مروری بر فعالیت های مجمع خیرین کشور در گفتگو با حبیب الله بوربور:

از مدرسه سازی تا پیوند علم و مهارت دانش آموزان هنرستانی

تهران (پانا) - مهندس حبیب الله بوربور، رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین کشور درگفتگو با پانا از دغدغه هایش برای پیوند میان علم و مهارت در میان دانش آموزان هنرستانی سخن می گوید. بوربور این روزها در حوزه خیّری فعال است اما به سبب اینکه سالهای متمادی تجربه حضور در آموزش و پرورش را در کسوت های مختلف داشته، همچنان دغدغه های اولش دانش آموزان این مرز و بوم است.

کد مطلب: ۱۱۴۸۸۸۲
لینک کوتاه کپی شد
از مدرسه سازی تا پیوند علم و مهارت دانش آموزان هنرستانی

حبیب الله بوربور معتقد است در کنار موضوع مدرسه سازی برای دانش آموزان باید فرصتی فراهم شود تا به همت مهارت دانش آموزان هنرستانی به اقتصاد تجهیزات درمانی کشوردر شرایط کرونا و در شرایط عادی تجهیزات نهادهای دولتی و خصوصی دیگر در کشور کمک کنیم.

ایده شکل گیری مجمع خیرین کشور بعد از دستور حضرت آقا
رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین کشور با اشاره به تاریخچه این مجمع می گوید: تاریخچه این مجمع خیرین بر می گردد به حدود 22 سال پیش و زمانیکه آقای مظفر، وزیرآموزش و پرورش بودند. در آن زمان من معاون عمرانی ایشان بودم و در سازمان نوسازی خدمت می کردم.برخی از مدارس آن زمان 5 نوبته بود و تعداد دانش آموزان حدود ۲۰ میلیون نفر بود و بچه ها یکروز در میان مدرسه می رفتند و حتی گاهی همین یکروز در میان هم فقط به مدت دو ساعت از روز برگزار می شد. شرایط سختی بود. خدمت حضرت آقا رسیدیم و گزارشی به ایشان دادیم و ایشان فرمودند، به مردم مراجعه کنید. از همینجا موضوع شکل گیری خیرین مدرسه ساز جدی شد. مجمعی تشکیل دادیم که در استان ها فعال شوند و کار را به افرادی که دعوت شدند، واگذار کردیم.
بوربور، رییس هیئت مدیره مجمع خیرین کشور راجع به ایده اولیه شکل گیری مجمع خیرین مدرسه ساز کشور، می گوید: اولین مجمعی که ما بوجود آوردیم، مجمع خیرین مدرسه ساز بود و من به عنوان موسس این مجموعه 30 نفر از 30 استان را دعوت کردم. بر اساس نظر حضرت آقا، معتقد بودم باید از مردم کمک گرفته شود. این مجمع اکنون به عنوان یکی از مراکزی است که مورد اعتماد و نیاز کشور است.
بوربور می افزاید: خوشبختانه یک حرکت مردمی شکل گرفت و بیش از 500 شعبه در کشور توسط خود مردم ایجاد شد. البته آموزش و پرورش هم کمک های لازم را داشت و از جمله جا و مکان لازم و همچنین اعتباراتی را کمک کرد و آن زمان که من در سازمان نوسازی بودم این حرکت مردمی ادامه داشته و حتی تا امروز هم تداوم دارد.

مدرسه سازی یک اقدام زیربنایی است
وی می افزاید: مدارس در کشور به مرور زمان تخریب می شوند و دایم باید بازسازی و ساخته شوند. این یک اقدام زیربنایی است و نیازمند توجه ویژه است. وقتی دانش آموزی از یک مدرسه با هویت و امکانات مجهزی که آموزش و پرورش در اختیارش گذاشته فارغ التحصیل می شود، قطعا این فرد می تواند برای خود مثمرثمرتر باشد و البته نسبت به دانش آموزی که ناگزیر است در کپر یا فضای باز ادامه تحصیل دهد، قطعا ماندگاری بیشتری در سیستم آموزشی دارد و ترک تحصیل نمی کند. در واقع سرمایه گذاری در نسل جوان باعث می شود که عملا آینده او تضمین شود و اگر به مسیر درستی برود، موفق تر از کسی است که این شرایط برایش ایجاد نشده و من معتقدم باید مواد و ابزار ماهیگیری برای دانش آموز فراهم کنیم.
مجمع خیرین مدرسه ساز یکی از نهادهای عضو مجمع خیرین کشور است که در این راستا گام های موثری برداشته است.


جای خالی پیوند علم و مهارت در آموزش و پرورش
بوربور با اشاره به اهمیت پیوند میان آموزش و مهارت های عملی دانش آموزان در جامعه می گوید: من معتقدم اگر هنرجو را آموزش دادیم باید در عمل هم بتواند کارمثبت و مفیدی براساس آموزشی که به او داده می شود، انجام دهد. پیش از پیروزی انقلاب که در هنرستان های فنی تدریس می کردم، اگر می خواستم بچه های رشته ساختمان را آموزش دهم، برنامه ریزی می کردم تا برای شهرداری تهران مثلا بازار روز در محل مصلی فعلی شهر تهران بسازند یا بچه های رشته مکانیک ماشین های آموزش و پرورش را تحویل می گرفتند و تعمیر می کردند.
وی می افزاید: زمانی مدیرکل دفتر فنی و مدیرکل دفتر آموزش کشاورزی بودم و در آنجا قانونی به نام «تبصره64» وجود داشت که ماشین آلات ادارات مختلف و وزارتخانه های مختلف را به آموزش و پرورش می دادند و در هنرستان ها تعمیر می شد و تحویل آموزش و پرورش داده می شد. وقتی معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی بودم، زمینه ای ایجاد کردیم تا بتوانیم لوازم اسقاطی و مازاد مدارس و هنرستان ها را جمع کرده و با کمک برخی از هنرستان هایی که آمادگی داشتند، تعمیر می کردیم. در آن زمان اضافات کار که 170 تن آهن قراضه بود، به نفع آموزش و پرورش به ذوب آهن فروخته شد. با این اقدام حدود ده هزار کلاس که لوازم اسقاطی نگهداری می کردند آزاد شد. درواقع این ده هزار کلاس معادل بودجه یکسال سازمان نوسازی آن زمان است. همچنین به مقدار زیادی میز و صندلی و تجهیزات آموزشی و لوازم آزمایشگاهی تعمیر شد و تحویل آموزش و پرورش وقت داده شد.
بور بور می گوید: در شرایط کنونی بیمارستان ها مشکلات عدیده ای از لحاظ تخت و لوازم و تجهیزات دارند. به محض اینکه وسیله ای پیچش می شکند به عنوان لوازم اسقاطی گفته می شود و دورانداخته می شود. اگر بخش فنی و حرفه ای آموزش و پرورش و همچنین سازمان آموزش فنی و حرفه ای وزارت کار با هم هماهنگ شوند و با مدیریت بیمارستان ها فعالیت مشترکی تعریف کنند، می توان از مهارت همین دانش آموزان هنرستان ها برای تعمیر لوازم و تجهیزات بیمارستانی به عنوان یک کار جهادی کمک گرفت. می توان با همکاری نمایندگی های مُجازی که لوازم را به وزارت بهداشت و درمان می فروشند، طرح مشترکی تعریف کرد و قطعه های مورد نیازی که در دسترس نیست و کمبود داریم از همین نمایندگی ها تامین شود و در یک کارگاه مرکزی بسیاری از تجهیزات از کار افتاده را به همت همین دانش آموزان احصا کرد. در آن کارگاه می توان دستگاه های مختلف را با هم مونتاژ کنند یا از لوازم دورریز دستگاه های دیگر استفاده کنند و قطعا صرفه جویی خوبی برای وزارت بهداشت و درمان می شود و یا برای هر وزارتخانه و دستگاه دیگری این اقدام انجام پذیر است. البته از طرفی هم آموزش عملی و درستی به دانش آموزان سازمان فنی و حرفه ای و هنرستان ها داده می شود.


شکل گیری مجمع خیرین مسکن ساز
بوربور درباره ادامه شکل گیری فعالیت های خیّرانه در حوزه های دیگر مورد نیاز جامعه می گوید: بعد از مجمع خیرین مدرسه ساز، احساس کردیم بهتر است برای افراد بی بضاعت «مجمع خیرین مسکن ساز» را راه اندازی کنیم. در زمان آقای عبدالعلی زاده(وزیر وقت وزارت مسکن) این ایده مطرح شد و جامعه خیرین مسکن ساز خوشبختانه تا الان بیش از 40 هزار مسکن را شروع کرده و حدود 12 هزار مسکن را برای معلولین و خانواده های نیازمند معلول آماده کرده است.

ساخت مساجد بین راهی
او می افزاید: در ادامه، مساجد بین راهی را تامین اعتبار کردیم تا ساخته شوند. در زمان آقای ترکان، وزیر دفاع وقت و وقتی مدیر عامل سازمان اتکا بودم کمک های مردمی را به سمت این مهم سوق دادیم و مساجد بین راهی به نام «اهل بیت» ساخته شد. وقتی جنوب خراسان زلزله آمد اعتباری از دفتر حضرت آقا تامین شد و 80 مسجد ساخته شد. در نهایت حدود صد مسجد بین راهی و تخریب شده، ساخته شد.
بوربور درباره فعالیت های خیرانه برای راه اندازی حوزه های علمیه خواهران می گوید: زمانی موضوع حوزه علمیه خواهران مطرح بود که 500 حوزه اکنون وجود دارد. این حوزه ها، لشکری از دختران معتقد معتمد را آموزش می دهند و اینها می توانند در این شرایط که فضای مجازی خانواده ها را تحت تاثیر قرار داده به استحکام خانوادهها کمک کنند و از انحراف خانواده در جامعه جلوگیری کنند.
وی می افزاید: همچنین در سال های گذشته باتوجه به مشکلات معلولین ونگهداری آنها در خانواده ها مجمع خیرین حامی معلولین با همکاری خیرین شاخص کشور تاسیس شد که تا کنون در ارتباط با مسکن دار شدن معلولین و دیگر کمک ها به این عزیزان موفق بوده است.


ثبت مجمع خیرین کشوری
بوربور می گوید: حضرت آقا حدود 3 یا 4 سال پیش که شورای اجتماعی خدمت شان رسیده بود، فرمودند که، شما بروید و از خیرین کمک بگیرید و همانجا ما فکر کردیم این مجمع را پیگیری کنیم تا به ثبت برسد. خوشبختانه وزارت کشور هم این مجمع را چون جامعیت داشت به عنوان مجمع خیرین کشور و عضو ثابت شورای اجتماعی قرار داد. مصوبه شورای اجتماعی مصوبه دولت است که لازم الاجراست و مسایل اجتماعی و غیره در آنجا مطرح و بررسی می شود. در واقع مجمع قانونی است که مصوباتش همانند مصوبه دولت و مجلس در نظرگرفته می شود.
بوربور می گوید: بطور کلی در تعداد 8 جامعه خیری در بخش های مختلف به عنوان موسس بودم یا در تاسیس آن شرکت داشتم. همچنین در بوجود آمدن 8 بنیاد خیریه نیز حضور داشتم یا بواسطه موسسین آن که در مجامع خیرین حضور داشتند عضو مجمع خیرین شدند که در مجموع 16 جامعه خیری و بنیاد می شود. همچنین برای سه دانشگاه هم، جامعه خیرین دانشگاه ایجاد کردیم از جمله دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه تربیت مدرس است. بنابراین با تعداد 19 تشکل که بنیاد و دانشگاه .و جامعه خیری بود به ثبت رسید.همچنین 19 شخص حقیقی هم در واقع از وزرا یا از افراد خیّر خاص بودند، دعوت شدند و در مجموع 38 نهاد یا شخصیت حقیقی وحقوقی، عضو مجموعه ای به نام «مجمع خیرین کشور» شدند. البته مجامع دیگری پس از رسمیت یافتن مجمع خیرین کشور به این مجمع اضافه شدند که اقدامات بسیار موثری در جامعه انجام می دهند. بطور مثال موسسه ای که فقط معلول را استخدام می کند و شرط استخدام آن معلولیت است و توسط آقای موسوی بیش از 600 معلول درآنجا کار می کنند. یا موسسه دیگری که توسط آقای دکتر نبی اداره می شود و بیش از دوهزار نفر با خانواده آنها مشغول کار شده اند و کسانی می توانند آنجا کار کنند که سوء سابقه داشته است و هرچه این سوسابقه بیشتر باشد اولویت به کارگیری دارند.


در شرایط کرونا باید نیازمندان واقعی شناسایی و کمک شوند
رییس هیئت مجمع خیرین کشور می افزاید: جدیدا (حدود چند ماه پیش) هم حضرت آقا فرمودند، خیرین به کمک مردم بیایند. بنابراین براساس همین فرمایش حضرت آقا، مجمع هم به دنبال پیگیری این مهم اقدام کرد. در شرایط فعلی که کرونا شیوع پیدا کرده است، وزارت بهداشت و درمان و البته با همراهی بسیج به پیشگیری و درمان و غربالگری رسیدگی می کند و همچنین در بخش دیگر خیرین هستند که فعال اند. در همین راستا مجمع تصمیم گرفت هم نیازمند و هم توانمند را شناسایی کند. برای این مهم باید از امکانات اطلاعاتی نهادها و دستگاه هایی مانند سخا که متعلق به کمیته امداد است و همچنین اطلاعات وزارت کار و سایت سایه که در مجمع خیرین عضواند، استفاده کرد.
بوربور می گوید: در این راستا هفته گذشته جریانی به نام «شورای ملی مشارکت برای مقابله با کرونا » توسط وزارت کشور تشکیل شد که مجمع خیرین کشور هم عضو این شوراست. معاون اجتماعی وزیر کشور، رییس این مجموعه است و مدیرکل اجتماعی وزارت کشور دبیر این جلسه است و مدیر اجرایی هم از طرف 5 ارگانی که از بین مجامع خیرین کشور و همه خیرین شناخته شده که حتی عضو مجمع هم نیستند و از 50 خیریه و موسسه بزرگ دعوت شده بودند آقای حاج حسین یکتا را به عنوان دبیر اجرایی و مدیر این مجموعه انتخاب کردند تا خیرین در این شرایط برای کرونا و در آینده برای مسایل مختلف بتوانند هماهنگ عمل کنند.
رییس هیئت مدیره مجمع خیرین کشور درباره مهمترین دغدغه این روزهای خیرین می گوید: یکی از دغدغه های مجمع این است که درشرایط کنونی افراد نیازمندی که درشرایط اقتصادی فعلی محتاج اند را شناسایی کنیم تا به آنها کمک های لازم انجام شود. این درحالی است که ممکن است افرادی باشند که از جاهای مختلف کمک بگیرند. ما به دنبال رفع این نقص بودیم و بعد از سالها هنچنان پیگیریم دستگاه های مختلف کمک کننده را با یکدیگر لینک کنیم و ارتباط دهیم. باتوجه به حضور آقای شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین جناب بختیاری، رییس کمیته امداد و موسسه سایه که در محل مجمع خیرین کشور دعوت شده بودند، قول همکاری دادند تا کمک گیرنده ها شناسایی و کمک های لازم به آنها انجام شود. در واقع بواسطه ثبت اطلاعات نیازمندان براحتی از طریق کدملی فرد می توان متوجه شد که کمک ها به فرد نیازمند مورد نظر رسیده یا خیر. مزیت دیگر این اقدام این است که می توانیم نیازمند واقعی را شناسایی کنیم. ممکن است برخی از افراد بجای تلاش برای معاش خود از راه مراجعه به همین خیریه ها و نهادها، که اعتقاد دارند باید به نیازمندان کمک شود، تامین معاش کنند و در نتیجه مسیر کمک های خیرین به سمت کمک های غیر ضروری برود. امیدواریم با این هماهنگی این دغدغه مرتفع شود.
همچنین در این مصاحبه اعلام شد تا ماه گذشته توسط اعضای مجمع خیرین کشوری و ده استانی که مجمع در آنها تشکیل شده بیش از 310 میلیارد تومان جهت حوادث غیرمترقبه و بیماری کرونا به بیمارستان ها و افراد نیازمند کمک شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار