریکا است اما تا وقتی که این تحریم ها وجود دارد، محدودیت FATF خود را نشان نمی دهد.

وی با بیان اینکه مقامات جدید آمریکا در رقابت های انتخاباتی خود اعلام کردند به پیمان های بین المللی از جمله برجام باز می‌گردند، ادامه داد: فضای جدیدی در اروپا و کشورهای آسیایی در ارتباط با همکاری اقتصادی، بانکی و تجاری با ایران بوجود آمده است. کشورهای مختلف با سفرای ما تماس می گیرند و اعلام می کنند که بعد از 20 ژانویه که فشارها برداشته می شود، برای همکاری با ایران و بازگشتن به شرایط قبل ترامپ آمادگی دارند و علاقه خود را اعلام کردند، اما وقتی شرایط عادی شود محدودیت ها خود را نشان می دهد. امیدوارم مجمع تشخیص مصلحت نظام تدبیر لازم را انجام دهد و تا آن زمان محدودیت ها برداشته شود.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره گنجاندن سند 2030 در بودجه تصریح کرد: سیاست دولت و وزارت آموزش و پرورش این است که سند 2030 از برنامه های ما حذف شود، اما وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان برنامه و بودجه در جریان این مسئله نبوده و تعجب کردند که بخشی از این سند در سند پشتیبان بودجه آمده بود که امیدوارم این اشتباه سهوی باشد، ولی حتما با فردی که این کار را کرده است برخورد می شود.

واعظی درباره دلیل اعزام ناوها و زیردریایی های آمریکا و رژیم صهیونیستی به سمت خلیج فارس خاطرنشان کرد: دولت ترامپ و رژیم صهیونیستی از هر فرصتی برای ایجاد درگیری در منطقه استفاده میکند اما ایجاد بحران جدید در منطقه با سیاست‌های نظام بین‌الملل و دولت جدید آمریکا مغایرت دارد. ایران و کشورهای منطقه هم باید مراقبت های لازم را داشته باشند تا مشکلی در منطقه بوجود نیاید. حتی ترور شهید فخری زاده برای این بود که ایران عکس العملی نشان دهد و در منطقه اختلاف و درگیری بوجود بیاید و برجام بازنگردد که البته با اتخاذ سیاست درست از سوی ایران این اتفاق نیفتاد. به هر حال کشورهای منطقه باید مراقب باشند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوالی در مورد تصمیم در خصوص ارز 4200 تومانی گفت: برای ما مهم است که به گونه ای برنامه ریزی کنیم که کالاهای اساسی با قیمت مناسب به طبقه متوسط و نیازمند کشور برسد به همین دلیل وقتی قیمت ارز افزایش یافت اصرار ما حفظ ارز 4200 تومانی بود.

وی ادامه داد: کالاها توسط شرکت های خصوصی وارد می شود و به طور مثال وزارت کشاورزی دستور توزیع دانه های طیور را می دهد. در گزارشاتی که دریافت کردیم متوجه شدیم به جای آنکه سود ارز 4200 تومانی به مردم برسد به واسطه ها می رسد، بنابراین مطرح شد که با مکانیزمی قیمت ارز 4200 تومانی را به قیمت ارزی که در بازار است نزدیک کنیم به شرطی که مابه التفاوت قیمت این دو ارز را به مردم برسانیم. قرار شد هم مجلس و هم دولت در این زمینه فکر مناسبی کنند ولی تاکنون تصمیم گرفته نشده است ولی اگر قرار باشد ارز 4200 تومانی حذف شود به شیوه ای این کار انجام می شود که به طبقه متوسط و نیازمند فشاری وارد نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار