معانت ابتدایی اداره کل شهر تهران در نشست خبری اعلام کرد:

همه معلمان و دانش‌آموزان تهرانی به کافه خوانای شاد دعوت شدند

تهران (پانا) - معاونت ابتدایی اداره کل شهر تهران در نشست خبری درباره غیر حضوری برگزار شدن ارزیابی های نیمسال اول دوره ابتدایی تا مشخص شدن پاسخ نامه ستاد ملی کرونا مبنی بر نحوه برگزاری امتحانات سخن گفت.

کد مطلب: ۱۱۴۸۶۹۹
لینک کوتاه کپی شد
همه معلمان و دانش‌آموزان  تهرانی به کافه خوانای شاد دعوت شدند

در این نشست که با حضور سعید ربوشه، معاونت ابتدایی شهر تهران، محمدی، رییس اداره پیش دبستان اداره کل شهر تهران و محمد بیگی، کارشناس مسئول دوره ابتدایی برگزار شد، ربوشه درباره روند برگزاری امتحانات در دوره پیش از دبستان و ابتدایی و همچنین فرآیند آموزش های انجام شده در حوزه ابتدایی شهر تهران سخن گفت.

ارتباط عاطفی دانش‌آموز در مدرسه برای ما مهم است

ربوشه با اشاره به نحوه برگزاری امتحانات دانش آموزان ابتدایی گفت: «حضور بچه ها در مدرسه برای ما مهم است و ارتباط عاطفی دانش آموز اهمیت دارد و شاید در پساکرونا به این برسیم همه آموزش ها مجازی باشد و وقت بچه ها را صرفا برای خواندن و نوشتن نگیریم و در مدرسه بچه ها حل تمرین و گفتگو و شنیدن و سخن گفتن داشته باشند و روی مهارتهای اینچنینی آنها کار شود.»
وی افزود: «ما برای حضور دانش آموز لحظه شماری می کنیم. مدرسه کارکردهای پیش بینی شده و نشده دارد اما قطعا موقعیتهای پیش بینی نشده آن بیشتر است و مدرسه بی بدیل است. در سند گفته شده معلم باید تفاوت های بچه ها را دائم رصد کند و این مهم در مدرسه انجام می شود. اما با توجه به شرایط کرونا هر زمان ستاد ملی کرونا اجازه داد همه ما با دل و جان آمادگی حضور دانش آ‌موزان در مدارس را داریم. البته این حضور تا اواسط مهرماه ادامه داشت و بعد اعلام شد امکان این حضور نیست.»

ربوشه همچنین گفت: «بیش از یک دهه است که تلاش می کنیم اعلام کنیم در ابتدایی آزمون نباشد و ارزشیابی در بستر زمان باشد تا بچه ها استرس نداشته باشند. آزمون نامش استرس آور است. اما درباره برگزاری حضوری یا غیر حضوری ارزیابی دانش‌آموزان ما آمادگی داریم ولی باید اعلام شود و اجازه داده شود و اگر ستادملی کرونا پاسخ نامه وزارتخانه را بدهد این مهم طبق دستور ستادملی کرونا انجام می شود.»

معاونت ابتدایی شهر تهران افزود: «امتحان بچه ها در دوره ابتدایی فرایندی است و در هر شش پایه سنجش، کیفی توصیفی است و طی دوره آنها انجام می‌شود. همه تلاش ما این است که بچه ها را تحت استرس آزمون قرار ندهیم. ما آمادگی حضور بچه ها در کلاس درس را داریم که شامل همه موارد ارزیابی، آموزش و غیره می شود.»

وی درباره چگونگی کسب اطمینان از کیفیت آموزش ها گفت: «همه پایه ها از طریق آموزش مجازی تحت آموزش قرار می گیرند و معلم با تکالیف و فعالیت هایی که به بچه ها می دهد ارزیابی می‌کند. تاکید ما این است که دانش آموز نقش فعالی پیدا کند. معلم ها تکالیف مهارت محور را مبتنی بر زندگی دنیای واقعی ارائه می دهند.»

در شرایط کرونا بازماندگی از تحصیل در ابتدایی نداشتیم

ربوشه درباره آموزش ها در ایام کرونا اظهار کرد: «شهر تهران مجری برنامه های مدرسه تلویزیونی شبکه آموزش است و ۱۰ ماه است که هر روز بدون وقفه با کمک ۷۰ مدرس تهرانی بخش آموزش دوره ابتدایی را پوشش می دهیم. به معلمان تهرانی اعلام کردیم روزی نیم ساعت آموزش تلویزیونی را تماشا کنند. از ساعت ۱۳ تا ۱۵ و نیم برای دوره دوم ابتدایی و از ساعت ۱۵ و نیم تا ۱۷ و ربع برای گروه دوره اول ابتدایی برنامه های آموزشی پخش می شود. اکنون کیفیت و روند تدریس ها از ابتدای کار بسیار بهبود یافته و آموزش ها روانتر شده است.»

وی با بیان اینکه در تهران اعلام کردیم شبکه شاد برای ما رسمیت دارد گفت: «شاد هنوز کامل نیست اما قابلیت های بسیاری به آن افزوده شده است. بچه هایی که در تهران به گوشی هوشمند و اینترنت دسترسی ندارند شناسایی شده اند و مناطق برای آن بچه ها درسنامه آماده کرده اند و ماهانه و هفتگی تحویل می دهند و آموزش را ادامه می دهند. در سه منطقه ۱ و ۵ و ۱۹بخش های روستایی داریم که این مهم در آن مکان ها در حال انجام است.»

ربوشه با اشاره به حضور خیرین تهرانی برای آموزش دانش آ‌موزان ابتدایی گفت: «با وجود شرایط کرونا در شهر تهران بازماندگی از تحصیل نداشتیم و برای این مهم از کمک های خیرین و معلمان استفاده کردیم. البته هر سال حدود یک درصد بازماندگی از تحصیل هست اما در شرایط کرونا بازماندگی از تحصیل در دوره ابتدایی روند افزایشی نداشت.»

قصه خوانی برای دانش آ‌موزان ابتدایی در کافه خوانا

ربوشه با اشاره به اینکه تعداد ۱۰۰ مدرسه در تهران مشمول طرح خوانا شده اند، گفت: «در طرح «خوانا» زبان آموزی را در درس فارسی دنبال کردیم و این مهم به دلیل اهمیت فارسی در تکوین هویت دانش آموز است و به عنوان بسته تحولی ویژه به آن پرداخته شده است. از آنجاییکه در شهر تهران تلاش می شود فناوری با آموزش ترکیب شود سعی کردیم تا با به خدمت گرفتن فناوری در این شرایط مطالب را به خوبی و درستی منتقل کنیم. درواقع این روش هم برای دانش‌آموز جذابیت دارد و هم برای خود معلم که منتقل کننده است. در کافه خوانا قصه خوانی داریم و بررسی قصه ها از زاویه مختلف داریم. قصه به مثابه روش تحقیق است تا نتایج آمار و پژوهش با قصه مطرح شود.از همه معلمان تهرانی دعوت کرده ایم تا در این کافه با محتواهای خوب شان ما را همراهی کنند»

وی افزود: «در فصل تابستان کار تربیت مدرس حدود صد نفر را داشتیم تا در مناطق تهران آموزش مجازی داشته باشند. وقتی خوانا راه اندازی شد یکی از اقدامات این بود که همان درس مثلا فارسی آموزش داده شد و اینکه چگونه بتوانند عبارت ها واشعار و عبارات موزون و نثر را در نرم افزار بریزند که برای دانش‌آموز جذابیت داشته باشد. برای حدود ۱۴۰۰ نفر آموزش عمومی در چهار جلسه انجام شد و بعد در دوره تخصصی تر تعداد ۳۰۰ نفر آموزش داده شدند.»
ربوشه با اشاره به حضور۳۵۰۰ نفر عضو در کانال «کافه خوانا» در بستر شاد گفت: «یکی از مهمترین اقدامات در طرح خوانا آموزش خط تحریری ویژه آموزگاران بود. همچنین تعداد ۸۰۰ قطعه نرم افزار کمیک، موشن و غیره تولید فارسی الکترونیکی انجام شد. آموزش تخصصی مهارت های چهارگانه زبانی (خواندن، نوشتن و سخن گفتن و گوش دادن) در این طرح مورد توجه قرار گرفت. همچنین فراخوان پژوهشی «روایت پژوهی» تجربه زیسته «مدرسه خوانا، دانش‌آموز توانا» از اول دی ماه با رویکرد مربیگری طرح خوانا در کف کلاس اجرا می شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار