اهدای عضو از یک بیمار مرگ مغزی در زاهدان به 2 بیمار زندگی دوباره بخشید

۱۰۰۰ بیمار سیستان و بلوچستانی برای اهدای عضو در انتظارند

زاهدان (پانا)- رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام کرد خانواده یکی از بیماران مبتلا به مرگ مغزی با اهدای دو کلیه بیمارشان برای دو بیمار نیازمند رضایت دادند و جراحی پیوند با موفقیت در بیمارستان علی بن ابی طالب (ع) زاهدان انجام شد.

کد مطلب: ۱۱۴۹۰۵۲
لینک کوتاه کپی شد
اهدای عضو از یک بیمار مرگ مغزی در زاهدان به 2 بیمار زندگی دوباره بخشید

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، سید محمد هاشمی شهری با قدردانی از اقدام خداپسندانه این خانواده عزیز سیستانی و بلوچستان اظهار کرد: این عمل پیوند که از ساعت 17:00 دیروز دوشنبه 2 دی ماه 1399 آغاز شد با موفقیت در نخستین ساعات بامداد امروز سه شنبه به پایان رسید و دو بیمار دارای نارسایی کلیه که ۴۸ و ۵۴ سال سن داشتند، امیدی دوباره برای زندگی پیدا کردند.

وی با آرزوی مغفرت الهی برای مرحوم خیر محمد ریگی و آرزوی سلامتی برای خانواده بزرگوار و ایثارگرش گفت: این اهدا کننده عضو، 51 سال سن داشت که به‌دلیل سکته مغزی دچار مرگ مغزی شد و بعد از اثبات وقوع مرگ مغزی توسط تیم تخصصی مربوطه خانواده محترمشان با اهدای 2 کلیه این بزرگوار موافقت کردند.

وی افزود: پیکر پاک این ایثارگر سلامت در زادگاهش شهرستان میرجاوه به خاک سپرده می شود و اگر وضعیت شیوع و همه گیری بیماری کرونا نبود قطعا مجموعه کارکنان بهداشت و درمان به طور گسترده در مراسم یادبود این عزیز شرکت می کردند.

وی با بیان این مطلب که بیش از 1000 بیمار در استان سیستان و بلوچستان در انتظار پیوند کلیه و سایر اعضای حیاتی قرار دارند گفت: با توجه به تامین امکانات تخصصی پیوند عضو در زاهدان، اگر این فرهنگ در استان ترویج شود بسیاری از بیماران نیازمند عضو از مرگ زودهنگام و یا درد و رنج ناشی از بیماری نجات پیدا می کنند.

وی با بیان اینکه پیوند اعضا در ایران از ۱۸ سال پیش آغاز شده است، گفت: تا کنون بیش از۳۰۰ مورد پیوند کلیه در استان سیستان و بلوچستان از بیماران زنده انجام شده است که ۸ مورد آن از بیماران مرگ مغزی بوده است.

به گفته هاشمی شهری، برای ترویج فرهنگ اهدای عضو به مشارکت علما، روحانیون، ریش سفیدان، معتمدان و همه اقشار مردم عزیز نیاز داریم و سیستان و بلوچستان با دارا بودن افزون بر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت و شمار زیاد تصادفات منجر به مرگ مغزی همچنان در زمینه اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی در رده های پایین کشوری قرار دارد و ضروری است فرهنگ سازی در این زمینه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

فرامرز فاضلی، جراح کلیه و مجاری ادرار و فوق تخصص کلیه نیز با بیان این نکته که کلیه های یک بیمار مرگ مغزی را می توان به دو بیمار نیازمند اهدا کرد افزود: سپاسگزار خانواده محترم ریگی هستیم و آرزو می کنیم هیچ کس دچار مغزی نشود، ولی زمانی که این اتفاق افتاد بهترین منبع اهدای عضو به بیماران کلیوی، بیماران مبتلا به مرگ مغزی هستند و چه بهتر که با اهدای اعضای حیاتی بیماران مرگ مغزی به سایر بیمارانی که نیازمند عضو هستند، در نجات جان انسان های دیگر شریک شویم.

علیرضا دهمرده، فوق تخصص بیهوشی و مسئول واحد فراهم آوری اعضا دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این خصوص اظهار کرد: فعالیت مرکز فراهم آوری اعضاء در سال 1397 در استان آغاز شد و هدف از راه اندازی آن شناسایی، نگهداری و اخذ رضایت از خانواده بیمارانی است که دچار مرگ مغزی می شوند.

وی نیز با قدردانی از اقدام ارزشمند خانواده محترم ریگی، با بیان این نکته که فرهنگ اهدای عضو در استان ما همچنان نیازمند تقویت بیشتر است، مشارکت رسانه ها و همه دست اندرکان را لازمه تقویت و ترویج این فرهنگ خدا پسندانه عنوان کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار