مسئول پیشگیری و سلامت آموزش و پرورش ملارد:

تاثیر مصرف ویتامین D بر کاهش ابتلای افراد به کرونا

ملارد(پانا)- نتایج یک تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که سطح ویتامین D در خونشان پایین بود به شکل شدیدتری از کووید ۱۹ مبتلا شدند.

کد مطلب: ۱۱۴۸۹۳۱
لینک کوتاه کپی شد
تاثیر مصرف ویتامین D بر کاهش ابتلای افراد به کرونا

طبق تحقیقات، ویتامین D تأثیر مهمی بر سیستم ایمنی بدن دارد. این ویتامین التهابات را کنترل کرده و باعث به وجود آمدن پروتئینی می‌شود که باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین می‌برد. بنابراین ممکن است مصرف ویتامین D برای پیشگیری از ابتلا به کرونا مفید باشد.

مسئول سلامت آموزش و پرورش ملارد در مورد این ویتامین گفت: ویتامین D به عنوان ویتامین محلول در چربی در متابولیسم کلسیم و فسفر در سلامت استخوان و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد. کمبود ویتامین D باعث بروز بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان، بیماریهای قلبی، عروقی، دیابت و بیماری‌های خودایمنی می‌شود.
او ادامه داد: ویتامین D را می توان از ۳ منبع دریافت کرد: از طریق نور خورشید، مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی ویتامین D۳ و مصرف مکمل‌های تجویز شده توسط پزشکان تامین کننده بخشی از نیازها است و مابقی باید از طریق منابع غذایی حاوی کلسیم(شیر، لبنیات، انواع کلم، حبوبات و...) و ویتامین D ( ماهی‌های چرب، لبنیات، زرده تخم مرغ و...) تأمین ‌شود.
محمدی افزود: لازم به ذکر است بالاترین سطح دریافت و بالاترین تحمل ویتامین D برحسب گروه سنی برای بزرگسالان روزانه ۴۰۰۰ واحد بین‌المللی و برای کلسیم نیز معادل ۲۵۰۰ میلی گرم در روز تعیین شده است. مصرف مقادیر بیشتر از ۱۰۰۰۰ واحد بین‌المللی در روز در طولانی مدت می‌تواند موجب مسمومیت شود.
او گفت: پزشکان پیشنهاد می‌کنند که مصرف همزمان مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D با قرص کلسیم D بدون اشکال است. بهتر است کلسیم همراه یا بعد از غذا میل شود. زنان باردار و مادران باردار باید روزانه ۱۰۰۰ واحد ویتامین D دریافت کنند. در مسمومیت با ویتامین D، افزایش کلسیم (هایپر کلسمی) ایجاد می‌شود.
محمدی تصریح کرد: همچنین مصرف زیاد طولانی‌مدت ویتامین D باعث ایجاد سختی عروق می‌شود. در صورت مصرف نادرست و بیش از حد مجاز این ویتامین به صورت سهوی یا عمدی، بروز عوارضی مانند یبوست، ضعف، خستگی، خواب‌آلودگی، سردرد، کاهش اشتها، پرنوشی، خشکی دهان، طعم آهن در دهان، تهوع و از دست دادن اشتها، تکرر ادرار و کاهش وزن اتفاق می‌افتد. اما مصرف متعادل ویتامین ‌ها از جمله ویتامین D می‌تواند در جلوگیری از بیماری تأثیر داشته باشد.
او در پایان گفت: طبق مطالعات، برای بیماران با میزان سرمی ویتامین D کمتر از ۱۰ نانوگرم در میلی‌لیتر روش‌های معمول درمان با تجویز پزشک به شرح زیر است: دوز ۵۰۰۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین D به صورت خوراکی یک بار در هفته برای بزرگسالان به مدت ۸ هفته و سپس مطابق برنامه کشوری، ماهانه یک عدد پرل ۵۰۰۰۰ واحدی ادامه یابد. دوز ۵۰۰۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین D به صورت خوراکی یک بار در هفته برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال به مدت ۶ هفته سپس مطابق برنامه کشوری، ماهانه یک عدد پرل ۵۰۰۰۰ واحدی ادامه یابد. هدف رساندن سطح ویتامین D۳ به بالاتر از ۳۰ نانوگرم در میلی لیتر است.

خبرنگار: سحر شیخی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار