حسن ملکی:

اجرای سند تحول، قدرشناسی از شناسنامه تعلیم و تربیت است

تهران (پانا) - معاون وزیر آموزش و پرورش در نشست علمی بررسی ابعاد مختلف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از تدوین تا اجرا، راهکارهای اجرای این سند ذی قیمت فرهنگی تربیتی را بیان کرد.

کد مطلب: ۱۱۴۸۹۹۹
لینک کوتاه کپی شد
اجرای سند تحول، قدرشناسی از شناسنامه تعلیم و تربیت است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، نشست علمی بررسی ابعاد مختلف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از تدوین تا اجرا به مناسبت سالگرد تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دوشنبه یکم دی ماه ساعت 19 به صورت مجازی و با مشارکت بسیج دانشگاه فرهنگیان استان کرمان برگزار شد.

در ابتدای این نشست مجازی مهدی نوید ادهم مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش و رحمت‌اله مرزوقی عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه شیراز مطالبی را در خصوص نحوه شکل‌گیری این سند و چگونگی فعالیت آن تا امروز، ارائه کردند.

سپس حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه سخنانش شامل سه قسمت است، اظهار کرد: بخش اول اهمیت و ضرورت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است؛ قبل از اینکه این سند با ارزش در سال 90 تهیه شود، آموزش و پرورش ما بدون شناسنامه بود، البته تأکیدم به شناسنامه فرهنگی و تربیتی است؛ همان‌طور که فرد بدون شناسنامه سرگردان است، آن زمان نظام تربیتی ما هم بدون شناسنامه و سرگردان بود.

وی ادامه داد: در اجرای این سند راهگشا به لحاظ نرم‌افزاری مشکل داریم که بارها مقام معظم رهبری به این مسأله اشاره داشته‌اند و باید در جهت منویات ایشان و اجرای این سند فرهنگی تربیتی قدم برداریم. قدرشناسی این سند در اجرای آن است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان این سؤال که چرا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرایی نشده و مشکل کجا است؟ گفت: موانع اجرای سند تحول را در سه سرفصل؛ " ندانستند و اجرا نشد"، "نخواستند و اجرا نشد" و " نتوانستند و اجرا نشد" می‌توان مورد بررسی قرار داد. برای تهیه این سند زحمات زیادی کشیده شده اما هنوز بخشی از مسؤولان، جامعه فرهنگیان و بخش‌های دیگر به لحاظ نرم‌افزاری متوجه سند نیستند. باید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را ماهیت نگری و ماهیت شناسی کنیم و آن را از غربت نرم افزاری خارج کنیم.

وی افزود: عامل دوم که نگذاشت این سند اجرایی شود این بود که نخواستند؛ گروهی بودند که می‌دانستند این سند چیست و اگر اجرایی شود چه تحولی می‌تواند ایجاد کند اما نخواستند آن را اجرایی کنند؛ مشکل این افراد با این سند با ارزش ایدئولوژیکی و فکری است.

ملکی نتوانستن را عامل سوم در اجرایی نکردن سند تحول بنیادین دانست و گفت: متأسفانه گروهی در بین مسؤولان، آموزش و پرورشی‌ها، دانشگاهیان و نخبگان وجود دارند که به اجرای سند تمایل دارند ولی از بُعد مهارتی مشکل وجود دارد. عملیاتی کردن این سند نیازمند مهارت است.

در ادامه این نشست حبیب رحیم پور ازغدی دانشجو دکتری فلسفه تعلیم و تربیت سخنرانی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار