همزمان با روز جهانی زبان عربی صورت گرفت؛

سخنرانی دبیرکل کمیسیون ملی آیسسکو در جشنواره ملی نشان مرجعیت علمی درزبان و ادبیات عربی

تهران (پانا) - دبیرکل کمیسیون ملی آیسسکو بر اهمیت آموزش زبان عربی در مدارس ایرانی خارج کشور خصوصا کشورهای غیرعربی‌زبان تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۱۴۸۷۴۴
لینک کوتاه کپی شد
سخنرانی دبیرکل کمیسیون ملی آیسسکو در جشنواره ملی نشان مرجعیت علمی درزبان و ادبیات عربی

به گزارش مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور، در مراسمی که به مناسبت روز جهانی زبان عربی در دانشگاه شهید بهشتی برگزارشد، دبیرکل کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اهمیت زبان عربی در جهان اسلام برای فهم و درک مفاهیم عمیق قرآنی و معارف اسلامی، ضرورت توجه جامعه علمی به توسعه آموزش زبان عربی درکشور را بیان نموده و آمادگی کمیسیون ملی آیسسکو را برای هرگونه همکاری مشترک در این زمینه اعلام کرد.

مجتبی زینی وند در سخنرانی خود با تبریک سالروز ولادت حضرت زینب (ع) وروز پرستار، از تلاش هایی که برای برگزاری "نخستین جشنواره ملی نشان مرجعیت علمی در زبان و ادبیات عربی"صورت گرفته است قدردانی نمود وروز 18 دسامبر ،"روز جهانی زبان عربی" ، را گرامی داشت.

وی با اشاره به فعالیت های آیسسکو به عنوان یک سازمان تخصصی در جهان اسلام در سه حوزه مهم و راهبردی یعنی آموزش، علوم و فرهنگ؛ وظایف و ماموریتهای کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران، به عنوان هماهنگ کننده این سه حوزه برای حضور فعال در جهان اسلام را در راستای انتقال دانش، تبادل تجربیات و ابتکارات کشورمان به سایرکشورهای اسلامی دانست.

زینی وند در سخنان افزود: در وزارت آموزش و پرورش، در زمینه تدریس زبان عربی گامهای مهمی برداشته شده و این درس در برنامه های درسی اصلی دانش آموزان گنجانده شده است و با استفاده از دبیران متخصص این رشته، تدریس می شود.

وی در این زمینه گفت: در سند تحول و برنامه درسی ملی، تعمیق معرفت و ایمان دانش آموزان به اعتقادات، اخلاق و احکام الهی که همان معرفت به ایمان و به دین اسلام است، مهمترین رسالت تعلیم و تربیت در نظام اسلامی انگاشته شده است و از این منظر، یادگیری زبان عربی به عنوان زبان قرآن باعث می شود که فرد بتواند بطور مستقیم با کتاب الهی ارتباط برقرار کند و از رهنمودهای آن بهره ببرد.

دبیرکل کمیسیون ملی آیسسکو خطاب به اساتید و پیشکسوتان آموزش زبان عربی کشور و حاضران در این جشنواره ملی اظهار کرد: سازمان آیسسکو، برای آموزش و یادگیری زبان عربی به عنوان زبان قرآنی، اهمیت زیادی قائل است و به منظور تقویت زبان عربی، بخصوص در کشورهایی که زبان مادری آنها عربی نیست، پروژه خاصی در این سازمان تهیه شده و دنبال می شود و بر این اساس، آیسسکو، کشورهای عضو را ترغیب می کند تا برنامه های ویژه ای را برای آموزش زبان عربی پیش بینی و اجرا کنند.

زینی وند در خاتمه سخنان خود از دانشگاه ها و مراکز علمی، انجمن های علمی فعال در این زمینه، بویژه انجمن زبان و ادبیات عربی، برای همکاری با کمیسیون ملی آیسسکو در این عرصه، دعوت کرد و اعلام کرد که کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران پذیرای پیشنهادات، طرحها و برنامه های مشخص در این زمینه است و از هر برنامه مشترکی که به تقویت زبان عربی در کشور کمک می کند استقبال می کند.

وی هدف کمیسیون ملی آیسسکو در این زمینه را استفاده از تمام ظرفیتهای موجود درکشور اعم از دانشگاه ها و مراکز عالی آموزشی و همچنین حوزه های علمیه و نهادهای فعال در زمینه آموزش زبان عربی دانست به گونه ای که با تلاش جمعی و برنامه های میان مدت و دراز مدت بتوان به مرحله ای رسید که آحاد مردم در کشور ما با زبان عربی آشنایی داشته باشند و در زمینه خواندن و فهم و درک مفاهیم قرآنی به این زبان، مشکلی نداشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار