24 هزار کاربر جدید از خدمات هواشناسی کشاورزی سیستان و بلوچستان بهره مند می شوند

زاهدان (پانا) - دبیر تهک کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت با هماهنگی که با سازمان جهاد کشاورزی استان صورت گرفته، قرار است هشدارهای جوی و توصیه های کاربردی هواشناسی از طریق پیامک به 24 هزار بهره بردار عمده کشاورزی استان ارسال شد.

کد مطلب: ۱۱۴۸۹۱۲
لینک کوتاه کپی شد
 24 هزار کاربر جدید از خدمات هواشناسی کشاورزی سیستان و بلوچستان بهره مند می شوند

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، اله بخش ریگی در دیدار با مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان که در محل سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد، اظهار کرد: هم اکنون 4 هزار بهره بردار کشاورزی استان از خدمات طرح «تهک» هواشناسی کشاورزی بهره می برند که این تعداد با توجه به تعداد بهره برداران این بخش بسیار ناچیز است.

وی افزود: هواشناسی سیستان و بلوچستان آماده است خدمات آب و هوایی رایگان طرح «تهک» را در اختیار تمامی بهره برداران کشاورزی استان قرار دهد تا ضمن افزایش بیلان تولید محصولات کشاورزی، در زمان مخاطرات جوی محصولات کشاورزی از بروز خسارت در امان بماند یا با اقدامات پیشگیرانه میزان خسارت ها به حداقل ممکن کاهش یابد.

دبیر تهک کشاورزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: سازمان هواشناسی بسترهای ارتباطی زیادی برای ارتباط با کاربران ایجاد کرده است تا هر فردی بسته به نیاز شغلی یا اجتماعی که به اطلاعات هواشناسی پیدا می کند، در کمترین زمان ممکن بتواند اطلاعات را دریافت کند.

ریگی خاطرنشان کرد: سامانه 134 هواگو، پورتال اطلاع رسانی سازمان، بخش های خبری صدا و سیما، شبکه های اجتماعی و... از راه های دسترسی مردم به اطلاعات هواشناسی است اما سازمان برای بخش کشاورزی، سامانه خودکار «تهک» را اجرایی کرده که اطلاعات مهم هواشناسی به صورت مستقیم و رایگان از سوی هواشناسی به کشاورز پیامک می شود.

گسترش طرح تهک کشاورزی در سیستان و بلوچستان

رئیس شبکه پایش هواشناسی استان نیز در این جلسه گفت: از سال 1393 رویکردی جدید در سازمان هواشناسی کشور برای ارائه اطلاعات کاربردی هواشناسی به کاربران بخش های مختلف شکل گرفت که یک ارتباط مستقیم و دو سویه بین کاربران نیازمند به اطلاعات هواشناسی و سازمان هواشناسی ایجاد می کرد.

محسن بستانی افزود: بخش کشاورزی مهمترین هدف این طرح بود که از همان ابتدا توفیقات قابل توجهی در کاهش خسارت به محصولات و ایجاد ارزش افزوده به ارمغان آورد به طوری که فقط در رفسنجان کرمان با اطلاع رسانی یخبندان شدید از بروز خسارت میلیاردی به محصولات پسته جلوگیری شد.

وی افزود: در سیستان و بلوچستان از همان سال های ابتدای شروع طرح، تهک برای دو محصول استراتژیک استان یعنی خرما و موز آغاز شد و در ادامه به سایر محصولات بخش کشاورزی توسعه یافت و اکنون نیز هواشناسی قصد دارد اجرای طرح را هم به لحاظ کمی و هم کیفی گسترش دهد.

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: سازمان هواشناسی علاوه بر سامانه های مختلف اطلاع رسانی نظیر تهک کشاورزی، از ظرفیت های ارتباطی رسانه ای هم برخوردار است که می تواند توصیه های مورد نیاز بخش کشاورزی را با نیازسنجی جهاد کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار دهد.

مخاطرات جوی و آفات مختلف 2 چالش جدی بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت هواشناسی در بهبود تولیدات بخش های مختلف بخش کشاورزی گفت: مخاطرات بخش کشاورزی و هواشناسی همواره دو چالش بزرگ سازمان جهاد کشاورزی استان است.

بهزاد شهرکی افزود: هم بارندگی و چالش پراکنش بالای آن و هم نوسانات شدید دمایی و چالش وقوع آستانه های حدی در فصل های مختلف بخش کشاورزی ما را تهدید می کند طوری که در یک سال بخشی از مناطق استان دچار خسارت سیل می شوند و بخش دیگر به دلیل خشکسالی دچار تنش می شوند.

وی افزود: از سوی دیگر در سال های پربارش نیز چالش آفات کشاورزی آغاز می شود برای نمونه سال گذشته که هم در شمال استان وضعیت بارندگی خوب بود و هم در جنوب، در شمال با آفت «زنگ گندم» مواجه شدیم که خسارت زیادی برجای گذاشت و در جنوب با ملخ صحرایی مواجه شدیم.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: اگرچه سال گذشته ملخ صحرایی چالش جدی برای بخش کشاورزی ایجاد کرد اما با مبارزه به موقع جهاد کشاورزی و استفاده از تجهیزات مختلف نظیر هواپیمای سم پاش، از وقوع خسارت گسترده به کشاورزان جلوگیری شد.

شهرکی تصریح کرد: حدود 169 هزار بهره بردار کشاورزی در استان فعالیت می کنند که در صورت ارائه به موقع اطلاعات هواشناسی به آنها می توان چشم انداز روشنی از موفقیت این بخش در استان ترسیم کرد.

وی گفت: هم اکنون اطلاعات 24 هزار کشاورز عمده استان در سامانه پیامکی جهاد کشاورزی استان ثبت شده و اطلاعات ترویجی برای آنها ارسال می شود. البته این امکان وجود دارد که هشدارهای جوی و توصیه های کاربردی هواشناسی نیز از طریق این بستر برای کشاورزان اجرا شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار