بنای تاریخی «قلعه»، معضلی برای ساکنین محله‌ی سقاخانه

زنجان (پانا) - رهاشدن بنای تاریخی «قلعه» در محله‌ سقاخانه زنجان، باعث ایجاد مشکلاتی برای ساکنین محلی شده است.

کد مطلب: ۱۱۴۹۱۴۰
لینک کوتاه کپی شد
بنای تاریخی «قلعه»، معضلی برای ساکنین محله‌ی سقاخانه

کشور ایران جزو کشورهایی است که تاریخ غنی و پرباری دارد. به جای جای کشورمان که سفر کنید با سازه های تاریخی متعددی رو به رو خواهید شد که هر کدامشان قدمتی دیرینه دارند و سالانه گردشگران مختلفی را به سمت خود می کشانند. زنجان نیز از جمله استانهایی است که به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده‌ ابریشم از پیشینه تاریخی غنی برخوردار است. هیچ چیز به اندازه بازدید از مکان های تاریخی نمی تواند شما را با فرهنگ اقوام مختلف آشنا کند. به همین دلیل، در سرتاسر جهان بناهای تاریخی از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و دولت ها تلاش می کنند هر طور که شده نگهدارنده خوبی برای این بناها باشند.

بناهای تاریخی زنجان از جمله: گنبد سلطانیه، بازار سرپوشیده زنجان، رختشویخانه، مسجد خانم و مسجد جامع سید هستند که همه ساله پذیرای مهمانان داخلی و گردشگران خارجی هستند.

در این میان می‌توان بناهایی را ملاحظه کرد که با داشتن قدمت تاریخی و جذابیت بنا، هیچ گونه استفاده‌ فرهنگی-توریستی از آن نمی‌شود. از جمله‌ این بناها بنای «قلعه» است.

این بنا در محله‌ سقاخانه زنجان در خیابان خیام پشت مسجد حسینیه واقع شده است. ساکنین محلی هم از نام و کاربرد این بنا هیچ گونه اطلاعاتی ندارند. گفتنی است که احتمالا قدمت آن به بیش از سیصد سال می رسد.

این بنا در میان ساختمانهای مسکونی محله قرار گرفته و وجود این بنا باعث شده است که میراث فرهنگی و شهرداری به همسایه‌ها مجوز هیچگونه ساخت و ساز و تعمیرات را ندهد.

مخروبه‌های موجود و گودبرداریهایی که سالهاست رها شده‌اند و خطر آفرین هستند، مشکلاتی را برای ساکنین فراهم کرده‌اند. رها شدن بدون حفاظ علمک‌های گاز، آبگرفتگی محله و نفوذ آب به منازل و خطر سقوط افراد و ماشین‌هااز جمله مشکلات ساکنین این منطقه است.

شهرداری و میراث فرهنگی از جمله سازمان‌های مسئول هستند که انتظار می‌رود علاوه بر حفظ بناهای تاریخی، برای حل مشکلات ساکنین این منطقه تلاش کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار