مخالفت نمایندگان با استعفای هیات رئیسه مجلس قبل از ثبت‌نام در انتخابات

تهران (پانا) - نمایندگان مجلس با پیشنهاد استعفای هیات رئیسه مجلس و هیات عالی قضایی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری مخالفت کردند.

کد مطلب: ۱۱۴۸۷۶۸
لینک کوتاه کپی شد
مخالفت نمایندگان با استعفای هیات رئیسه مجلس قبل از ثبت‌نام در انتخابات

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی امروز در جریان بررسی موادی از اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با پیشنهاد غلامرضا نوری قزلجه، نماینده بستان‌آباد مبنی بر اینکه هیات رئیسه مجلس و هیات عالی قضایی اگر بخواهند نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شوند باید ۶ ماه قبل از حضور در انتخابات استعفا دهند، مخالفت کردند.

نوری قزلجه در تشریح پیشنهاد خود مبنی بر اینکه اعضای هیات رئیسه و اعضای شورای عالی قضایی باید ۶ماه قبل از ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری باید استعفا دهند، گفت: ما وقتی می‌خواهیم قانون جدید وضع کنیم نباید به قوانین گذشته استناد کنیم. پیشنهادات متفاوتی در این زمینه مطرح شده و نظریه‌های مشورتی هم گرفته نشده است.

نماینده بستان‌آباد با بیان اینکه احزاب در تهیه این طرح باید مورد مشورت قرار می‌گرفتند، گفت: این نوع نگاه‌ها در این طرح نشان می‌دهد که ما سخت‌گیری کردیم و راه ورود به ثبت‌نام را برای اقشار عظیمی از جامعه بستیم و محدود کردیم.

وی افزود: اعضای هیات رئیسه و شورای عالی قضایی دارای اختیاراتی هستند و احتمال سوگیری و اختلال در امور و هماهنگی بین قوا را در ماه‌های که منتهی به انتخابات است به وجود می‌آورد و خدماتی که انجام می‌دهد و سفرهای که می‌روند شائبه تبلیغات انتخاباتی پیدا می‌شود، علاوه این این افراد تریبون در اختیار دارند و اظهارنظرهای خود را به راحتی بیان می‌کنند.

علی نیکزاد که ریاست مجلس را بر عهده داشت، در واکنش به پیشنهاد نوری قزلجه گفت: هیات رئیسه قانون‌گذار نیست نمایندگان با رای خود قانون را وضع می‌کنند.

سیدسلمان ذاکر، نماینده ارومیه هم در مخالفت با این پیشنهاد گفت: اگر دلیل این طرح بنا به پیشنهاد نوری قزلجه وجود شائبه سوء استفاده از موقعیت باشد، همه افرادی که در سمت‌های خاص قرار دارند و می‌خواهند نامزد ریاست جمهور شوند، باید استعفا دهند.

وی افزود: با این حساب اگر رییس‌جمهور بخواهد نامزد دور دوم انتخابات شود باید استعفا دهد چون از همه امکانات کشور استفاده می‌کند. اگر قرار بر استعفا باشد استانداران و وزیران هم استعفا دهند.

محمدرضا صباغیان بافقی، نماینده مهریز در موافقت با این پیشنهاد گفت: اگر یک یا دو نفر از اعضای شورای هیات عالی قضایی و یا هیات رییسه بخواهند نامزد ریاست جمهوری شوند و استعفا دهند مشکلی در روند هیات رییسه پیش نمی‌آید. این پیشنهاد خوبی است و جلوی سوء استفاده‌ها گرفته می‌شود و باعث قوام انتخابات می‌شود ما باید قوانین را به گونه‌ای بنویسیم که شائبه‌ای در آن وجود نداشته باشد.

نمایندگان مجلس امروز با استعفای ۶ ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری از سوی روسای قوای مقننه و قضاییه در صورت تمایل به نامزدی، مخالفت، و از سوی دیگر با پیشنهاد ابراهیم رضایی، نماینده دشتستان مبنی بر اینکه باید شرایطی فراهم شود که منصوبان رهبر انقلاب هم بتوانند نامزد ریاست جمهوری شوند، موافقت کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار