اهمیت توسعه مراکز تشخیص زودرس سرطان در استان فارس

شیراز (پانا) - رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در نشست کمیته دانشگاهی بیماری های غیرواگیر، بر اهمیت توسعه مراکز تشخیص زودرس سرطان در فارس تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۱۴۹۰۱۵
لینک کوتاه کپی شد
اهمیت توسعه مراکز تشخیص زودرس سرطان در استان فارس

مهرزاد لطفی در این نشست که ساعتی پیش در دفتر ریاست دانشگاه برگزار شد؛ با اشاره به اینکه در حال حاضر بیماری‌های غیرواگیر مهمترین عامل مرگ و میر و ناتوانی در جهان هستند و بخش قابل توجهی از بار جهانی بیماری‌ها را به خود اختصاص می‌دهند، مهمترین عامل خطر بیماری‌های غیر واگیر را شیوه زندگی ناسالم عنوان کرد.

او با ابراز نگرانی نسبت به رواج سبک زندگی ناسالم در جامعه، پیامد این امر را افزایش بار ابتلا به بیماری‌های پرفشاری خون، دیابت، اختلال لیپید، مصرف دخانیات، افزایش زمینه‌های مواجهه با دود سیگار، چاقی و فعالیت بدنی ناکافی برشمرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیماران مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر را مهمترین گروه پرخطر در بحران کووید۱۹ دانست و افزود: درصد قابل توجهی از فوت‌شدگان ناشی از کروناویروس، دست کم یک بیماری زمینه ای داشته اند.

لطفی با اشاره به اهمیت توجه به امر پیشگیری در حوزه سلامت، بر توسعه مراکز تشخیص زودرس سرطان در استان تأکید کرد و گفت: هرگونه اقدامات برای پیشگیری از سرطان بسیار با ارزش است و همه مسوولان سلامت باید برای رسیدن به این امر تلاش کنند.

او اظهار کرد: با توجه به تحریم‌ها و وضعیت موجود اقتصادی در کشور، باید برای توسعه خدمات سلامت و ارتقای خدمات به بیماران، به ویژه مبتلایان به سرطان و ایجاد زیرساخت‌ها در زمینه پیشگیری از سرطان، از ظرفیت خیرین استان استفاده کرد.

تلاش برای رسیدن به استانداردهای جهانی و به روز بودن اطلاعات و دستاوردهای بیماری سرطان دیگر تاکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست بود.

او ادامه داد: تمامی اقدامات و تجربیات کمیته بیماری های غیرواگیر، برای استفاده های بعدی و حتی الگوبرداری در کشور، باید با استفاده از نرم افزارهای موجود در دانشگاه ثبت و مستندسازی شود.

لطفی همچنین در این نشست به موضوع سوانح ترافیکی و پیامدهای سنگینی که به جامعه تحمیل می کند پرداخت و بر اهمیت فرهنگ سازی در زمینه استفاده از کمربند ایمنی، به ویژه برای سرنشینان صندلی عقب و استفاده از صندلی کودک تاکید کرد.

در ادامه این نشست عبدالرسول همتی، معاون بهداشت در خصوص اقدامات کارگروه عوامل بیماری‌های غیرواگیر، عباس رضاییان زاده، معاون تحقیقات و فناوری در زمینه فعالیت های کارگروه سرطان و محمدجواد مرادیان، مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه در رابطه با عملکرد کارگروه پیشگیری از سوانح و حوادث توضیحاتی ارایه کردند.

تبادل نظر پیرامون ثبت آمار و اطلاعات سرطان، گرنت‌های بین‌المللی، اعتبارات، مراکز تشخیص زودرس سرطان در استان، تفاهم‌نامه بین معاونت‌های مختلف دانشگاه، نقش عوامل تاثیرگذار بر بیماری سرطان، فراهم‌سازی زیرساخت‌های الکترونیکی، مرکز ملی آموزش‌مهارتی، دوره‌های آموزشی متخصصان و تجزیه و تحلیل تصادفات، دیگر بخش این نشست بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار